Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
beli skrev 2024-11-21 11:43:39 följande:
Läs ett av inläggen före ditt, där tondövhet beskrivs. Det kan inte tränas bort.
Min sons pappa är också tondöv. Det var först när vi hade varit ihop i fem år som jag till fullo insåg precis hur omusikalisk han var. Jag fick börja från början, med att förklara vad en melodi är. Att toner är olika höga. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att nån verkligen kunde sakna all form av musikalitet (själv är jag musikalisk och sjunger i kör, och många i min stämma har velat stå nära mig eftersom de tycker jag är så tonsäker). Jag har insett att mitt ex aldrig kommer att lära sig höra melodier som vi andra gör. När han blundar kan han heller inte se nåt för sitt inre öga (jag kan se ansikten, texter och annat väldigt tydligt), och det är antagligen också nåt man inte kan lära sig eller träna upp. Antingen har man det eller så saknar man det.
Men är han verkligen tondöv, helt och hållet? Jag har aldrig träffat någon som inte kan sjunga med i "Du gamla, du fria" eller "Ekorrn satt i granen. Om man inte är gravt hörselskadad borde man kunna urskilja tonhöjd och tonart. Spelar ni mycket musik därhemma? Spelar ni klassisk musik? Det kanske är så att man måste öva, jag har svårt att tro att tondövhet är statisk. Jag läser noter utan större svårigheter, körmusik, och har sjungit i kör i decennier. Till min förtrytelse är jag alt, hade så gärna velat vara sopran. Någon gång har jag lyckats "skrämma upp rösten", det låter inte så illa men det gör nästan ont i strupen så det blir inga längre partier. Jag försöker "köra" med Birgit Nilsson och Maria Callas på Youtube när huset är tomt. Att inte kunna njuta av musik är att ha tappat en dimension i livet. Alla konserter, operor, kammarmusik, tänk att gå miste om detta! "Beli", kan du inte sätta maken framför en Youtube-inspelning av Beethovens sjua, ligger en utsökt sådan därstädes, dirigent Bernard Haitink. Fråga mannen vad han hör och upplever när han hör andra satsen, "allegrettot"? Jag valde det stycket på grund av de olika och lätt urskiljbara sentimenten i första och andra satsen. Sen har vi symfoniska dikter, berättande, "Moldau" av Smetana till exempel, där man kan följa en liten å till det oändligt brusande havet med alla äventyr på vägen dit. Det finns en värld att upptäcka genom stråkar, trä-och bleckblås och alla övriga instrument i symfoniorkestern.