beli skrev 2024-11-21 14:05:35 följande:
Du har så fel här. Hypnogoga hallucinationer uppkommer enbart precis när man somnar eller vaknar. Det jag pratar om är att jag precis just nu, medan jag sitter vid datorn, kan blunda och se framför mig Meryl Streeps leende, eller rummen i Tekniska museet där jag var i förrgår, eller så kan jag föreställa mig hur landskapen som beskrivs i en bok ser ut. Jag har pratat med mitt ex om detta och han har gapat av förvåning. Han ser aldrig nåt framför sig när han läser en bok, och kan inte heller se nåt annat framför sig när han blundar (inte vid insomnande alltså).
Du har inte träffat mitt ex och förstår inte vad verklig tondövhet är. Det är lite som att säga att en färgblind kan lära sig skilja på rött och grönt med övning.
Och kan även uppkomma när man blundar. Men oavsett så har det att göra med "tondövhet".
Nej, alls gör inte det. Vissa har den enbart när de somnar, andar både bär de blundar och somnar och endel har det inte alls.
Nej, jag har inte träffat ditt ex vad jag ved. Däremot vet jag vad "tondövhet" är. Och att om man vill och har motivationen så kan man lära sig sjunga. Inte bmi proffs men sjunga någorlunda bra. Men man måste vilja.
Färgblindhet är ett medfödd fel, som inte kan botas. Det är inte heller samma sak. Däremot är färgblindher i olika skalor. Men kan aldrig fullt ut se färger igen.