• Anonym (Mamman)

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Jag har en nioåring som älskar att sjunga. Hon har gått i olika typer av musikaliska aktiviteter och sjunger nu i en kör (som alla får vara med i). Tyvärr är barnet tondöv. Hon saknar helt den musikaliska ådran. Det är falskt och ur tempo, men hon kan inte själv höra det.

Vi har låtit henne hållas, men inte heller någonsin berömt henne för hennes röst. Däremot för att hon vågar sjunga inför publik och liknande.

Nu har hon fått för sig att hon vill söka till musikklass till nästa år. Intagningstesterna drar igång efter nyår. Hon har flera klasskamrater och körkamrater som är riktigt duktiga på att sjunga och som också ska söka och hon är helt övertygad om att hon har samma chans som de har.

Första testet sker dessutom i grupp. Hon hör ju inte hur illa hon låter, men de andra barnen hör det. De är ju musikaliska!

Nu funderar jag på om jag inte ska tala om för henne att musikklass faktiskt är en dålig idé. Jag tänker att det är en stor risk att hon blir retad för sin insats under grupptestet. Dessutom tar hon upp tid och plats för de som faktiskt kan sjunga. Hon har absolut noll chanser att komma in helt enkelt!

Vad är elakast? Att förklara (diplomatiskt) att musikklass faktiskt inte är ett alternativ för henne eftersom hon inte är bra nog, eller att låta henne testa inför klasskompisar och körkompisar som redan på förhand vet att hon inte kan sjunga? 

• Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
  • EpicF
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 13:46:35 följande:
    Mina bröder kan inte ens sjunga Ja må han leva eller Bä bä vita lamm. De sjunger inte en enda rätt ton. Du gamla du fria skulle de aldrig någonsin kunna sjunga, den är alldeles för avancerad. Tror de har fått det från sin pappa. 
    De har väl heller inget intresse av att lära sig. Finns sådana människor också. 
  • beli
    Goneril skrev 2024-11-21 13:42:06 följande:
    Men är han verkligen tondöv, helt och hållet? Jag har aldrig träffat någon som inte kan sjunga med i "Du gamla, du fria" eller "Ekorrn satt i granen. Om man inte är gravt hörselskadad borde man kunna urskilja tonhöjd och tonart. Spelar ni mycket musik därhemma? Spelar ni klassisk musik? Det kanske är så att man måste öva, jag har svårt att tro att tondövhet är statisk.                                                                                                                                                                                                                        Jag läser noter utan större svårigheter, körmusik, och har sjungit i kör i decennier. Till min förtrytelse är jag alt, hade så gärna velat vara sopran. Någon gång har jag lyckats "skrämma upp rösten", det låter inte så illa men det gör nästan ont i strupen så det blir inga längre partier. Jag försöker "köra" med Birgit Nilsson och Maria Callas på Youtube när huset är tomt.                                                                                                                                          Att inte kunna njuta av musik är att ha tappat en dimension i livet. Alla konserter, operor, kammarmusik, tänk att gå miste om detta! "Beli", kan du inte sätta maken framför en Youtube-inspelning av Beethovens sjua, ligger en utsökt sådan därstädes, dirigent Bernard Haitink. Fråga mannen vad han hör och upplever när han hör andra satsen, "allegrettot"? Jag valde det stycket på grund av de olika och lätt urskiljbara sentimenten i första och andra satsen. Sen har vi symfoniska dikter, berättande, "Moldau" av Smetana till exempel, där man kan följa en liten å till det oändligt brusande havet med alla äventyr på vägen dit. Det finns en värld att upptäcka genom stråkar, trä-och bleckblås och alla övriga instrument i symfoniorkestern.
    Ditt svar fick mig att le. Du har verkligen ingen aning om vad tondövhet är. När mitt ex sjunger så blir varenda ton fel. "Blinka lilla stjärna" består av en ton två gånger, en högre ton två gånger och en ännu högre ton två gånger. Om han försöker sjunga den, kan han klämma ur sig ett ljud, sen ett lägre, ett högre, ett lägre o.s.v. Det finns ingen likhet med själva sången. Han gillar musik som Nordmans, och det är högst antagligen för att det är mycket rytm: pam pam pam pam. Rytm uppfattar han, men inte musik.
  • Lönnsirap

Diskussionen har varit här på familjeliv förr, och jag kan inte för att i världen förstå varför man inte vill ge sitt barn möjlighet att försöka 

Själva grejen med antagning till musik och sport är ju att det görs ett urval av de som har koll på vilka elever som ska erbjudas möjligheten att faktiskt gå i klassen. 

Barnet kommer högst troligt inte in i en musikklass, majoriteten gör ju inte det.... Men själva sökprocessen, uttagningen och att försöka med det man VILL betyder ju också något.

• beli
    EpicF skrev 2024-11-21 13:45:55 följande:
    Jag har läst vad du har skrivit. Det är samma drömmar när man ser saker när man blundar, sk hypnagoga hallicunationer. 

Nej, man kan öva och bättre även som helt tondöv. Däremot kan blir riktigt duktig och man måste också vilka. Vill man inte så går det inte. 
    Du har så fel här. Hypnogoga hallucinationer uppkommer enbart precis när man somnar eller vaknar. Det jag pratar om är att jag precis just nu, medan jag sitter vid datorn, kan blunda och se framför mig Meryl Streeps leende, eller rummen i Tekniska museet där jag var i förrgår, eller så kan jag föreställa mig hur landskapen som beskrivs i en bok ser ut. Jag har pratat med mitt ex om detta och han har gapat av förvåning. Han ser aldrig nåt framför sig när han läser en bok, och kan inte heller se nåt annat framför sig när han blundar (inte vid insomnande alltså).

Du har inte träffat mitt ex och förstår inte vad verklig tondövhet är. Det är lite som att säga att en färgblind kan lära sig skilja på rött och grönt med övning.
  • Anonym (Göran)

Spela in henne när hon sjunger.  

låt henne sen lyssna på det som spelades in?

• EpicF
    beli skrev 2024-11-21 14:05:35 följande:
    Du har så fel här. Hypnogoga hallucinationer uppkommer enbart precis när man somnar eller vaknar. Det jag pratar om är att jag precis just nu, medan jag sitter vid datorn, kan blunda och se framför mig Meryl Streeps leende, eller rummen i Tekniska museet där jag var i förrgår, eller så kan jag föreställa mig hur landskapen som beskrivs i en bok ser ut. Jag har pratat med mitt ex om detta och han har gapat av förvåning. Han ser aldrig nåt framför sig när han läser en bok, och kan inte heller se nåt annat framför sig när han blundar (inte vid insomnande alltså).

Du har inte träffat mitt ex och förstår inte vad verklig tondövhet är. Det är lite som att säga att en färgblind kan lära sig skilja på rött och grönt med övning.
    Och kan även uppkomma när man blundar. Men oavsett så har det att göra med "tondövhet". 

Nej, alls gör inte det. Vissa har den enbart när de somnar, andar både bär de blundar och somnar och endel har det inte alls. 

Nej, jag har inte träffat ditt ex vad jag ved. Däremot vet jag vad "tondövhet" är. Och att om man vill och har motivationen så kan man lära sig sjunga. Inte bmi proffs men sjunga någorlunda bra. Men man måste vilja. 

Färgblindhet är ett medfödd fel, som inte kan botas. Det är inte heller samma sak. Däremot är färgblindher i olika skalor. Men kan aldrig fullt ut se färger igen. 
  • Anonym (S)

beli, menar du att man pga tondövhet inte kan se saker framför sig, i huvudet? Förstår inte riktigt.
    Jag gör det, ex vid läsning av bok men sjunga kan jag absolut inte. Noter är bara krumelurer för mig. Uppskattar musik gör jag otroligt mycket ändå. Därav undrar jag hur du menar?

• Anonym (A)

Jag har också en dotter som inte kan sjunga alls. Hon älskar musik och lyssnar mycket på sina idoler. Hon väljer att vara med i skolans luciatåg mm.

Jag skulle aldrig uppmuntra henne att söka och göra intagningsprov till en musikklass. Då skulle jag på något vis prata med henne om hur härligt det är att lyssna på när hon sjunger, men att tonerna mm ibland inte blir rätt och att det bästa är om hon kan sjunga mer som hobby. Jag skulle erbjuda henne att ta privata sånglektioner om hon vill för att förbättra de delar som är svårast för henne.

Själv hör jag alldeles utmärkt hur det skall låta, och det skär i öronen när någon ton hamnar fel. Jag kan sjunga och träffar tonerna men har ingen sångröst alls. Jag är övertygad om att min dotter skulle köpa en förklaring där jag jämför min sång med hennes idoler och visar att alla är olika bra. Hon förstår att jag inte ställer mig på scen och uppträder med min sång. Det går bra att utveckla den tanken till att dottern sjunger bra men inte på det viset som de stora stjärnorna, och att musikklass inte passar henne.

• Anonym (Lisa)
    Anonym (Mamman) skrev 2024-11-21 09:32:11 följande:
    Att förbättring kan ske, är jag övertygad om. Att förbättringen ska bli så stor att barnet som idag knappt kan träffa en ton trots flera år av sjungande i olika övningsgrupper, ska kunna komma in på en av Sveriges bästa musikskolor, har jag svårt att tro.
    Nej, så menade jag inte heller. Mer att hon ska få utveckla sitt intresse och att sångpedagogen kanske också kan hjälpa till med att få fram budskapet om att hon behöver mer träning.
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 14:13:35 följande:

beli, menar du att man pga tondövhet inte kan se saker framför sig, i huvudet? Förstår inte riktigt.
    Jag gör det, ex vid läsning av bok men sjunga kan jag absolut inte. Noter är bara krumelurer för mig. Uppskattar musik gör jag otroligt mycket ändå. Därav undrar jag hur du menar?

Att man inte ser saker i huvudet när man blundar har absolut inget att göra med "tondövhet. Det är två helt skilda saker. 
  • Goneril

Fakta om tondövhet, inhämtad av sångpedagog med mångårig erfarenhet: Tondövhet, definierad som ett grötigt muller där toner inte kan åtskiljas, kan i någon obetydlig mån tränas bort, en sångpedagog kan träna förmågan att träffa rätt ton, men den träningen måste börja tidigt och kommer ändå inte att leda till förmågan att sjunga "rent".  I TS fall måstje hon fundera på om hon ska avråda eller fortsätta att uppmuntra dottern, det kan bara TS avgöra, inte Familjeliv. Förr eller senare kommer sanningen fram och det finns säkert mycket annat att satsa på än sång.

• Anonym (S)

Tack EpicF, jag tyckte att det lät märkligt.

• LaFontaine
    Anonym (A) skrev 2024-11-21 14:58:25 följande:

Jag har också en dotter som inte kan sjunga alls. Hon älskar musik och lyssnar mycket på sina idoler. Hon väljer att vara med i skolans luciatåg mm.

Jag skulle aldrig uppmuntra henne att söka och göra intagningsprov till en musikklass. Då skulle jag på något vis prata med henne om hur härligt det är att lyssna på när hon sjunger, men att tonerna mm ibland inte blir rätt och att det bästa är om hon kan sjunga mer som hobby. Jag skulle erbjuda henne att ta privata sånglektioner om hon vill för att förbättra de delar som är svårast för henne.

Själv hör jag alldeles utmärkt hur det skall låta, och det skär i öronen när någon ton hamnar fel. Jag kan sjunga och träffar tonerna men har ingen sångröst alls. Jag är övertygad om att min dotter skulle köpa en förklaring där jag jämför min sång med hennes idoler och visar att alla är olika bra. Hon förstår att jag inte ställer mig på scen och uppträder med min sång. Det går bra att utveckla den tanken till att dottern sjunger bra men inte på det viset som de stora stjärnorna, och att musikklass inte passar henne.

Det låter precis som min dotter! Hon sjunger i kyrkans kör och viftar alltid glatt när det ska till att delas ut solon. Nu ska hon sjunga solo på luciakonserten. Vi övar och övar hemma och det låter hemskt, för hennes solo går så högt och sådant omfång har hon inte, men hon är nöjd och glad. Jag försöker stänga öronen och övar vidare med henne  

Likt TS dotter vill också min gå i musikskola när det väl är dags för mellanstadiet. I vårt fall är Adolf Fredrik den närmsta och jag har varit ärlig och sagt att chansen att hon ska komma in är extremt liten. Nivån är helt enkelt väldigt, väldigt hög. I hennes kör går en flicka som går på Adolf Fredrik och hon sjunger fantastiskt. När min dotter insåg det, gick hon vidare till nästa dröm. 

Däremot uppmuntrar jag henne att sjunga! Jag är ganska musikalisk och har sjungit en massa genom åren, så jag försöker visa hur det ska låta. Resultatet är blandat. Kanske blir hon hyfsad på att sjunga en dag. Kanske inte. Jag uppmuntrar att sjunga och är glad att hon vågar ställa sig inför en fullsatt kyrka och sjunga solo, vilket jag också berömmer henne för. Däremot vill jag inte lura henne att tro att hon ska vinna mello, eller bli nästa Celine Dion. 

• Anonym (Tihi)

TS får nog hitta något annat ämne att skriva om?Tomte

Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?