• Anonym (S)

Partner tycker jag är en ekomisk börda

Hej! 
    Som rubriken lyder så tycker min partner att jag sabbar hans ekonomi, vilket tillägga att jag är föräldraledig och får precis ihop det med räkningar och så att det är pengar över som går till mat, ersättning, blöjor, kläder osv då sonen växer för fullt nu. Jag ber aldrig om pengar och när jag får frågan om jag har pengar så det räcker för månaden så säger jag ja, men det slutar med att han swishar mig ändå? Jag kommer ju inte och ber om pengar, men känner mig bara så emotionellt dränerad och får knappt avlastning i hemmet, jag får ta hand om disk/tvätt/städning överlag medans jag har hand om sonen som han knappt umgås med när han kommer hem från jobbet. Behöver bara få bolla lite idéer, vad hade ni gjort i en sån situation? 

• Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda
  • Anonym
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-21 17:43:44 följande:
    Varför tycker du att han ska slippa betala för sitt barn?

Någon måste ta hand om barnet och hade han inte haft TS hade han antingen själv fått stå för kostnaden att vara hemma eller anlita en nanny. Så varför ska han slippa?
    Jag har inte sagt att han ska slippa att betala för sitt barn.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 17:47:26 följande:
    Märklig inställning. Om man skaffar barn tillsammans, varför tycker du inte att man skall dela på arbetet och kostnaderna?
    Inte nödvändigtvis dela på föräldraledigheten nej. Jag tog all ledighet och krävde inte en tioöring för det.
    Att snika och mäta ören ligger inte för mig.

Livet är inte gratis, annat kostar mer än barnet och ledigheten. 
    Millimetrar får andra mäta.

Skulle inte orka med att ha det som du och en del andra verkar kräva.
  • Anonym (B)

Hoppas han vägrar varannan vecka om han inte vill ta hand om barnet.
    Det värsta är föräldrar som vill ha varannan vecka för att slippa betala underhåll / jävlas med den exet men försummar sitt barn och riskerar barnets säkerhet.

TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 14:41:51 följande:
    Man kan ju tyvärr inte tvinga någon att ta hand om sina barn varannan vecka. 
  • Liventill
    Anonym skrev 2024-11-21 17:38:47 följande:
    Vi får nog enas om att inte enas när det kommer till detta.
    För en normalt tänkande individ är det alldeles självklart att kompensera den föräldern som tar ut mest föräldraledighet.
  • Anonym (Pj)

Är du mammaledig och tar hand om ert gemensamma barn - och du får enbart leva på din egna inkomst utan att det är självklart att han kompenserar? 

• Liventill
    Anonym skrev 2024-11-21 17:50:53 följande:
    Inte nödvändigtvis dela på föräldraledigheten nej. Jag tog all ledighet och krävde inte en tioöring för det.

Så bara för att var/är för korkad för att förstå den fulla konsekvensen av att du tog all föräldraledighet och gick miste om flera hundra tusentals kronor till din pension så ska andra gå i samma fälla? Riktigt haltande logik.
  • Hermis123

Hur ser eran ekonomi ut ?
    Du säger att han swishar dig, så lite hjälper han dig, men hur mycket brukar han swisha ?
    Men hur mycket måste du betala hemma ? Betalar du hälften allt hyra, el , mat barnens kläder osv osv med din föräldrarpenning ? 
    Att du gör det mer I hushållet är inte konstigt med tanke på att du är hemma men såklart ska ni hjälpas åt och avlasta varandra! 
    Att han inte umgås med sonen alls när han kommer hem är ju konstigt, vill han inte knyta Ann till sitt barn ?
    Men för att ge dig råd så behöver du beskriva mer detaljera hur eran fördelning ser ut både ekonomiskt och hemma!

• Anonym (S)
    Räkan77 skrev 2024-11-21 17:37:43 följande:

Har han vettig familj eller vänner som du kan prata med? Han behöver troligtvis höra från någon annan att han behöver ta sitt ansvar för hem och barn.

Ja det har han, men vet inte om det hade hjälpt om jag ska vara ärlig. 
  • Anonym (S)
    Hermis123 skrev 2024-11-21 19:54:23 följande:

Hur ser eran ekonomi ut ?
    Du säger att han swishar dig, så lite hjälper han dig, men hur mycket brukar han swisha ?
    Men hur mycket måste du betala hemma ? Betalar du hälften allt hyra, el , mat barnens kläder osv osv med din föräldrarpenning ? 
    Att du gör det mer I hushållet är inte konstigt med tanke på att du är hemma men såklart ska ni hjälpas åt och avlasta varandra! 
    Att han inte umgås med sonen alls när han kommer hem är ju konstigt, vill han inte knyta Ann till sitt barn ?
    Men för att ge dig råd så behöver du beskriva mer detaljera hur eran fördelning ser ut både ekonomiskt och hemma!

Betalar inte hyra eller för elen just nu då min ekonomi räcker till det just nu, men betalar för mat, medicin, kläder osv med min föräldrapenning. Verkar inte vara så intresserad av att knyta an, men vet inte hur han ser på det. 
  • Anonym (X)
    Anonym skrev 2024-11-21 17:50:53 följande:

Varför var det bara du som förlorade lön och pension för ert gemensamma barn? Jättemärkligt.
  • Anonym (Jo)
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-21 17:40:08 följande:
    Tycker inte jag. Om man gemensamt bestämmer sig för att skaffa barn så ska båda betala för barnet, även saker som utebliven inkomst. 
    Det tycker jag är en självklarhet i denna situationen
  • Räkan77
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 20:38:02 följande:
    Betalar inte hyra eller för elen just nu då min ekonomi räcker till det just nu, men betalar för mat, medicin, kläder osv med min föräldrapenning. Verkar inte vara så intresserad av att knyta an, men vet inte hur han ser på det. 
    Ok, men då verkar han ju kompensera en del iallafall. Hur många dagar i veckan tar du ut föräldrapenning och var det ett gemensamt beslut, dvs är ni överens om hur länge du ska vara föräldraledig innan du börjar jobba igen  och barnet börjar på förskola?
  • Tow2Mater
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 20:38:02 följande:
    Så han betalar hela hyran och hela elen, och en del mat.
    Vem betalar försäkringar? TV licens? telefoner? busskort? har ni bil?

Kanske du köper för mycket barnkläder om du inte kan bidra till hyran?
  • Anonym (Dumpa)
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 11:35:26 följande:
    Har försökt prata med han innan, utan resultat. 
    Han ska inte vara föräldraledig då han kommer gå minus för mycket om han är det så väljer att jobba istället. Vi bestämde att vi skulle ha delad ekonomi ja, men.det höll han inte. 
    Herregud, dumpa den mannen! Jag har barn via donation och det känns mer värdigt. Då vet jag åtminstone att jag själv och har då rätt till underhållsstöd och bostadsbidrag. 
Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda