• Anonym (Frustrerad)

Felaktig statistik om föräldraledighet och vabb

Jag tycker att det förs en felaktig beskrivning av vabb och föräldraledighet.

Min man har varit hemma massor med våra barn sedan födseln. Han tog inte ut dom 10 dagarna ens i början. Han har ett eget företag med 50 anställda och kan jobba hemifrån största delen av tiden. Ibland dyker han upp på kontoret bara 2 timmar och sedan åker hem igen.

I statistiken så har han aldrig varit vabb eller föräldraledig. Men han är med barnen 8 timmar om dagen när dom är vakna. Han är hemma med dom hela dagarna när dom är sjuka och fixar med mejl på kvällen och något enstaka samtal under dagen med någon som behöver något akut på jobbet.

Hur får man en mer tydlig statistik??

• Svar på tråden Felaktig statistik om föräldraledighet och vabb
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (e) skrev 2024-11-23 18:03:53 följande:

Låter som något ytterst märkligt att vara frustrerad över.

Nja för att statistiken ser fel ut. 
  • Anonym (Ve)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:05:21 följande:
    Fast det gör den inte, en person förändrar inte statistiken. Det är en märklig sak att vara frustrerad över. När inträffar den här frustrationen? I vilka aspekter påverkar det här dig?
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:03:57 följande:
    Varför skulle han göra det? Finns ju ingen vinst för någon? 
    Det är vad som behövs om du vill att statistiken ska bli mer rättvisande, för det är vad som räknas, det som kan mätas. För du fattar väl att det finns jättemånga mammor som inte syns i statistiken också, just för att de är hemma med barnet/barnen utan att ta ut dagar? Antagligen många fler än männen, skulle jag gissa. Så ska man justera statistiken skulle den antagligen vara ännu mer till kvinnornas "fördel".
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:05:21 följande:
    Och varför behöver du ta illa vid dig av det...?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-23 18:16:05 följande:
    Och varför behöver du ta illa vid dig av det...?
    För att det ser ut som att min man inte är med sina barn?. Det är direkt felaktigt 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Ve) skrev 2024-11-23 18:11:24 följande:
    Fast det gör den inte, en person förändrar inte statistiken. Det är en märklig sak att vara frustrerad över. När inträffar den här frustrationen? I vilka aspekter påverkar det här dig?

Min man är inte ensam om detta. Kan ta 50 personer som är män som gör exakt likadant. Chefer eller egenföretagare eller både och. 

Det blir en missvisande statistik. Vi vet ju dessutom inte hur många detta rör sig om då det inte registreras. 

• Anonym (e)

och denna felaktig statistisk leder till vad för problem i erat liv?

• Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-23 18:13:49 följande:
    Det är vad som behövs om du vill att statistiken ska bli mer rättvisande, för det är vad som räknas, det som kan mätas. För du fattar väl att det finns jättemånga mammor som inte syns i statistiken också, just för att de är hemma med barnet/barnen utan att ta ut dagar? Antagligen många fler än männen, skulle jag gissa. Så ska man justera statistiken skulle den antagligen vara ännu mer till kvinnornas "fördel".
    Men jobbar dessa kvinnor då menar du? Att kvinnor sitter hemma med sina barn tills dom börjar förskoleklass är inte samma sak. 
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (e) skrev 2024-11-23 18:19:50 följande:

och denna felaktig statistisk leder till vad för problem i erat liv?

Handlar väl om helheten. Vi är inte ensamma om detta. Men man drar slutsatser utifrån det här som då blir felaktiga. 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:17:03 följande:
    För att det ser ut som att min man inte är med sina barn?. Det är direkt felaktigt 
    Och...??? Varför behöver du bry dig om det? VEM utöver du bryr sig om detta? VEM kommer till er med pekpinnar om hur mycket din man är med era barn?
Svar på tråden Felaktig statistik om föräldraledighet och vabb