• Anonym (Mamman)

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Jag har en nioåring som älskar att sjunga. Hon har gått i olika typer av musikaliska aktiviteter och sjunger nu i en kör (som alla får vara med i). Tyvärr är barnet tondöv. Hon saknar helt den musikaliska ådran. Det är falskt och ur tempo, men hon kan inte själv höra det.

Vi har låtit henne hållas, men inte heller någonsin berömt henne för hennes röst. Däremot för att hon vågar sjunga inför publik och liknande.

Nu har hon fått för sig att hon vill söka till musikklass till nästa år. Intagningstesterna drar igång efter nyår. Hon har flera klasskamrater och körkamrater som är riktigt duktiga på att sjunga och som också ska söka och hon är helt övertygad om att hon har samma chans som de har.

Första testet sker dessutom i grupp. Hon hör ju inte hur illa hon låter, men de andra barnen hör det. De är ju musikaliska!

Nu funderar jag på om jag inte ska tala om för henne att musikklass faktiskt är en dålig idé. Jag tänker att det är en stor risk att hon blir retad för sin insats under grupptestet. Dessutom tar hon upp tid och plats för de som faktiskt kan sjunga. Hon har absolut noll chanser att komma in helt enkelt!

Vad är elakast? Att förklara (diplomatiskt) att musikklass faktiskt inte är ett alternativ för henne eftersom hon inte är bra nog, eller att låta henne testa inför klasskompisar och körkompisar som redan på förhand vet att hon inte kan sjunga? 

• Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
  • Anonym (Mamman)
    Anonym (X) skrev 2024-11-21 10:29:49 följande:
    Det är lätt, du tar kontakt med musikskolan och förklarar läget, att du inte vill slösa deras tid men att du inte heller ill att din dotter ska bli retad. Be att hon får göra fösta uttagningen solo. Sedan går hon inte vidare UPPENBARLIGEN  och då blir hon ledsen men du kan jobba vidare med att hon var duktig och modig men hon får titta på plan B. Vilken annan skola ska hon gå på.
    Dessutom kan hon ju fortsätta vara med i kören.
    Vi kommer att få hitta en ny kör från nästa år, eftersom det från tio år är intagning. Men det kan vi ju absolut göra, så att hon får fortsätta sjunga om hon vill det.

Jag ska se om det går att få till en sån lösning för mitt barn.
  • beli
    EpicF skrev 2024-11-21 10:24:02 följande:
    Eller så kommer hon in och får chans att öva och bli riktigt duktig. Att hon är tondöv är skit samma. Det kan mam faktiskt träna bort. 

Stötta din dotter iställer. Vad gör det att andra föräldra tycker din dotter sjunker dåligt? 

Din dotter gör något hon älskar, stötta henne i der och var stolt över att hon vågar stå fram. 
    Läs ett av inläggen före ditt, där tondövhet beskrivs. Det kan inte tränas bort.

Min sons pappa är också tondöv. Det var först när vi hade varit ihop i fem år som jag till fullo insåg precis hur omusikalisk han var. Jag fick börja från början, med att förklara vad en melodi är. Att toner är olika höga. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att nån verkligen kunde sakna all form av musikalitet (själv är jag musikalisk och sjunger i kör, och många i min stämma har velat stå nära mig eftersom de tycker jag är så tonsäker). Jag har insett att mitt ex aldrig kommer att lära sig höra melodier som vi andra gör. När han blundar kan han heller inte se nåt för sitt inre öga (jag kan se ansikten, texter och annat väldigt tydligt), och det är antagligen också nåt man inte kan lära sig eller träna upp. Antingen har man det eller så saknar man det.
  • Mrs Moneybags

Jag tycker inte du ska avskräcka henne från att söka. Men du kan säga att det är många barn som söker och alla kommer inte in, men man kan ändå fortsätta sjunga och ha roligt med musik. 

EpicF skrev 2024-11-21 10:24:02 följande:
    Eller så kommer hon in och får chans att öva och bli riktigt duktig. Att hon är tondöv är skit samma. Det kan mam faktiskt träna bort. 

Stötta din dotter iställer. Vad gör det att andra föräldra tycker din dotter sjunker dåligt? 

