• Anonym (Hjälp)

Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille

Har en ny kille sedan 1,5 år tillbaka. tre av mina barn Älskar honom. Den äldsta på 18 som går sista året i gymnasiet gör det inte. De hade en dispyt i våras. killen blev irriterad på sonen som frågade om mat (vilket han jämnt gör). Han sa bara en kommentar. Det var det som gjorde allt. Killen har skickat sms om förlåtelse o även försökt prata m sonen men det hjälper inte. Sonen har liksom bestämt sig. Killen är här mycket vilket tre av barnen älskar men inte den stora. 

äldsta sonen har adhd o autism. Han går sista året på gymnasiet. han skickar sms om allt. Vilket jag tycker är jobbigt för att skriva kan leda till missförstånd. jag vill prata istället. Men det går inte.

mu har vi fått en soc anmälan på oss. Har fått den uppläst så den är jag inte rädd för för det är uppgifter som inte stämmer. Men sonen på 18 kommer säga att han mår dåligt hemma pga min kille kan jag tänka mig. Vad gör soc åt det? Måste jag bryta med min kille? Hjälp tack!!

• Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-18 10:37:31 följande:

Jag och de tre andra ska prata med soc på torsdag så det vet jag redan. 

men äldsta sonen har samtal imorgon. jag kan inte prata med honom för det hjälper inte.. 

Så du ger bara upp? Du tänker inte ens försöka prata med din son? Hur du gör är upp till dig, jag skulle kämpa med näbbar och klor iaf. Eller så fokuserar du på att ta följderna med fattning, för följder lär det bli.

Ärligt talat, om jag var i samma situation och hade en son på 18 år som skulle snacka ner familjen inför soc när det inte finns någon grund så skulle jag nog inte vilja ha med honom att göra mer. Försörjningsplikt uppfylls självklart, men vete fasen om han skulle kännas som min son längre. Många fattar inte vilka följder kontakter med soc kan få, än mindre en ung valp på 18 år, men man borde fatta tillräckligt för att veta att man inte sätter sin egen familj i skiten.
  • Anonym (RR)

Det låter som att ditt minsta problem är relationen mellan din son och din kille.

Jag tänker att du dels har faktiska problem som att flera av dina barn har diagnoser och det är tufft att hantera, samt ett problem som kanske är faktiskt eller påhittat av anmälaren, nämligen att dina barn har problem med övervikt och hygien.

Det tredje problemet är att du har blivit anmäld till soc och måste reda ut detta och kanske blir tvungen att ta emot stöd i din föräldraroll.

När det gäller din äldsta son kan du ju lugnt förklara för soc att även han har en diagnos och att det har skurit sig mellan honom och din kille. Detta kanske dock inte är enda anledningen till att han inte trivs hemma? Hur som helst har du endast ansvar för honom till sommaren 2025 som du själv säger. Kan du höra med soc vilka möjligheter det finns för honom att bli mer självständig därefter och kanske ha eget boende och så vidare?

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym (RR) skrev 2024-11-18 11:14:19 följande:

Hur som helst har du endast ansvar för honom till sommaren 2025 som du själv säger. Kan du höra med soc vilka möjligheter det finns för honom att bli mer självständig därefter och kanske ha eget boende och så vidare?

Det är inte soc sak att lösa boende för en vuxen människa. Sonen får fixa ett jobb och flytta hemifrån som alla andra, även med diagnoser i bagaget. Annars får han ansöka om något slags boende om han har extrema svårigheter, men med tanke på att han klarar av studier och att bo utanför hemmet så lär han inte vara berättigad till sådana insatser.
  • Anonym (din)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-18 07:05:25 följande:
    Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille

Har en ny kille sedan 1,5 år tillbaka. tre av mina barn Älskar honom. Den äldsta på 18 som går sista året i gymnasiet gör det inte. De hade en dispyt i våras. killen blev irriterad på sonen som frågade om mat (vilket han jämnt gör). Han sa bara en kommentar. Det var det som gjorde allt. Killen har skickat sms om förlåtelse o även försökt prata m sonen men det hjälper inte. Sonen har liksom bestämt sig. Killen är här mycket vilket tre av barnen älskar men inte den stora. 

äldsta sonen har adhd o autism. Han går sista året på gymnasiet. han skickar sms om allt. Vilket jag tycker är jobbigt för att skriva kan leda till missförstånd. jag vill prata istället. Men det går inte.

mu har vi fått en soc anmälan på oss. Har fått den uppläst så den är jag inte rädd för för det är uppgifter som inte stämmer. Men sonen på 18 kommer säga att han mår dåligt hemma pga min kille kan jag tänka mig. Vad gör soc åt det? Måste jag bryta med min kille? Hjälp tack!!

