• Anonym (S)

Partner tycker jag är en ekomisk börda

Hej! 
    Som rubriken lyder så tycker min partner att jag sabbar hans ekonomi, vilket tillägga att jag är föräldraledig och får precis ihop det med räkningar och så att det är pengar över som går till mat, ersättning, blöjor, kläder osv då sonen växer för fullt nu. Jag ber aldrig om pengar och när jag får frågan om jag har pengar så det räcker för månaden så säger jag ja, men det slutar med att han swishar mig ändå? Jag kommer ju inte och ber om pengar, men känner mig bara så emotionellt dränerad och får knappt avlastning i hemmet, jag får ta hand om disk/tvätt/städning överlag medans jag har hand om sonen som han knappt umgås med när han kommer hem från jobbet. Behöver bara få bolla lite idéer, vad hade ni gjort i en sån situation? 

• Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda
  • Anonym (Jo)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-21 17:40:08 följande:
    Tycker inte jag. Om man gemensamt bestämmer sig för att skaffa barn så ska båda betala för barnet, även saker som utebliven inkomst. 
    Det tycker jag är en självklarhet i denna situationen
  • Räkan77
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 20:38:02 följande:
    Betalar inte hyra eller för elen just nu då min ekonomi räcker till det just nu, men betalar för mat, medicin, kläder osv med min föräldrapenning. Verkar inte vara så intresserad av att knyta an, men vet inte hur han ser på det. 
    Ok, men då verkar han ju kompensera en del iallafall. Hur många dagar i veckan tar du ut föräldrapenning och var det ett gemensamt beslut, dvs är ni överens om hur länge du ska vara föräldraledig innan du börjar jobba igen  och barnet börjar på förskola?
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 20:38:02 följande:
    Betalar inte hyra eller för elen just nu då min ekonomi räcker till det just nu, men betalar för mat, medicin, kläder osv med min föräldrapenning. Verkar inte vara så intresserad av att knyta an, men vet inte hur han ser på det. 
    Så han betalar hela hyran och hela elen, och en del mat.
    Vem betalar försäkringar? TV licens? telefoner? busskort? har ni bil?

Kanske du köper för mycket barnkläder om du inte kan bidra till hyran?
  • Anonym (Dumpa)
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 11:35:26 följande:
    Har försökt prata med han innan, utan resultat. 
    Han ska inte vara föräldraledig då han kommer gå minus för mycket om han är det så väljer att jobba istället. Vi bestämde att vi skulle ha delad ekonomi ja, men.det höll han inte. 
    Herregud, dumpa den mannen! Jag har barn via donation och det känns mer värdigt. Då vet jag åtminstone att jag själv och har då rätt till underhållsstöd och bostadsbidrag. 
  • Anonym
    Anonym (Dumpa) skrev 2024-11-21 23:24:10 följande:
    Herregud, dumpa den mannen! Jag har barn via donation och det känns mer värdigt. Då vet jag åtminstone att jag själv och har då rätt till underhållsstöd och bostadsbidrag. 
    Vilket är fel.
    Skaffar man barn utan en far till barnet så borde inte jag och alla andra som betalar skatt behöva bidra till din unge.
  • Anonym (Lova)

Du gör en kalkyl.

vad kostar städhjälp?
    vad kostar nanny service med ob tillägg och nattpass?
    vad kostar en kock som lagar tre mål mat + mellanmål?

visa på den kostanden mot att du jobbar gratis och be honom motivera för dig varför du inte ska få ersättning av honom för detta när du samtidigt jobbar utan ledighetsdagar semester?

Sätt dig sedan ner, titta honom bilgolven och fråga: vad tillför egentligen DU i vårt liv? Motivera varför jag skulle tjäna på att vara med dig?

• Anonym (Dumpa)
    Anonym skrev 2024-11-22 15:14:44 följande:
    Vilket är fel.
    Skaffar man barn utan en far till barnet så borde inte jag och alla andra som betalar skatt behöva bidra till din unge.
    Bli politiker och engagera dig för en lagändring då. Jag som skattebetalare vill exempelvis inte betala för skilsmässobarn med psykisk ohälsa. Ändå tvingas jag göra det. 
  • Ulrikas

Usch! Din situation låter hemsk. Jag skulle ta barnet och lämna killen omgående 

• Anonym (K)
    Anonym (Dumpa) skrev 2024-11-21 23:24:10 följande:
    Jag tror att du är ett troll. Jag kan ha fel dock :)
  • Tom Araya
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 11:16:28 följande:
    Partner tycker jag är en ekomisk börda

Hej! 
    Som rubriken lyder så tycker min partner att jag sabbar hans ekonomi, vilket tillägga att jag är föräldraledig och får precis ihop det med räkningar och så att det är pengar över som går till mat, ersättning, blöjor, kläder osv då sonen växer för fullt nu. Jag ber aldrig om pengar och när jag får frågan om jag har pengar så det räcker för månaden så säger jag ja, men det slutar med att han swishar mig ändå? Jag kommer ju inte och ber om pengar, men känner mig bara så emotionellt dränerad och får knappt avlastning i hemmet, jag får ta hand om disk/tvätt/städning överlag medans jag har hand om sonen som han knappt umgås med när han kommer hem från jobbet. Behöver bara få bolla lite idéer, vad hade ni gjort i en sån situation? 

Säg åt honom att skärpa till sig, han har själv varit med om att skapa barnet du är hemma och tar hand om och som han försörjer. Det finns inga skäl att skuldbelägga någon och om det ändå vore så, så bär han ju själv den skulden.
Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda