Inlägg från: fultextad användarhandbok |Visa alla inlägg
  • fultextad användarhandbok

Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.

Anonym (A) skrev 2024-11-23 18:47:28 följande:

Känns väl inte okej att säga men jag tänker oftast synd om de som inte har barn. Jag tänker att de har missat själva poängen med livet på något sätt. (Vet att det inte är pk att tänka så, men om jag ska vara ärlig, så tänker jag så.) Rent evolutionärt har man förlorat om man inte får barn. Allt levande strävar efter att föröka sig. Jag tänker att det är något som inte stämmer om man inte lyckas göra det. Man kan dock säkert leva ett bra liv ändå. 

Inte riktigt så, i djurvärlden som vi tillhör existerar även altruism, där individuell fitness kan minska för att öka den på gruppnivå. Evolutionär spelteori handlar inte enbart om direkt förökning.

• fultextad användarhandbok
    DeLo skrev 2024-11-23 17:41:58 följande:
    Fast hur kan det bli tråkigare eller fattigare? Mitt liv som barnfri är varken tråkigt eller fattigt. Jag är bara genuint nyfiken på varför du tror det? :) 
    Det är snarare den personens föreställningar hur det skulle vara för den utan barn. Man kan applicera samma resonemang på olika företeelser, gillar man inte gryta med curry och räkor måste man ha tråkiga kulinariska upplevelser. Bor man inte där eller där måste man det och det och så vidare. Istället borde samma person hävda att de som inte delar mina åsikter om vilka upplevelser som har vilka egenskaper, har det tråkigare. Det kan ju sedan alla andra göra med, så det blir ganska orimligt.
Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.