• Anonym

Partner tycker jag är en ekomisk börda

Jemp skrev 2024-11-21 11:49:33 följande:

Gemensam ekonomi går ju att göra på flera sätt. Antingen har man helt gemensamma konton och blandar helt. Alternativt så betalas alla gemensamma räkningar och pengar sätts av på ett separat matkonto (här dras såklart också sonens kostnader) samt ev gemensamt spar, och resten fördelas lika på er två.

Har ni inte gemensam ekonomi behövs fortfarande ett gemensamt konto för mat och sonen.

Han har ju då dessutom en räkning till dig varje månad på halva inkomstförlusten för föräldraledigheten (och vab i framtiden). 

Man kan också argumentera för att han, vid högre inkomst, står för mer än hälften även om ni inte har gemensam ekonomi. 

Vadå "en räkning" till ts???
  • Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 12:01:19 följande:
    Utgift/skuld.
    Han är inte skyldig något...
  • Anonym

Beställ tid på familjerådgivning
    Gå själv om han vägrar följa med

Det är oacceptabelt det han gör

• Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 12:46:58 följande:
    Jo. 
    Nej.

Försök att dra det till KFM då så får du facit.
  • Anonym
    Jemp skrev 2024-11-21 16:28:59 följande:
    Jag menar naturligtvis moraliskt. Men man kan inte välja bort att betala för sitt barn. 
    Skulle ts separera kan hon ju dock kräva underhåll från FK.
    Det är ju sant, det kommer han inte undan.

Att däremot kräva ersättning när man är hemma anser iaf jag är helknäppt.
  • Anonym
    Anonym (Ui) skrev 2024-11-21 16:36:03 följande:

Men självklart ska alla pengar vara gemensamma OCH han ska kompensera dig för att du tar hans föräldraledighet SAMT att man delar 50/50 på arbetet hemma efter bådas arbetsdag är slut!

Det är definitivt inte självklart att alla pengar ska vara gemensamma!
    Inte heller är det självklart att mannen ska "kompensera" för att mamman tar hand om barnet, helknäppt ju.

Att dela på hemmaarbetet däremot ser jag som givet, när båda är hemma. Dock har man ingen "arbetsdag" när man är ledig med sitt barn.

Så som vissa sitter här och predikar krav så skulla jag, om jag vore man, tveka både länge och väl innan jag skaffade ungar med någon.
    Det känns som småbarnsmammor numera har blivit riktiga kravmaskiner.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 17:35:37 följande:
    Det är ju självklart att mannen skall kompensera om kvinnan är föräldraledig. Hon skall ju inte behöva förlora på att ta hand om hans barn. Det bästa är ju att man som familj har gemensam ekonomi, men om det inte är så måste ju mannen kompensera, särskilt om man inte delar lika på föräldraledigheten! 
    Vi får nog enas om att inte enas när det kommer till detta.
  • Anonym
    Anonym (xxx) skrev 2024-11-21 17:43:44 följande:
    Varför tycker du att han ska slippa betala för sitt barn?

Någon måste ta hand om barnet och hade han inte haft TS hade han antingen själv fått stå för kostnaden att vara hemma eller anlita en nanny. Så varför ska han slippa?
    Jag har inte sagt att han ska slippa att betala för sitt barn.
  • Anonym
    TvillingmammaVästgöte skrev 2024-11-21 17:47:26 följande:
    Märklig inställning. Om man skaffar barn tillsammans, varför tycker du inte att man skall dela på arbetet och kostnaderna?
    Inte nödvändigtvis dela på föräldraledigheten nej. Jag tog all ledighet och krävde inte en tioöring för det.
    Att snika och mäta ören ligger inte för mig.

Livet är inte gratis, annat kostar mer än barnet och ledigheten. 
    Millimetrar får andra mäta.

Skulle inte orka med att ha det som du och en del andra verkar kräva.
Svar på tråden Partner tycker jag är en ekomisk börda