Inlägg från: Anonym (J) |Visa alla inlägg
  • Anonym (J)

Arg på förskolan!!

Jag har också reagerat på att det ges ketchup och sylt i mängder men knappt några grönsaker till varken frukosten, lunchen eller mellanmålet på dagis. 

• Anonym (J)
    Anonym (prob) skrev 2024-11-26 11:45:34 följande:
    Problemet är inte förskolan. Problemet är inte heller ketchupen. Problemet är att du tror att världen ska anpassa sig utifrån hur du väljer att fostra ditt barn och att du tycker att omvärlden ska ta dina strider istället för att du själv gör det.

Om det är viktigt för dig att ditt barn inte äter ketchup så är det du som får driva det med ditt barn. Inte nån annan, och du behöver inte driva det för andra barn heller. För oftast är det en ickefråga. 

Ditt barn kommer i alla möjliga sammanhang stöta på saker som du tycker är olämpliga, du behöver lära både dig och ditt barn att hantera livet såsom det är.
    Det är klart att det är förskolans ansvar vad de serverar till maten när barnen är på förskolan! Det finns ingen anledning att äta ketchup och jag vet många föräldrar som inte vill att barnen ska äta ketchup som är totalt onödigt att äta. Det innehåller flera sockerbitar så det är ungefär som att äta godis.

Dessutom är det dåligt för tänderna. Du behöver uppenbarligen lära dig ett och annat om näringslära och hur mycket dolt socker det finns i matvaror och att det inte är vad ett barn behöver.
  • Anonym (J)
    Anonym (annat) skrev 2024-11-26 12:11:51 följande:
    Tråkig förskola som inte har grönsaker.  PÅ mina barns förskola lyckas de med konststycket att servera både ketchup till rätter där ketchup passar/är standard, sylt till rätter där sylt passar/är standard och grönsaker till varje måltid.
    Det som ges är typ pizzasallad och någon trött morot. Inga grönsaker till frukosten eller mellanmålet. 
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-11-26 12:57:12 följande:

Är inte det lite överdrivet? Vad vore alternativet? Att ha feta såser med grädde i? 

De måste ju tänka lite praktiskt också. Ketchup passar till mycket. Framför allt yngre barn tycker ofta om det, alltså går man efter vad som efterfrågas. Visst det är en del socker i, men så mycket tar man ju oftast inte. 

Varför skulle det enda alternativet vara en fet sås? Det finns många nyttiga och icke feta såser eller dressingar som man kan göra. Om man tror att man måste ge barn ketchup för att de ska äta maten så är man inte en ansvarsfull vuxen. 
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2024-11-26 13:21:03 följande:
    Och om barnen får t ex pannkaka eller potatisbullar som man vanligtvis brukar äta sylt till,vad tycker du att barnen så få serverat istället då?

Varför inte bara säga till ditt barn att ni har andra matregler hemma än på förskolan?
    Rivna morötter är jättegott till potatisbullar tex
  • Anonym (J)

Det är ren idioti att ge barn en massa socker i form av sylt och ketchup till var och varannan måltid. Att någon ens argumenterar emot det är ännu mer idioti.

• Anonym (J)
    Anonym (Hahaha) skrev 2024-11-26 14:16:46 följande:
    Nej? Det är torrt.

Herregud TS. Den som kommer ge dina barn ätstörning är du. Fråga bara alla barn som växer upp med såna föräldrar som du, de får ett onaturligt fokus på maten.

Låt ungarna springa och röra sig istället, borsta tänderna regelbundet och skratta och kramas så ska du se det går bra.

Jag växte upp med saft och sirapslimpa, oboy som standardfika. Lingonsylt i riven kål som sallad i skolan.

Jag är normalviktig, rör på mig regelbundet, har både avslutat en universitetsutbildning och en svensk klassiker så vare sig knoppen eller kroppen tog skada och som vuxen njuter jag både av ketchup på pastan som en riktigt god vinägrettdressing på min sallad. Allt i moderation.
    Men hur gammal är du egentligen? Du riskerar ge barnen näringsbrist med ditt osunda tänk. Jag låter mina barn äta godis och ketchup men enbart på lördagar och resterande dagar ger jag husmanskost så de riskerar inte att få någon ätstörning utan snarare lär de sig sunda matvanor. 
  • Anonym (J)
    molly50 skrev 2024-11-26 13:58:53 följande:
    Ja,men ska då ett barn äta rivna morötter och resten av barnen få sylt?
    Är det rättvist,tycker du?
    Hur tror du att det känns för det barnet som får äta rivna morötter?
    Inget barn borde få äta ketchup eller sylt på dagis. 
  • Anonym (J)
    Anonym (stella stellaris) skrev 2024-11-26 16:43:13 följande:
    Han har ju rätt. Folk var friskare på 70-80-talen när man fick o'boy till frukost och de där mjuka bröden med vad man nu gillade för pålägg. 

Det är en mani hos vissa att äta hälsosamt, men tyvärr blir vi inte friskare utan sjukare. 

En avslappnad och informerad attityd till mat och hälsa räcker långt. Lagom av allt. Hälsa är mer än makronutrienter. 
    Och hur var det med tandhälsan under de årtionden? Och vad gjorde barnens osunda matvanor med dem? Jo, det skapade ett sockerberoende som gör att flera av dem idag är överviktiga. Dessutom vet man bättre idag, och man vet att oboy och sockrade flingor innehåller minimalt med näring och massvis med socker som orsakar inte bara dålig munhälsa utan övervikt, diabetes och näringsbrister. 
  • Anonym (J)
    Anonym (Jeppe) skrev 2024-11-26 18:02:53 följande:
    Såvitt jag vet var tandhälsan bättre då än nu.
    Fram med fakta för ditt påstående.
Svar på tråden Arg på förskolan!!