Din dotter gör något hon älskar, stötta henne i der och var stolt över att hon vågar stå fram. 
    Man kan träna bort det till en viss nivå när man är väldigt liten. Barn som växer upp i musikaliska miljöer som vissa stammar där man sjunger och dansar mycket utvecklar en högre nivå av musikalitet än barn som aldrig sjunger. Så är det. Men en nioåring bör kunna sjunga på en viss nivå för att komma in i en musikklass. Krasst sett kommer hon nog inte komma in om det är så illa som det beskrivs. 

Musikklasser är till för barn som har en hög grad av musikalitet och kan lära sig att sjunga olika stämmor i kör och så vidare. 

Nu vet jag inte vilken musikklass barnet ska söka till, men Adolf Fredrik har t ex även ett teoriprov. Det blir ju svårt att klara om man inte kan höra toner och rytmer. 
  • EpicF
    beli skrev 2024-11-21 11:43:39 följande:
    Läs ett av inläggen före ditt, där tondövhet beskrivs. Det kan inte tränas bort.

Min sons pappa är också tondöv. Det var först när vi hade varit ihop i fem år som jag till fullo insåg precis hur omusikalisk han var. Jag fick börja från början, med att förklara vad en melodi är. Att toner är olika höga. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att nån verkligen kunde sakna all form av musikalitet (själv är jag musikalisk och sjunger i kör, och många i min stämma har velat stå nära mig eftersom de tycker jag är så tonsäker). Jag har insett att mitt ex aldrig kommer att lära sig höra melodier som vi andra gör. När han blundar kan han heller inte se nåt för sitt inre öga (jag kan se ansikten, texter och annat väldigt tydligt), och det är antagligen också nåt man inte kan lära sig eller träna upp. Antingen har man det eller så saknar man det.
    Du har fel. Det kan faktiskt tränas bort. Men det krävs att man är motiveras och verkligen vill. Man blir operasångare dock men man kan bli duktig. 

Att inte se något när man drömmer är en helt annan sak. Det är sk hypnagoga hallicunationer, och är inte ovanliga alla har det inte. Och det har inget att göra med "tondövhet"
  • beli
    EpicF skrev 2024-11-21 13:29:00 följande:
    Du har fel. Det kan faktiskt tränas bort. Men det krävs att man är motiveras och verkligen vill. Man blir operasångare dock men man kan bli duktig. 

Att inte se något när man drömmer är en helt annan sak. Det är sk hypnagoga hallicunationer, och är inte ovanliga alla har det inte. Och det har inget att göra med "tondövhet"
    Oj, oj. LÄS vad jag skriver. Jag skriver inget om att drömma!

Och nej, är man helt tondöv så att man inte vet vad en melodi är, då är det kört.
  • Goneril
    beli skrev 2024-11-21 11:43:39 följande:

Men är han verkligen tondöv, helt och hållet? Jag har aldrig träffat någon som inte kan sjunga med i "Du gamla, du fria" eller "Ekorrn satt i granen. Om man inte är gravt hörselskadad borde man kunna urskilja tonhöjd och tonart. Spelar ni mycket musik därhemma? Spelar ni klassisk musik? Det kanske är så att man måste öva, jag har svårt att tro att tondövhet är statisk.                                                                                                                                                                                                                        Jag läser noter utan större svårigheter, körmusik, och har sjungit i kör i decennier. Till min förtrytelse är jag alt, hade så gärna velat vara sopran. Någon gång har jag lyckats "skrämma upp rösten", det låter inte så illa men det gör nästan ont i strupen så det blir inga längre partier. Jag försöker "köra" med Birgit Nilsson och Maria Callas på Youtube när huset är tomt.                                                                                                                                          Att inte kunna njuta av musik är att ha tappat en dimension i livet. Alla konserter, operor, kammarmusik, tänk att gå miste om detta! "Beli", kan du inte sätta maken framför en Youtube-inspelning av Beethovens sjua, ligger en utsökt sådan därstädes, dirigent Bernard Haitink. Fråga mannen vad han hör och upplever när han hör andra satsen, "allegrettot"? Jag valde det stycket på grund av de olika och lätt urskiljbara sentimenten i första och andra satsen. Sen har vi symfoniska dikter, berättande, "Moldau" av Smetana till exempel, där man kan följa en liten å till det oändligt brusande havet med alla äventyr på vägen dit. Det finns en värld att upptäcka genom stråkar, trä-och bleckblås och alla övriga instrument i symfoniorkestern.
  • Mrs Moneybags
    EpicF skrev 2024-11-21 13:29:00 följande:

Även om det fanns en sådan metod - varför ska man tvinga in en nioåring i ett rigoröst program med tveksam utgång? Alla behöver inte vara bra på allt och ingen är bra på allt. 

Det är en lärdom man börjar få just i den åldern. Därmed inte sagt att man ska säga "du är tondöv, sluta sjung" till barn. 
  • EpicF
    beli skrev 2024-11-21 13:31:53 följande:
    Oj, oj. LÄS vad jag skriver. Jag skriver inget om att drömma!

Och nej, är man helt tondöv så att man inte vet vad en melodi är, då är det kört.
    Jag har läst vad du har skrivit. Det är samma drömmar när man ser saker när man blundar, sk hypnagoga hallicunationer. 

Nej, man kan öva och bättre även som helt tondöv. Däremot kan blir riktigt duktig och man måste också vilka. Vill man inte så går det inte. 
  • Mrs Moneybags
    Goneril skrev 2024-11-21 13:42:06 följande:
    Men är han verkligen tondöv, helt och hållet? Jag har aldrig träffat någon som inte kan sjunga med i "Du gamla, du fria" eller "Ekorrn satt i granen. Om man inte är gravt hörselskadad borde man kunna urskilja tonhöjd och tonart. Spelar ni mycket musik därhemma? Spelar ni klassisk musik? Det kanske är så att man måste öva, jag har svårt att tro att tondövhet är statisk.                                                                                                                                                                                                                        Jag läser noter utan större svårigheter, körmusik, och har sjungit i kör i decennier. Till min förtrytelse är jag alt, hade så gärna velat vara sopran. Någon gång har jag lyckats "skrämma upp rösten", det låter inte så illa men det gör nästan ont i strupen så det blir inga längre partier. Jag försöker "köra" med Birgit Nilsson och Maria Callas på Youtube när huset är tomt.                                                                                                                                          Att inte kunna njuta av musik är att ha tappat en dimension i livet. Alla konserter, operor, kammarmusik, tänk att gå miste om detta! "Beli", kan du inte sätta maken framför en Youtube-inspelning av Beethovens sjua, ligger en utsökt sådan därstädes, dirigent Bernard Haitink. Fråga mannen vad han hör och upplever när han hör andra satsen, "allegrettot"? Jag valde det stycket på grund av de olika och lätt urskiljbara sentimenten i första och andra satsen. Sen har vi symfoniska dikter, berättande, "Moldau" av Smetana till exempel, där man kan följa en liten å till det oändligt brusande havet med alla äventyr på vägen dit. Det finns en värld att upptäcka genom stråkar, trä-och bleckblås och alla övriga instrument i symfoniorkestern.
    Mina bröder kan inte ens sjunga Ja må han leva eller Bä bä vita lamm. De sjunger inte en enda rätt ton. Du gamla du fria skulle de aldrig någonsin kunna sjunga, den är alldeles för avancerad. Tror de har fått det från sin pappa. 
  • EpicF
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 13:43:55 följande:
    Även om det fanns en sådan metod - varför ska man tvinga in en nioåring i ett rigoröst program med tveksam utgång? Alla behöver inte vara bra på allt och ingen är bra på allt. 

Det är en lärdom man börjar få just i den åldern. Därmed inte sagt att man ska säga "du är tondöv, sluta sjung" till barn. 
    Var skriver jag att man ska tvinga en 9-åring?

Jag skrev att ts ska/borde stötta sin dotter i sitt val att söka och oavsett om hon kommer in eller inte. 

Nej, självklart är alla inte bra på allt eller kan vara bra på allt. Men ha föräldrar som beteer sig som ts är fruktansvärt för barnet. 
Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?