• Anonym (Morr)

Arg på förskolan!!

Förskolan mitt barn går på har börjat med att servera ketchup till allt! Ketchup är för mig ett jävla otyg och inget man ska äta öht. Jag skällde ut personalen igår när jag hämtade barnet angående det och deras motivering var så slapp så jag finner inga ord. Nu har vi problem hemma att barnet vill ha ketchup på allt för ?det får man på dagis?. Här hemma har vi aldrig serverat ketchup till annat än hamburgare de få gånger vi äter det. Ketchup är som sagt ett jävla otyg och jag förstår inte hur vuxna kan tycka det är ok att äta det. 

Någon annan som har problem ang maten på sin förskola/skola?

• Svar på tråden Arg på förskolan!!
  • Anonym (J)

Det är ren idioti att ge barn en massa socker i form av sylt och ketchup till var och varannan måltid. Att någon ens argumenterar emot det är ännu mer idioti.

• TvillingmammaVästgöte

Jag förståndig delvis, men just Ketchup är ju inte det värsta. Man äter ju ingastörre mängder.
    Men vi gav barnen väldigt nyttig frukost hemma. Osötad youghurt och mörkt fiberrikt  eller havregrynsgröt och mjölk.
    Sen började de äta frukost på fritids. Där fick de sockrad Filmjölk med jordgubbssmak. Vitt bröd och mannagrynsgröt istället för havregrynsgröt. Detta var ju godare tyckte barnen, och ville inte ha vår osötade frukost längre. 

Detta tyckte jag var konstigy,  och tråkigt, att de serverade så ohälsosam mat på fritids,

• molly50
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 13:24:54 följande:
    Rivna morötter är jättegott till potatisbullar tex
    Ja,men ska då ett barn äta rivna morötter och resten av barnen få sylt?
    Är det rättvist,tycker du?
    Hur tror du att det känns för det barnet som får äta rivna morötter?
  • molly50
    Anonym (Eh..) skrev 2024-11-26 13:28:47 följande:
    Och om barnen får t ex pannkaka eller potatisbullar som man vanligtvis brukar äta sylt till,vad tycker du att barnen så få serverat istället då?

En vild gissning, fruktpuré!

Var en ts för inte så länge sen som hade samma tänk som denna och sylt var en styggelse så puré skulle det vara.
    Ja,det är ju också ett alternativ,såklart. Men det kan ju också innehålla socker.
  • Anonym (Ge dig)
    Anonym (gvhbjnkml) skrev 2024-11-26 11:42:16 följande:
    snälla hjälp mig med mitt gymnasiearbete! 

Förpesta inte andras trådar ditt vidro. Starta din egen annars ska jag och flera andra svara i din länk med ren och skär rappakalja och du kommer aldrig veta vilka svar som är riktiga.
  • Anonym (Hahaha)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 13:24:54 följande:
    Rivna morötter är jättegott till potatisbullar tex
    Nej? Det är torrt.

Herregud TS. Den som kommer ge dina barn ätstörning är du. Fråga bara alla barn som växer upp med såna föräldrar som du, de får ett onaturligt fokus på maten.

Låt ungarna springa och röra sig istället, borsta tänderna regelbundet och skratta och kramas så ska du se det går bra.

Jag växte upp med saft och sirapslimpa, oboy som standardfika. Lingonsylt i riven kål som sallad i skolan.

Jag är normalviktig, rör på mig regelbundet, har både avslutat en universitetsutbildning och en svensk klassiker så vare sig knoppen eller kroppen tog skada och som vuxen njuter jag både av ketchup på pastan som en riktigt god vinägrettdressing på min sallad. Allt i moderation.
  • Anonym (J)
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-11-26 14:16:46 följande:
    Nej? Det är torrt.

Herregud TS. Den som kommer ge dina barn ätstörning är du. Fråga bara alla barn som växer upp med såna föräldrar som du, de får ett onaturligt fokus på maten.

