• EpicF

Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?

Anonym (Mamman) skrev 2024-11-21 08:46:52 följande:
    De kommer ju inte att tala om för henne att hon är tondöv. Hon kommer bara få ett meddelande om att hon inte gått vidare. Det jag är rädd för, är att kompisarna ska reta henne för att hon dyker upp där, när de hör hur illa det låter när hon sjunger. Jag ser hur andra föräldrar liksom rycker till när min dotter tar ton. SÅ illa är det.
    Eller så kommer hon in och får chans att öva och bli riktigt duktig. Att hon är tondöv är skit samma. Det kan mam faktiskt träna bort. 

Stötta din dotter iställer. Vad gör det att andra föräldra tycker din dotter sjunker dåligt? 

Din dotter gör något hon älskar, stötta henne i der och var stolt över att hon vågar stå fram. 
  • EpicF
    Anonym (Mamman) skrev 2024-11-21 09:32:11 följande:
    Att förbättring kan ske, är jag övertygad om. Att förbättringen ska bli så stor att barnet som idag knappt kan träffa en ton trots flera år av sjungande i olika övningsgrupper, ska kunna komma in på en av Sveriges bästa musikskolor, har jag svårt att tro.
    Låt henne få söka och stötta henne i det. Stötta henne oavsett hur antagningen går. 
  • EpicF
    beli skrev 2024-11-21 11:43:39 följande:
    Läs ett av inläggen före ditt, där tondövhet beskrivs. Det kan inte tränas bort.

Min sons pappa är också tondöv. Det var först när vi hade varit ihop i fem år som jag till fullo insåg precis hur omusikalisk han var. Jag fick börja från början, med att förklara vad en melodi är. Att toner är olika höga. Jag hade aldrig kunnat föreställa mig att nån verkligen kunde sakna all form av musikalitet (själv är jag musikalisk och sjunger i kör, och många i min stämma har velat stå nära mig eftersom de tycker jag är så tonsäker). Jag har insett att mitt ex aldrig kommer att lära sig höra melodier som vi andra gör. När han blundar kan han heller inte se nåt för sitt inre öga (jag kan se ansikten, texter och annat väldigt tydligt), och det är antagligen också nåt man inte kan lära sig eller träna upp. Antingen har man det eller så saknar man det.
    Du har fel. Det kan faktiskt tränas bort. Men det krävs att man är motiveras och verkligen vill. Man blir operasångare dock men man kan bli duktig. 

Att inte se något när man drömmer är en helt annan sak. Det är sk hypnagoga hallicunationer, och är inte ovanliga alla har det inte. Och det har inget att göra med "tondövhet"
  • EpicF
    beli skrev 2024-11-21 13:31:53 följande:
    Oj, oj. LÄS vad jag skriver. Jag skriver inget om att drömma!

Och nej, är man helt tondöv så att man inte vet vad en melodi är, då är det kört.
    Jag har läst vad du har skrivit. Det är samma drömmar när man ser saker när man blundar, sk hypnagoga hallicunationer. 

Nej, man kan öva och bättre även som helt tondöv. Däremot kan blir riktigt duktig och man måste också vilka. Vill man inte så går det inte. 
  • EpicF
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 13:43:55 följande:
    Även om det fanns en sådan metod - varför ska man tvinga in en nioåring i ett rigoröst program med tveksam utgång? Alla behöver inte vara bra på allt och ingen är bra på allt. 

Det är en lärdom man börjar få just i den åldern. Därmed inte sagt att man ska säga "du är tondöv, sluta sjung" till barn. 
    Var skriver jag att man ska tvinga en 9-åring?

Jag skrev att ts ska/borde stötta sin dotter i sitt val att söka och oavsett om hon kommer in eller inte. 

Nej, självklart är alla inte bra på allt eller kan vara bra på allt. Men ha föräldrar som beteer sig som ts är fruktansvärt för barnet. 
  • EpicF
    Mrs Moneybags skrev 2024-11-21 13:46:35 följande:
    Mina bröder kan inte ens sjunga Ja må han leva eller Bä bä vita lamm. De sjunger inte en enda rätt ton. Du gamla du fria skulle de aldrig någonsin kunna sjunga, den är alldeles för avancerad. Tror de har fått det från sin pappa. 
    De har väl heller inget intresse av att lära sig. Finns sådana människor också. 
  • EpicF
    beli skrev 2024-11-21 14:05:35 följande:
    Du har så fel här. Hypnogoga hallucinationer uppkommer enbart precis när man somnar eller vaknar. Det jag pratar om är att jag precis just nu, medan jag sitter vid datorn, kan blunda och se framför mig Meryl Streeps leende, eller rummen i Tekniska museet där jag var i förrgår, eller så kan jag föreställa mig hur landskapen som beskrivs i en bok ser ut. Jag har pratat med mitt ex om detta och han har gapat av förvåning. Han ser aldrig nåt framför sig när han läser en bok, och kan inte heller se nåt annat framför sig när han blundar (inte vid insomnande alltså).

Du har inte träffat mitt ex och förstår inte vad verklig tondövhet är. Det är lite som att säga att en färgblind kan lära sig skilja på rött och grönt med övning.
    Och kan även uppkomma när man blundar. Men oavsett så har det att göra med "tondövhet". 

Nej, alls gör inte det. Vissa har den enbart när de somnar, andar både bär de blundar och somnar och endel har det inte alls. 

Nej, jag har inte träffat ditt ex vad jag ved. Däremot vet jag vad "tondövhet" är. Och att om man vill och har motivationen så kan man lära sig sjunga. Inte bmi proffs men sjunga någorlunda bra. Men man måste vilja. 

Färgblindhet är ett medfödd fel, som inte kan botas. Det är inte heller samma sak. Däremot är färgblindher i olika skalor. Men kan aldrig fullt ut se färger igen. 
  • EpicF
    Anonym (S) skrev 2024-11-21 14:13:35 följande:

beli, menar du att man pga tondövhet inte kan se saker framför sig, i huvudet? Förstår inte riktigt.
    Jag gör det, ex vid läsning av bok men sjunga kan jag absolut inte. Noter är bara krumelurer för mig. Uppskattar musik gör jag otroligt mycket ändå. Därav undrar jag hur du menar?

Att man inte ser saker i huvudet när man blundar har absolut inget att göra med "tondövhet. Det är två helt skilda saker. 
Svar på tråden Tondövt barn som vill söka till musikklass. Hur gör man?