Inlägg från: Anonym (Gilla läget) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Gilla läget)

Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille

Soc kan inte göra särskilt mycket alls. Din son är tekniskt sett en vuxen människa och får bara svälja att du har en relation, diagnoser eller inte.

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-18 08:52:27 följande:

enligt soc är det någon i närheten som gjort den. Den anmälan säger att bsrnen har dålig hygien, dåliga tänder och att ett barn är överviktigt samt att jag skriker på barnen. Hur kan någon i närheten veta om barnen har dåliga tänder? helt sjukt. Jag får tjata på dem in i duschen o tandborstning. 2 av de 3 minsta har diagnos med. O ja jag höjer rösten ibland. 

sonen på 18 har fått ett eget brev så han ska prata med dem imorgon o han skrev att han kommer säga att han mår dåligt hemma. Jag vet inte vad jag ska göra. Ingen idé att jag pratar med honom för han kommer inte säga nåt. Sonen fåt mat, boende, telefon betald. i vissa anseenden väldigt framåt och duktig m, ordnnngssam och har kliniskt rent i sitt rum. Sommarjobbat. Ska åka t usa i sommar i en månad till släktingar osv. Men går inte prata med honom om annat. Har distansgymnasium. 

vet inte vad soc kommer säga om att han mår dåligt. Det gör mig nervös. 

Men snälla du hade väl kunnat inleda med det verkliga problemet i trådstarten! Det här har ju inte med relationen att göra utan de andra barnen! Och säg åt din son, prata allvar med honom så han FATTAR, att han måste tänka på vad han säger eftersom det kan få fruktansvärda konsekvenser för hans syskon och för dig, och även honom till viss del. Insatser från soc är inte särskilt frivilliga och en övervakning av er familj kan pågå i minst ett halvår, eller längre! Om ni inte har turen att det läggs ner, vilket det inte lär göra om sonen säger att han inte trivs hemma och ditten och datten!

Du får förklara för soc att sonen har fått någon slags låsning kring din kille, om de tar upp det. Annars bara berätta att du så klart sköter dina barns hygien mm. De lär vilja prata med de yngre barnen också så du vet.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (Hjälp) skrev 2024-11-18 10:37:31 följande:

Jag och de tre andra ska prata med soc på torsdag så det vet jag redan. 

men äldsta sonen har samtal imorgon. jag kan inte prata med honom för det hjälper inte.. 

Så du ger bara upp? Du tänker inte ens försöka prata med din son? Hur du gör är upp till dig, jag skulle kämpa med näbbar och klor iaf. Eller så fokuserar du på att ta följderna med fattning, för följder lär det bli.

Ärligt talat, om jag var i samma situation och hade en son på 18 år som skulle snacka ner familjen inför soc när det inte finns någon grund så skulle jag nog inte vilja ha med honom att göra mer. Försörjningsplikt uppfylls självklart, men vete fasen om han skulle kännas som min son längre. Många fattar inte vilka följder kontakter med soc kan få, än mindre en ung valp på 18 år, men man borde fatta tillräckligt för att veta att man inte sätter sin egen familj i skiten.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (RR) skrev 2024-11-18 11:14:19 följande:

Hur som helst har du endast ansvar för honom till sommaren 2025 som du själv säger. Kan du höra med soc vilka möjligheter det finns för honom att bli mer självständig därefter och kanske ha eget boende och så vidare?

Det är inte soc sak att lösa boende för en vuxen människa. Sonen får fixa ett jobb och flytta hemifrån som alla andra, även med diagnoser i bagaget. Annars får han ansöka om något slags boende om han har extrema svårigheter, men med tanke på att han klarar av studier och att bo utanför hemmet så lär han inte vara berättigad till sådana insatser.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 12:44:42 följande:
    Din son har ju rätt att känna och tycka vad han vill om din kille. Han har även rätt att säga till socialtjänsten hur han upplever att han har det i hemmet. 