Låt ungarna springa och röra sig istället, borsta tänderna regelbundet och skratta och kramas så ska du se det går bra.

Jag växte upp med saft och sirapslimpa, oboy som standardfika. Lingonsylt i riven kål som sallad i skolan.

Jag är normalviktig, rör på mig regelbundet, har både avslutat en universitetsutbildning och en svensk klassiker så vare sig knoppen eller kroppen tog skada och som vuxen njuter jag både av ketchup på pastan som en riktigt god vinägrettdressing på min sallad. Allt i moderation.
    Men hur gammal är du egentligen? Du riskerar ge barnen näringsbrist med ditt osunda tänk. Jag låter mina barn äta godis och ketchup men enbart på lördagar och resterande dagar ger jag husmanskost så de riskerar inte att få någon ätstörning utan snarare lär de sig sunda matvanor. 
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2024-11-26 13:58:53 följande:
    Ja,men ska då ett barn äta rivna morötter och resten av barnen få sylt?
    Är det rättvist,tycker du?
    Hur tror du att det känns för det barnet som får äta rivna morötter?
    Inget barn borde få äta ketchup eller sylt på dagis. 
  • Aniiee
    Anonym (Morr) skrev 2024-11-26 12:14:09 följande:
    Detta:

Är ketchup onyttigt? Eftersom socker kommer på tredjeplats i den klassiska ketchupens ingredienslista, innebär det att det här är en produkt med relativt mycket socker. Vårt intag av socker bör begränsas till max 10% av vårt energiintag Nordiska näringsrekommendationerna
    Ja, enligt NNR så bör rent, tillsatt socker begränsas till ca 50 gram per dag.

Hur mycket ketchup tar ett förskolebarn på pastan? Två matskedar? Kanske 3?

En matsked ketchup väger 19,5 gram, och innehåller 3,3 g kolhydrater från sockerarter.

Så tre matskedar skulle alltiså innehålla lute under 10 g socker. Visst, det är 1/5 av de 50 grammen, men det är BARA EN FEMTEDEL. 

Detta för den klassiska Felix ketchupen. Jag vet flera förskolor som bytt till den med mindre socker. Det gör inte supermycket, men går då ner till 7 gram socker per tre matskedar.

Ok, och föskolan serverar sylt också? På morgongröten, eller whatever? Tyvärr, pga kommunernas ekonomi, så är det ju ofta billig sylt, typ i kvalitet/pris med X-tra. Men det spelar inte så himla stor roll, eftersom sockerinnehållet är ungefär samma. Sylt får ungarna garanterat ilte mindra av än ketchupen, men säg att de får tre hela matskedar sylt (tvivlar starkt, kanske till pannkakorna en gång i månaden eller mer sällan). En matsked sylt innehåller i snitt 8 gram socker, tre matskedar blir då 24 g. Dvs närmare hälften av de 50 grammen.

Su, nu har du som förälder, OM barnen får både hela 3 matskedar ketchup OCH tre matskedar sylt på dagens 2 viktigaste måltider av 3, 16 gram rent socker att vifta på.

Vad vill du ge barnet som innehåller 16 gram tillsatt socker?. 
    Bring sunscreen, an umbrella, and winter boots
  • Anonym (stella stellaris)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 16:10:53 följande:
    Men hur gammal är du egentligen? Du riskerar ge barnen näringsbrist med ditt osunda tänk. Jag låter mina barn äta godis och ketchup men enbart på lördagar och resterande dagar ger jag husmanskost så de riskerar inte att få någon ätstörning utan snarare lär de sig sunda matvanor. 
    Han har ju rätt. Folk var friskare på 70-80-talen när man fick o'boy till frukost och de där mjuka bröden med vad man nu gillade för pålägg. 

Det är en mani hos vissa att äta hälsosamt, men tyvärr blir vi inte friskare utan sjukare. 

En avslappnad och informerad attityd till mat och hälsa räcker långt. Lagom av allt. Hälsa är mer än makronutrienter. 
Svar på tråden Arg på förskolan!!