• Anonym (Kl)

Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.

Anonym (Mira) skrev 2024-11-22 20:09:45 följande:
    Det är lustigt för det här är ju något man hör ibland men bland de människor jag mött är det oftast tvärt om. Barnlösa brukar ha förmågan att prata om det mesta och lyssna intresserat när jag pratar om mina barn men jag har mött flera med barn som inte klarar av att prata om eller ens fejka intresse för andra samtalsämnen än barn och familjeliv. 
    Var på ett bröllop för ett tag sen där jag i princip var den enda som inte har barn. De andra gästerna kunde inte prata om något annat om barn och familj. Jag fick frågan flera gånger var min man var. Ingen frågade vad jag jobbade med, vart jag bodde, inte ens hur jag känner brudparet. När vi stod ett tjejgäng och pratade med bruden pratade de andra mest om barnet hon väntar, inte om hur morgonen varit, om de varit nervösa, om vad de tyckte om vigseln. Sjukt tråkiga människor som verkar ha sjukt tråkiga liv. 
  • Anonym (Kl)
    Anonym (Pj) skrev 2024-11-22 21:09:11 följande:
    Sanningen är nog delad, de kanske tänkte samma om dig... Dumt att döma andra utefter deras val - gäller alla oavsett barn eller inte. Personligen är jag sjukt trött på att gå ut och festa, äta uta och fylla almanackan med massa sociala grejer - jagr klar med det, vill umgås med min familj på ledig tid inkl alla mina underbara ungar. Jag mår dåligt när jag tånker på hur mina väninnor har det som lever utan familj - men jag respekterar deras val med eller utan barn, med eller utan man. 
    Det handlar i det här exemplet om att kunna föra ett normalt samtal... Obestämd Och de vet ingenting om mitt liv eftersom de inte frågade nånting. Jag gör (tyvärr) sällan de saker du rabblar upp, sitter just nu hemma i soffan med min familj och glor på Netflix. Precis som de flesta helger. Men som sagt, det kunde de andra bröllopsgästerna inte veta. 
  • Anonym (Kl)
    Agda90 skrev 2024-11-23 15:41:57 följande:
    Och så tycker du att bröllopsgästerna var sjukt tråkiga med tråkiga liv?

De flesta för samtal om ämnen som majoriteten har gemensamt. Ganska enkel ekvation. Har alla utom en barn så blir oftast samtalet relaterat till barn. Vill man delta i samtalet får man engagera sig och försöka få in ett nytt samtalsämne. Du kunde ha styrt där och frågat var de andra arbetade eller hur de kände brudparet istället för att sura att du inte blev inbjuden i samtalet. 
    Jag svarade på något, så du kanske läser mitt inlägg taget ur sitt sammanhang. 

Jag försökte. Både på möhippan och bröllopsfesten. Både med enskilda och i grupp. Vet en till som försökte prata med de vid samma bord men fick inget vidare gehör, jag tyckte så synd om henne. Synd om bruden lite också, ingen pratade med henne om annat än hennes graviditet. 
    Jag var av någon anledning placerad mellan ett par som lutade sig framåt och pratade med varandra över min tallrik, om att barnvakten skriver att allt går bra och bla bla bla. Helt absurt. Drömmer
Svar på tråden Era åsikter om oss som valt att inte skaffa barn.