Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?
Jag har också en dotter som inte kan sjunga alls. Hon älskar musik och lyssnar mycket på sina idoler. Hon väljer att vara med i skolans luciatåg mm.
Jag skulle aldrig uppmuntra henne att söka och göra intagningsprov till en musikklass. Då skulle jag på något vis prata med henne om hur härligt det är att lyssna på när hon sjunger, men att tonerna mm ibland inte blir rätt och att det bästa är om hon kan sjunga mer som hobby. Jag skulle erbjuda henne att ta privata sånglektioner om hon vill för att förbättra de delar som är svårast för henne.
Själv hör jag alldeles utmärkt hur det skall låta, och det skär i öronen när någon ton hamnar fel. Jag kan sjunga och träffar tonerna men har ingen sångröst alls. Jag är övertygad om att min dotter skulle köpa en förklaring där jag jämför min sång med hennes idoler och visar att alla är olika bra. Hon förstår att jag inte ställer mig på scen och uppträder med min sång. Det går bra att utveckla den tanken till att dottern sjunger bra men inte på det viset som de stora stjärnorna, och att musikklass inte passar henne.
Det låter precis som min dotter! Hon sjunger i kyrkans kör och viftar alltid glatt när det ska till att delas ut solon. Nu ska hon sjunga solo på luciakonserten. Vi övar och övar hemma och det låter hemskt, för hennes solo går så högt och sådant omfång har hon inte, men hon är nöjd och glad. Jag försöker stänga öronen och övar vidare med henne
Likt TS dotter vill också min gå i musikskola när det väl är dags för mellanstadiet. I vårt fall är Adolf Fredrik den närmsta och jag har varit ärlig och sagt att chansen att hon ska komma in är extremt liten. Nivån är helt enkelt väldigt, väldigt hög. I hennes kör går en flicka som går på Adolf Fredrik och hon sjunger fantastiskt. När min dotter insåg det, gick hon vidare till nästa dröm.
Däremot uppmuntrar jag henne att sjunga! Jag är ganska musikalisk och har sjungit en massa genom åren, så jag försöker visa hur det ska låta. Resultatet är blandat. Kanske blir hon hyfsad på att sjunga en dag. Kanske inte. Jag uppmuntrar att sjunga och är glad att hon vågar ställa sig inför en fullsatt kyrka och sjunga solo, vilket jag också berömmer henne för. Däremot vill jag inte lura henne att tro att hon ska vinna mello, eller bli nästa Celine Dion.