• Anonym (S)

Partner tycker jag är en ekomisk börda

Hej! 
    Som rubriken lyder så tycker min partner att jag sabbar hans ekonomi, vilket tillägga att jag är föräldraledig och får precis ihop det med räkningar och så att det är pengar över som går till mat, ersättning, blöjor, kläder osv då sonen växer för fullt nu. Jag ber aldrig om pengar och när jag får frågan om jag har pengar så det räcker för månaden så säger jag ja, men det slutar med att han swishar mig ändå? Jag kommer ju inte och ber om pengar, men känner mig bara så emotionellt dränerad och får knappt avlastning i hemmet, jag får ta hand om disk/tvätt/städning överlag medans jag har hand om sonen som han knappt umgås med när han kommer hem från jobbet. Behöver bara få bolla lite idéer, vad hade ni gjort i en sån situation? 

• Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda
  • Anonym (B)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-21 11:21:13 följande:
    Partner tycker jag är en ekomisk bördaJa, du. Jag hade för det första inte skaffat barn med en man som struntar i sitt ansvar för hemmet. Sedan hade jag redan innan vi bestämde oss för barn haft en diskussion om föräldraledighet, ekonomi samt ansvarsfördelning.

Nu är det som det är. Du får fundera på om detta är ett liv du vill leva, med en oengagerad pappa som dessutom inte tar ekonomiskt ansvar för ert barn (vad jag förstår av din text).
    Det är tyvärr vanligt att par kommer överens om en sak sedan verkligheten ser annorlunda ut...
    Väldigt få skaffar barn om mannen berättar att de ska bete se som TS man i förhand.
  • Jemp
    Anonym skrev 2024-11-21 12:08:33 följande:
    Han är inte skyldig något...
    Jo. 
  • Jemp
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 12:10:02 följande:
    Just nu är han på jobbet.
    Du skrev ?han gör det just nu?.
    vad gör han just nu? Vad betalar han för idag?
  • Anonym (S)
    Jemp skrev 2024-11-21 12:47:42 följande:
    Du skrev ?han gör det just nu?.
    vad gör han just nu? Vad betalar han för idag?
    Mat oftast, delar på hyran, internet betalar han för själv då han är den som använder det mest.
  • Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 12:46:58 följande:
    Jo. 
    Nej.

Försök att dra det till KFM då så får du facit.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (B) skrev 2024-11-21 12:41:02 följande:
    Det är tyvärr vanligt att par kommer överens om en sak sedan verkligheten ser annorlunda ut...
    Väldigt få skaffar barn om mannen berättar att de ska bete se som TS man i förhand.
    Därför är det en bra idé tycker jag att gifta sig innan barnen, om mannen inte ville det för att han vill att hans pengar är hans egna och inte familjens, då hade jag sett mig om efter en annan och bättre barnafader!
    Kvinnor idag verkar gå med på precis vad som helst. Jag blir så ledsen när jag läser här om unga kvinnor som får göra allt kring barnen och männen bidrar inte ens med att försörja familjen. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (K) skrev 2024-11-21 12:40:54 följande:
    Håller med om det här. Då får han varannan vecka med allt det innebär. Högre kostnad för honom b la och mindre utrymme att satsa på jobbet. Alternativt att du har barnet på heltid så får han betala underhåll istället.

Visar han någon kärlek och respekt för dig annars?
    Man kan ju tyvärr inte tvinga någon att ta hand om sina barn varannan vecka. 
  • Anonym (K)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 14:41:51 följande:
    Man kan ju tyvärr inte tvinga någon att ta hand om sina barn varannan vecka. 
    Nä, det är ju så. Och det kostar imo mkt mer med barn än dom pengarna man är berättigad till från den andra föräldern om dom bor fulltid hos den ene.

Skaffa barn verkar folk ha lätt för, ta hand om dom - inte fullt lika poppis.
  • Jemp
    Anonym skrev 2024-11-21 14:36:05 följande:
    Nej.

Försök att dra det till KFM då så får du facit.
    Jag menar naturligtvis moraliskt. Men man kan inte välja bort att betala för sitt barn. 
    Skulle ts separera kan hon ju dock kräva underhåll från FK.
  • Anonym (Ui)

Men självklart ska alla pengar vara gemensamma OCH han ska kompensera dig för att du tar hans föräldraledighet SAMT att man delar 50/50 på arbetet hemma efter bådas arbetsdag är slut!

Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda