Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
Jag har en nioåring som älskar att sjunga. Hon har gått i olika typer av musikaliska aktiviteter och sjunger nu i en kör (som alla får vara med i). Tyvärr är barnet tondöv. Hon saknar helt den musikaliska ådran. Det är falskt och ur tempo, men hon kan inte själv höra det.
Vi har låtit henne hållas, men inte heller någonsin berömt henne för hennes röst. Däremot för att hon vågar sjunga inför publik och liknande.
Nu har hon fått för sig att hon vill söka till musikklass till nästa år. Intagningstesterna drar igång efter nyår. Hon har flera klasskamrater och körkamrater som är riktigt duktiga på att sjunga och som också ska söka och hon är helt övertygad om att hon har samma chans som de har.
Första testet sker dessutom i grupp. Hon hör ju inte hur illa hon låter, men de andra barnen hör det. De är ju musikaliska!
Nu funderar jag på om jag inte ska tala om för henne att musikklass faktiskt är en dålig idé. Jag tänker att det är en stor risk att hon blir retad för sin insats under grupptestet. Dessutom tar hon upp tid och plats för de som faktiskt kan sjunga. Hon har absolut noll chanser att komma in helt enkelt!
Vad är elakast? Att förklara (diplomatiskt) att musikklass faktiskt inte är ett alternativ för henne eftersom hon inte är bra nog, eller att låta henne testa inför klasskompisar och körkompisar som redan på förhand vet att hon inte kan sjunga?