Lögn, förbannad lögn, och statistik.....
För det första får man väl fråga sig varför datan till statistiken över huvud taget ska samlas in. Vad ska vi med statistiken till? TS verkar vara inne på svaret "lösa ett problem", men problemet verkar mest vara "vi kan inte klappa oss på axeln när mannen är med barnen för det syns inte i statistiken", vilket enligt mig är ett tämligen egalt problem.
Nästa fråga är hur datan till statistiken ska samlas in. Jag kan inte se att TS har gett några förslag på detta.... kanske missat något.
Så, kan jag som är något av en statistiknörd komma med några förslag på både syfte och metod? Med lite välvilja/fria fantasier?
Varför ska/bör data samlas in angående föräldrar, och kanske andra, som är hemma med sina barn när de samtidigt jobbar? Tja, det skulle kunna ge en bättre helhetsbild av hur människor spenderar sin tid. Det skulle även kunna ge ett mått på hur många som är i den priviligerade sitsen att kunna, som TS man, vara hemma med full lön. Om vi då även samlar in data angående socioekonomiska förhållanden kan vi få en bild om hur olika förhållanden påverkar föräldrars tillgång till/utnyttjande av våra gemensamma tillgångar i välfärdsstaten. Vi bör dock då även samla in data angående hur mycket tid mor/farföräldrar och andra runtom barnen spenderar med barnen i fråga, om dessa gör det istället för eller medan de jobbar. Vi... börjar få lite problem med sekretess/anonymisering nu, men det kan väl funka.
Så, hur samla in datan? Finns bara ett sätt, och det är att låta de anhöriga/barnpassare (vare sig det är vh eller andra) registrera varje gång de är med barnen även om de inte tar ut vab eller föräldraledighet. Och då är ju frågan: Vem tusan skulle krångla med det om de ändå inte ska ha ut några pengar?
Spontant sådär, medan jag bränner kycklingvingarna på spisen....