• Anonym (Morr)

Arg på förskolan!!

Förskolan mitt barn går på har börjat med att servera ketchup till allt! Ketchup är för mig ett jävla otyg och inget man ska äta öht. Jag skällde ut personalen igår när jag hämtade barnet angående det och deras motivering var så slapp så jag finner inga ord. Nu har vi problem hemma att barnet vill ha ketchup på allt för ?det får man på dagis?. Här hemma har vi aldrig serverat ketchup till annat än hamburgare de få gånger vi äter det. Ketchup är som sagt ett jävla otyg och jag förstår inte hur vuxna kan tycka det är ok att äta det. 

Någon annan som har problem ang maten på sin förskola/skola?

• Svar på tråden Arg på förskolan!!
  • Anonym (J)

Jag har också reagerat på att det ges ketchup och sylt i mängder men knappt några grönsaker till varken frukosten, lunchen eller mellanmålet på dagis. 

• Anonym (annat)
    Anonym (J) skrev 2024-11-26 12:08:03 följande:

Jag har också reagerat på att det ges ketchup och sylt i mängder men knappt några grönsaker till varken frukosten, lunchen eller mellanmålet på dagis. 

Tråkig förskola som inte har grönsaker.  PÅ mina barns förskola lyckas de med konststycket att servera både ketchup till rätter där ketchup passar/är standard, sylt till rätter där sylt passar/är standard och grönsaker till varje måltid.
  • Anonym (Morr)
    Anonym (Klok och vis gumma) skrev 2024-11-26 12:05:10 följande:

Ketchup är gott och nyttigt. Innehåller socker som barn behöver när dom växer så ställ fram en extra portion ketchup, det är bara nyttigt.

Finns bättre saker att ställa fram än ketchup. Och att barn behöver socker? Hoppas du skämtar, det är det sista de behöver. De behöver grönsaker och frukt, inte sliskig sockersås!
  • Anonym (Morr)
    Skanemannenn skrev 2024-11-26 12:10:06 följande:

Vad är det du inte gillar med ketchup? Näringsinnehålle?

Detta:

Är ketchup onyttigt? Eftersom socker kommer på tredjeplats i den klassiska ketchupens ingredienslista, innebär det att det här är en produkt med relativt mycket socker. Vårt intag av socker bör begränsas till max 10% av vårt energiintag Nordiska näringsrekommendationerna
  • Anonym (J)
    Anonym (prob) skrev 2024-11-26 11:45:34 följande:
    Problemet är inte förskolan. Problemet är inte heller ketchupen. Problemet är att du tror att världen ska anpassa sig utifrån hur du väljer att fostra ditt barn och att du tycker att omvärlden ska ta dina strider istället för att du själv gör det.

Om det är viktigt för dig att ditt barn inte äter ketchup så är det du som får driva det med ditt barn. Inte nån annan, och du behöver inte driva det för andra barn heller. För oftast är det en ickefråga. 

Ditt barn kommer i alla möjliga sammanhang stöta på saker som du tycker är olämpliga, du behöver lära både dig och ditt barn att hantera livet såsom det är.
    Det är klart att det är förskolans ansvar vad de serverar till maten när barnen är på förskolan! Det finns ingen anledning att äta ketchup och jag vet många föräldrar som inte vill att barnen ska äta ketchup som är totalt onödigt att äta. Det innehåller flera sockerbitar så det är ungefär som att äta godis.

Dessutom är det dåligt för tänderna. Du behöver uppenbarligen lära dig ett och annat om näringslära och hur mycket dolt socker det finns i matvaror och att det inte är vad ett barn behöver.
  • Anonym (Socker)
    Anonym (Eh..) skrev 2024-11-26 10:15:56 följande:

Du skällde ut personalen för ketchup? Jobbigt att vara så anal blir min spontana tanke. Onödigt av dem att introducera det till alla måltider men är det verkligen så? Låter märkligt att de skulle erbjuda det till tex fisk. Svårt att tro det.

Ketchup innehåller mycket socker och så kanske mamman är försiktig med vad barnet skall stoppa i sig. Inte bara sockret, men allt annat konstigt, som ger ketchup smak, men som inte är hälsosamt för kroppen och med tanken på att barn växer, så kanske vissa föräldrar är mer känsliga och försiktiga.
  • Anonym (Morr)
    Anonym (annat) skrev 2024-11-26 12:11:51 följande:
    Tråkig förskola som inte har grönsaker.  PÅ mina barns förskola lyckas de med konststycket att servera både ketchup till rätter där ketchup passar/är standard, sylt till rätter där sylt passar/är standard och grönsaker till varje måltid.
    Barnen ska inte äta sylt! Sylt och särskilt sockrad sådan är ren skit. 
  • Anonym (Em)

Så dumt, jag hade inte heller gillat det! Men gissningvis så finns det barn som vant sig med det hemifrån och äter dåligt annars?

• Anonym (Jeppe)
    Anonym (Morr) skrev 2024-11-26 12:14:09 följande:
    Detta:

Är ketchup onyttigt? Eftersom socker kommer på tredjeplats i den klassiska ketchupens ingredienslista, innebär det att det här är en produkt med relativt mycket socker. Vårt intag av socker bör begränsas till max 10% av vårt energiintag Nordiska näringsrekommendationerna

Jo, men man äter ju inte en soppskål full med ketchup. 

För ditt barns skull: slappna av. Att vara hälsofreak är inte hälsosamt. Skapa inte en massa onödig oro kring mat. 

En normalstor klick ketchup innehåller ca 4 g socker. En banan ca 20 g socker. 

Svar på tråden Arg på förskolan!!