• Anonym (M)

Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.

Som rubriken, vad är era åsikter om oss som valt bort barn? 

• Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.
  • Agda90
    Anonym (Kl) skrev 2024-11-22 22:21:04 följande:
    Det handlar i det här exemplet om att kunna föra ett normalt samtal... Obestämd Och de vet ingenting om mitt liv eftersom de inte frågade nånting. Jag gör (tyvärr) sällan de saker du rabblar upp, sitter just nu hemma i soffan med min familj och glor på Netflix. Precis som de flesta helger. Men som sagt, det kunde de andra bröllopsgästerna inte veta. 
    Och så tycker du att bröllopsgästerna var sjukt tråkiga med tråkiga liv?

De flesta för samtal om ämnen som majoriteten har gemensamt. Ganska enkel ekvation. Har alla utom en barn så blir oftast samtalet relaterat till barn. Vill man delta i samtalet får man engagera sig och försöka få in ett nytt samtalsämne. Du kunde ha styrt där och frågat var de andra arbetade eller hur de kände brudparet istället för att sura att du inte blev inbjuden i samtalet. 
  • Freddie K

Jag har själv valt att inte skaffa barn, eller det har bara blivit så. Jag känner att jag inte skulle kunna ta hand om ett barn, även om jag tror att jag skulle bli en ganska bra pappa, faktiskt. Nu börjar tiden rinna ut, känns det som, även om jag skulle vilja ha en liten knodd.

Du tror att du vet vem jag är. Då har du inte varit i min värld!
  • Anonym (Vuxen utan barn)
    Raggartjejen skrev 2024-11-22 17:17:29 följande:
    Tänkte på att ju äldre man blir desto fler av vänner och släkt dör.
    Anonym (Vem bryr sig?) skrev 2024-11-22 16:57:35 följande:
    Min exsvärmor är extremt ensam även fast hon har ett barn.... hon har i princip varit utan sitt barn i 35 år.
    Då kan man ju undra hur hon är/var som mamma!
    Varför skulle ens syskonbarn och ens kusinbarn dö tidigare än ens egna barn? Det är samma generation. 
  • Avenia

Tycker inget. För det är inte upp till mig att tycka. Möjligtvis kan jag tänka "skönt att slippa leva med oro jämt, att något ska hända barnen". 
    Däremot tycker jag desto mer saker om folk som har barn men som inte borde ha barn. 

• Anonym (Linn)
    Avenia skrev 2024-11-23 15:54:31 följande:

Tycker inget. För det är inte upp till mig att tycka. Möjligtvis kan jag tänka "skönt att slippa leva med oro jämt, att något ska hända barnen". 
    Däremot tycker jag desto mer saker om folk som har barn men som inte borde ha barn. 

Den ständiga oron är det enda negativa jag kan komma på med att ha barn också. Ju äldre de blir desto mer oro är det. 
  • DeLo
    Anonym (Pj) skrev 2024-11-22 14:46:39 följande:

Jag tänker inte så mycket mer än att livet måste bli lite tråkigare/fattigare. Men jag bryr mig inte om andras val och är själv väldigt tacksam över mina fyra barn

Fast hur kan det bli tråkigare eller fattigare? Mitt liv som barnfri är varken tråkigt eller fattigt. Jag är bara genuint nyfiken på varför du tror det? :) 
  • Anonym (A)

Känns väl inte okej att säga men jag tänker oftast synd om de som inte har barn. Jag tänker att de har missat själva poängen med livet på något sätt. (Vet att det inte är pk att tänka så, men om jag ska vara ärlig, så tänker jag så.) Rent evolutionärt har man förlorat om man inte får barn. Allt levande strävar efter att föröka sig. Jag tänker att det är något som inte stämmer om man inte lyckas göra det. Man kan dock säkert leva ett bra liv ändå. 

• fultextad användarhandbok
    Anonym (A) skrev 2024-11-23 18:47:28 följande:

Känns väl inte okej att säga men jag tänker oftast synd om de som inte har barn. Jag tänker att de har missat själva poängen med livet på något sätt. (Vet att det inte är pk att tänka så, men om jag ska vara ärlig, så tänker jag så.) Rent evolutionärt har man förlorat om man inte får barn. Allt levande strävar efter att föröka sig. Jag tänker att det är något som inte stämmer om man inte lyckas göra det. Man kan dock säkert leva ett bra liv ändå. 

Inte riktigt så, i djurvärlden som vi tillhör existerar även altruism, där individuell fitness kan minska för att öka den på gruppnivå. Evolutionär spelteori handlar inte enbart om direkt förökning.

• fultextad användarhandbok
    DeLo skrev 2024-11-23 17:41:58 följande:
    Fast hur kan det bli tråkigare eller fattigare? Mitt liv som barnfri är varken tråkigt eller fattigt. Jag är bara genuint nyfiken på varför du tror det? :) 
    Det är snarare den personens föreställningar hur det skulle vara för den utan barn. Man kan applicera samma resonemang på olika företeelser, gillar man inte gryta med curry och räkor måste man ha tråkiga kulinariska upplevelser. Bor man inte där eller där måste man det och det och så vidare. Istället borde samma person hävda att de som inte delar mina åsikter om vilka upplevelser som har vilka egenskaper, har det tråkigare. Det kan ju sedan alla andra göra med, så det blir ganska orimligt.
  • Anonym (Kl)
    Agda90 skrev 2024-11-23 15:41:57 följande:
    Och så tycker du att bröllopsgästerna var sjukt tråkiga med tråkiga liv?

De flesta för samtal om ämnen som majoriteten har gemensamt. Ganska enkel ekvation. Har alla utom en barn så blir oftast samtalet relaterat till barn. Vill man delta i samtalet får man engagera sig och försöka få in ett nytt samtalsämne. Du kunde ha styrt där och frågat var de andra arbetade eller hur de kände brudparet istället för att sura att du inte blev inbjuden i samtalet. 
    Jag svarade på något, så du kanske läser mitt inlägg taget ur sitt sammanhang. 

Jag försökte. Både på möhippan och bröllopsfesten. Både med enskilda och i grupp. Vet en till som försökte prata med de vid samma bord men fick inget vidare gehör, jag tyckte så synd om henne. Synd om bruden lite också, ingen pratade med henne om annat än hennes graviditet. 
    Jag var av någon anledning placerad mellan ett par som lutade sig framåt och pratade med varandra över min tallrik, om att barnvakten skriver att allt går bra och bla bla bla. Helt absurt. Drömmer
  • Anonym (A)
    fultextad användarhandbok skrev 2024-11-23 21:22:18 följande:
    Inte riktigt så, i djurvärlden som vi tillhör existerar även altruism, där individuell fitness kan minska för att öka den på gruppnivå. Evolutionär spelteori handlar inte enbart om direkt förökning.
    Okej. =) Det visste jag inte. Men tänker rent logiskt att evolutionen är brutal. De egenskaper som leder till att du inte kan/vill få barn gör att just de generna inte förs vidare. Ditt led dör efter x miljoner års av utveckling som ledde till just dig. De egenskaper som gör att individen får barn lever vidare och vinner. Naturen rensar bort det som inte vill föröka sig, rent krasst. De egenskaperna behövs inte eftersom naturen vill leva vidare. Sedan fattar jag också att vi är mer än djur. Kan bli lite avundsjuk ibland på all den fritid som barnfria har. Men nä, i längden är det inget liv som lockar. 
Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.