Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.
Som rubriken, vad är era åsikter om oss som valt bort barn?
Jag skulle aldrig lägga mig i det eller uttrycka något specifikt. Jag hör till den sorten som inte frågar nya bekantskaper om barn heller. För om det är meningen att jag ska få veta så lär det komma med tiden.
Men det kan väl finnas massor av orsaker till att man gör ett sånt val.
Man tycker att världen vi lever i är hemsk.
Man tänker på miljön.
Man har inte tid eller ork.
Man prioriterar annat i sitt liv.
Man har träffat en partner som inte vill bli förälder.
Man har fysiska sjukdomar eller åkommor som skulle påverka ett föräldraskap.
Man har fysiska sjukdomar eller åkommor som försvårar eller omöjliggör en graviditet.
Och all of the above är exempel på saker som vederbörande kan ha tagit ställning till. Det är inte min plats att ifrågasätta eller värdera dem.
Jag har ett syskon som är uttalat barnfri. För vår generation är det inget konstigt, men vid de tillfällen då frågan har varit uppe så är det vår föräldrageneration som verkar "tycka" mest. Du har ingen aning om kärleken till ett barn, du vet inte vad du missar, du kommer ångra dig osv.
Tänker att de blir väldigt ensamma när de är äldre.
Jag tycker inget annat om det än att det är bra att avstå barn om man inte har ett genuint intresse för det.
Jag blir aldrig upprörd över att någon inte har barn. Däremot över barn som far illa pga sina dåliga föräldrar.
Folk är ju utan barn av så många olika skäl. Jag känner ett par stycken som jag faktiskt tänker om att det är bra att de valt bort barn, för att de inte hade passat som föräldrar. Och det är väl förmodligen det de insett själva också. Kloka, fina människor. :)
Tänker inget annat än att det är deras val och det har jag respekt för. Fullt förståeligt att välja bort barn i dessa tider med krig och klimathot som ingen vill göra något åt. Är mest förvånad över att inte fler väljer bort barn.