• Anonym (Frustrerad)

Felaktig statistik om föräldraledighet och vabb

Jag tycker att det förs en felaktig beskrivning av vabb och föräldraledighet.

Min man har varit hemma massor med våra barn sedan födseln. Han tog inte ut dom 10 dagarna ens i början. Han har ett eget företag med 50 anställda och kan jobba hemifrån största delen av tiden. Ibland dyker han upp på kontoret bara 2 timmar och sedan åker hem igen.

I statistiken så har han aldrig varit vabb eller föräldraledig. Men han är med barnen 8 timmar om dagen när dom är vakna. Han är hemma med dom hela dagarna när dom är sjuka och fixar med mejl på kvällen och något enstaka samtal under dagen med någon som behöver något akut på jobbet.

Hur får man en mer tydlig statistik??

• Svar på tråden Felaktig statistik om föräldraledighet och vabb
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:20:52 följande:
    Men jobbar dessa kvinnor då menar du? Att kvinnor sitter hemma med sina barn tills dom börjar förskoleklass är inte samma sak. 
    Nej det menar jag inte och det har inte med saken att göra. Poängen är vem som är hemma med barnen och inte. Men du vill liksom bara sopa dessa kvinnors insats under mattan då, eller? Hur kan det vara rättvist?
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Enkelt) skrev 2024-11-23 18:27:26 följande:
    Nej det menar jag inte och det har inte med saken att göra. Poängen är vem som är hemma med barnen och inte. Men du vill liksom bara sopa dessa kvinnors insats under mattan då, eller? Hur kan det vara rättvist?
    Nej det gör jag inte?. Men det är inte ett problem. Att kvinnor är med sina barn vet alla redan 
  • Anonym (Enkelt)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:31:35 följande:
    Nej det gör jag inte?. Men det är inte ett problem. Att kvinnor är med sina barn vet alla redan 
    Klart det är ett problem om du vill att statistiken ska justeras för män som är hemma med sina barn men inte för kvinnor som är hemma med sina barn. Varför ska de inte räknas isf?
  • Anonym (Outlayer)

Det går inte att räkna bättre än ta faktiska data från försäkringskassan och göra en uppskattning på antalet som tar hand om sjuka barn/är föräldralediga utan ersättning från försäkringskassan. Klart att de sistnämnda existerar, men hur menar du att detta ska mäta?
    Begriper  något om statistik vet man att allt som inte kan räknad måste uppskattad och att statistik ytterst sällan står för 100% sanning.
    Om personer i din omgivning inte fattar er situation så får ni strunta i det eller sluta använda ord som vab och f-ledighet. Ingen har med att göra er relation med försäkringskassan

• Anonym (Ve)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:17:03 följande:
    För att det ser ut som att min man inte är med sina barn?. Det är direkt felaktigt 
    Från vilkas ögon då? Är det svärföräldrarna som kritiserar er för att de läst det i SCB? Jag förstår verkligen inte hur den här statistiken gör något med dig och din familj? Ni påverkar ju inte ens statistiken???
  • Anonym (Ve)
    Anonym (Ve) skrev 2024-11-23 19:53:42 följande:
    Från vilkas ögon då? Är det svärföräldrarna som kritiserar er för att de läst det i SCB? Jag förstår verkligen inte hur den här statistiken gör något med dig och din familj? Ni påverkar ju inte ens statistiken???
    Vill du att han ska få tillgång till vab-pengen eller föräldraledighetsersättningen? Det kan han ju få oavsett???
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Frustrerad)
    Anonym (Ve) skrev 2024-11-23 19:55:22 följande:
    Vill du att han ska få tillgång till vab-pengen eller föräldraledighetsersättningen? Det kan han ju få oavsett???
    Det kan han ju inte. Då förlorar vi ju inkomst. Helt idiotiskt att frivilligt leva på bidrag. 
  • Lånehajen
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:03:21 följande:
    Han jobbar ju också. Även om det inte är lika intensivt. Men det blir fel i statistiken. Och han är långt ifrån ensam om detta. 
    Men antalet som kan välja hur de ska jobba är fortfarande försvinnande liten. Varför är detta ett problem menar du? Har du några lösningsförslag?
  • Anonym (Ninni)
    Anonym (Frustrerad) skrev 2024-11-23 18:17:03 följande:
    För att det ser ut som att min man inte är med sina barn?. Det är direkt felaktigt 

Vem ser det? Vem menar du går igenom er vab- och föräldraledighetsstatistik och sitter och tänker: jahaja, hos Familjen Bengtsson har pappan minsann inte tagit ut någon föräldrapenning! 

Och på vilket sätt påverkar det dig om någon, mot förmodan, skulle göra det? 

Svar på tråden Felaktig statistik om föräldraledighet och vabb