Din son har ju rätt att känna och tycka vad han vill om din kille. Han har även rätt att säga till socialtjänsten hur han upplever att han har det i hemmet. 

Vad gäller socialtjänstanmälan om du är rädd att det din son ska säga kan påverka utgången?
  • Anonym (din)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-18 08:52:27 följande:

enligt soc är det någon i närheten som gjort den. Den anmälan säger att bsrnen har dålig hygien, dåliga tänder och att ett barn är överviktigt samt att jag skriker på barnen. Hur kan någon i närheten veta om barnen har dåliga tänder? helt sjukt. Jag får tjata på dem in i duschen o tandborstning. 2 av de 3 minsta har diagnos med. O ja jag höjer rösten ibland. 

sonen på 18 har fått ett eget brev så han ska prata med dem imorgon o han skrev att han kommer säga att han mår dåligt hemma. Jag vet inte vad jag ska göra. Ingen idé att jag pratar med honom för han kommer inte säga nåt. Sonen fåt mat, boende, telefon betald. i vissa anseenden väldigt framåt och duktig m, ordnnngssam och har kliniskt rent i sitt rum. Sommarjobbat. Ska åka t usa i sommar i en månad till släktingar osv. Men går inte prata med honom om annat. Har distansgymnasium. 

vet inte vad soc kommer säga om att han mår dåligt. Det gör mig nervös. 

Någon i närheten kan ju vara i skola/förskola? Man ser ju om ett barn har dåliga tänder, om man är med barnet på skolan/förskolan. Och dålig hygien märks ju på långt håll. 

Om du har stora svårigheter att sköta om dina barn så att de sköter sin hygien så kan det ju vara bra att ni får stöd från socialtjänsten. Om din son mår dåligt hemma så måste han väl få säga det? 
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 12:44:42 följande:
    Din son har ju rätt att känna och tycka vad han vill om din kille. Han har även rätt att säga till socialtjänsten hur han upplever att han har det i hemmet. 

Vad gäller socialtjänstanmälan om du är rädd att det din son ska säga kan påverka utgången?
    Du kanske aldrig har haft oturen att hamna i deras klor, eller någon av dina bekanta, men en orosanmälan är skrämmande även när det inte finns någon som helst grund eftersom en utrednings slutsats i stort sett är godtycklig från socialtjänstens sida. Minsta kommentar kan förvrida hela situationen till något förutfattat i deras papper. Du behöver verkligen inte ifrågasätta bakgrunden till det här, för det är totalt irrelevant. (Om du är nyfiken så har ts också berättat vad det gäller längre upp.)
  • Anonym
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 10:45:03 följande:
    Ärligt talat, om jag var i samma situation och hade en son på 18 år som skulle snacka ner familjen inför soc när det inte finns någon grund så skulle jag nog inte vilja ha med honom att göra mer. Försörjningsplikt uppfylls självklart, men vete fasen om han skulle kännas som min son längre. Många fattar inte vilka följder kontakter med soc kan få, än mindre en ung valp på 18 år, men man borde fatta tillräckligt för att veta att man inte sätter sin egen familj i skiten.
    Inga barn hoppas jag... inte med NPF iaf. Att sonen skulle säga att han inte mår bra i hemsituationen är helt förståeligt och ska självklart vara ok. "Mamman" verkar inte göra speciellt mycket när hon tom kommenterar negativt på hans sätt att vilja kommunicera.
  • Anonym (k)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-18 08:09:33 följande:

Sluta smöra för ungen. Han får liksom acceptera grejen. Ju mer ni smörar desto mer lär han sig att stilen han kör fungerar. Han får er att krypa på knä för honom. Jag tror att han gillar det. Han blir säkert uppassad och bortskämd på grund av sitt dåliga beteende.

Vänd på steken och skäll ut honom efter noter istället så att han fattar att bete sig.

Skälla ut någon för att denna blivit sårad av vad någon annan sagt? Ja det hjälper säkert... inte.
  • Anonym (Toker)
    Anonym (k) skrev 2024-11-18 13:45:06 följande:
    Skälla ut någon för att denna blivit sårad av vad någon annan sagt? Ja det hjälper säkert... inte.
    Att killen tappade humöret en gång gör honom inte till bitch åt ungen för all framtid. Men det är ju precis det som hänt.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym skrev 2024-11-18 13:43:24 följande:
    Inga barn hoppas jag... inte med NPF iaf. Att sonen skulle säga att han inte mår bra i hemsituationen är helt förståeligt och ska självklart vara ok. "Mamman" verkar inte göra speciellt mycket när hon tom kommenterar negativt på hans sätt att vilja kommunicera.
    Tack, jag jobbar med diagnosbarn dagligen sedan många år tillbaka. Var det något mer off topic från dig eller?
Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille