• Anonym (Morr)

Arg på förskolan!!

Förskolan mitt barn går på har börjat med att servera ketchup till allt! Ketchup är för mig ett jävla otyg och inget man ska äta öht. Jag skällde ut personalen igår när jag hämtade barnet angående det och deras motivering var så slapp så jag finner inga ord. Nu har vi problem hemma att barnet vill ha ketchup på allt för ?det får man på dagis?. Här hemma har vi aldrig serverat ketchup till annat än hamburgare de få gånger vi äter det. Ketchup är som sagt ett jävla otyg och jag förstår inte hur vuxna kan tycka det är ok att äta det. 

Någon annan som har problem ang maten på sin förskola/skola?

• Svar på tråden Arg på förskolan!!
  • Fliselisan

Vårat yngsta barn älskar ketchup och vi köper osötad. Lite dyrare, lika gott om inte bättre.

• EvaLotta75

Man kan på ett trevligt sätt fråga om de serverar ketchup till alla måltider och i så fall varför.
    Att skälla ut personalen är inte ok och vad ger det för signaler till barnen och de andra barnen runt omkring som antagligen hört allt.

• Anonym (Arne)

Det är oftast inte förskolan som bestämmer maten utan de som lagar den, så du har skällt på någon helt i onödan.

• Anonym (BeaBea)

Du som tror att du ska kunna kontrollera vad ditt barn ska äta får nog besöka läkare och begära intyg. Till specialkost men tro mig den är inte bättre den. 

Sen kan du be om ursäkt till personalen. Och så får du ge dig på chefen istället. Kan tänka mig att dom redan har pratat med sin chef om händelsen. För instabila föräldrar som skäller ut förskolepersonal pga ketchup är inte ok. Ingen ska behöva ha ett sådant arbetsklimat. 

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Arne) skrev 2024-11-26 21:05:51 följande:

Det är oftast inte förskolan som bestämmer maten utan de som lagar den, så du har skällt på någon helt i onödan.

Är det en icke-kommunal förskola så kan de bestämma sånt. Kommunala förskolor får ju allt levererat av kommunen så de kan inte styra sånt.
  • Anonym (Pappa)

Det är inte alls bra ur ett hälsoperspektiv att de serverar ketchup varje dag. Det är som att äta godis varje dag. Det ökar risken för ett sockerberoende och fetma som följd. Samt hål i tänderna.

• Anonym (Pappa)
    Anonym (Jeppe) skrev 2024-11-26 17:07:23 följande:

Jo, men en klick ketchup utgör knappast ett hinder för en i övrigt näringsrik måltid. Man äter sig liksom inte mätt på ketchup. 

Vi vet inte hur mycket ketchup de får. 
  • NinniQX

Om du inte vill att barnen ska äta ketchup på förskolan så får du ta det med personalen eller chefen. Men att stå och gapa på personalen för lite ketchup är onödigt. Det finns värre saker att vara arg över. 

• Anonym (Skitsak)

Vad innehållslösa liv folk (Ts) måste ha som väljer att gorma och skrika om en sådan här skitsak. Det är ketchup, inte arsenik...

• TvillingmammaVästgöte

Felix har en Ketchup med mindre socker och salt. 

Salt skall man inte heller äta för mycket.

Denna lågsockrade har 11 g socker jämfört med 17 g i den vanliga.

Så denna borde ju vara lite bättre.

• Anonym (O)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:10:53 följande:
    Men hur gammal är du egentligen? Du riskerar ge barnen näringsbrist med ditt osunda tänk. Jag låter mina barn äta godis och ketchup men enbart på lördagar och resterande dagar ger jag husmanskost så de riskerar inte att få någon ätstörning utan snarare lär de sig sunda matvanor. 
    Att växa upp med sunda matvanor är inget vaccin mot ätstörningar.
  • Anonym (Ortorexi much?)

När man läser på familjeliv kan man lätt få för sig att det är någon slags epidemi av ortorexi som pågår. Stackars barn som växer upp i dessa familjer.

• Anonym (förskollärare)

Jag måste svara!
    En förälder kan absolut önska att hans barn inte äter socker och vi tillgodoser det.
    Det finns barn vars föräldrar har önskat att deras barn inte äter socker och då har vi inte gett dom det. T.ex. om vi äter potatisbullar och det serveras sylt och keso får barnen som inte får äta socker bara keso.
    Men att kräva att hela förskolan ska ta bort det kan du inte!
    Att stå och skälla ut förskolepersonal  och all arbetande personal under sin arbetstid är helt oacceptabelt och jag förundras över hur människor verkligen skryter om att dom skäller ut förskolepersonal som om det vore något att vara stolt över?
    Seriöst SÖK VÅRD!
    Hade en enda förälder skrikit på mig så hade FACKET besökt min chef och krävt att jag ska slippa all kontakt med den föräldern.
    Jag kommer aldrig acceptera att någon skriker på mig på min arbetsplats.
    På mitt nuvarande jobb har vi aldrig diskuterat över hur vi ska hantera vid en sån situation men på min förra arbetsplats berättade vår chef under ett APT att om en förälder någonsin få för sig att skrika på oss kommer hon att ringa denne och tydligt säga " imorgon ser du till att någon annan än dig lämnar ditt barn på förskolan för du förbjuds att komma in på förskole gården och vi två kommer boka ett möte" 
    Jag var så stolt när hon sa det och jag hoppas verkligen att flera chefer agerar så.

Svar på tråden Arg på förskolan!!