Vad gäller socialtjänstanmälan om du är rädd att det din son ska säga kan påverka utgången?
    Du kanske aldrig har haft oturen att hamna i deras klor, eller någon av dina bekanta, men en orosanmälan är skrämmande även när det inte finns någon som helst grund eftersom en utrednings slutsats i stort sett är godtycklig från socialtjänstens sida. Minsta kommentar kan förvrida hela situationen till något förutfattat i deras papper. Du behöver verkligen inte ifrågasätta bakgrunden till det här, för det är totalt irrelevant. (Om du är nyfiken så har ts också berättat vad det gäller längre upp.)
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym skrev 2024-11-18 13:43:24 följande:
    Inga barn hoppas jag... inte med NPF iaf. Att sonen skulle säga att han inte mår bra i hemsituationen är helt förståeligt och ska självklart vara ok. "Mamman" verkar inte göra speciellt mycket när hon tom kommenterar negativt på hans sätt att vilja kommunicera.
    Tack, jag jobbar med diagnosbarn dagligen sedan många år tillbaka. Var det något mer off topic från dig eller?
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym skrev 2024-11-18 13:43:24 följande:
    Inga barn hoppas jag... inte med NPF iaf. Att sonen skulle säga att han inte mår bra i hemsituationen är helt förståeligt och ska självklart vara ok. "Mamman" verkar inte göra speciellt mycket när hon tom kommenterar negativt på hans sätt att vilja kommunicera.
    Och för att svara på det enda värt att svara på. Ja det är ok att säga att man mår dåligt. Det är inte ok att sätta sin familj i skiten, medvetet!
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:17:42 följande:

Hmm, det beror ju på hur man ser det. Det skulle ju även kunna vara så att TS barn har det svårt hemma, inte får sina behov tillgodosedda och mår dåligt i hemmet. Och då är det väl bra om den informationen kommer fram så att barnens situation kan förbättras.
    Kan vara så! Men jag hoppas att ts är ärlig när hon skriver att hon sköter barnens tänder och hygien. Sedan kan man ju tro att man sköter sig medan det inte är så... Oavsett så ska inte sonen göra läget värre genom att säga att han inte trivs hemma, bara för att han inte gillar ts pojkvän. DEt kan till och med vara ett hämndlystet agerande från hans sida i värsta fall.

Om vi vänder på saken, att orosanmälan är helt grundlös, ja då är det tyvärr så att familjen kan behöva stå ut med väldigt mycket lidande en väldigt lång tid framöver. En grundlös orosanmälan med påföljande utredning är en fruktansvärd sak att gå igenom, och det är långt från säkert att sanningen kommer fram så att allt läggs ner på en gång, och även om det läggs ner ganska direkt så kan det ändå vara månader av oro mm för hela ts familj.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:21:36 följande:
    Så du skulle bryta kontakten med ett av dina barn för att hen berättar om sin upplevelse av hur det är i hemmet.

Menar du att barn inte ska få berätta om övergrepp, misshandel, omsorgssvikt, missbruk som pågår i hemmet för då sätter man sin familj i skiten? 
    Det skrev jag inte, bara hur det skulle kännas. Och ja, ett "barn" på 18 år som medvetet förstör på det där sättet med allt vad det kommer att innebära skulle jag vara heligt förbannad på, det kan du räkna med.

Nej, det menar jag inte, sluta dra till med halmgubbar. Läs igen vad jag har skrivit förut. Detta känns snudd på hämnd för att han inte gillar ts pojkvän, och för det är han beredd att ställa till ett rent helvete för hela familjen, trots att ts har försökt få honom att inse allvaret. Nej, han kanske inte trivs för att han inte gillar ts pojkvän, suck it up buttercup. Han kan flytta hemifrån till sommaren och slippa se killen, men han behöver inte sabba för ts och de yngre syskonen för det! Verkar inte alls som att han far illa, blir misshandlad eller liknande. Du drar på lite väl stora växlar i jämförelsen.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:24:57 följande:
    Du hoppas att TS är ärlig. Jamen det är ju fint av dig. Bäst ändå att någon som faktiskt kan kontrollera saken gör en utredning än att nån på FL tror att det är så. 

Varför ska sonen inte få berätta hur han har det i sitt hem? Det kanske stämmer som sonen säger?

Om anmälan är grundlös som kommer sonens ord om trivseln inte att ge några konsekvenser.  Och om sonen ljuger och säger att allt är toppen även fast det inte är det så kan det drabba de andra barnen negativt.
    Om anmälan är grundlös så kommer det fortfarande bli ett rent helvete för ts eftersom de kommer att ta sonens ord på allvar, beroende på hur han uttrycker sig så kan de fortfarande anse att det råder missförhållanden i hemmet, som det så fint heter.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:39:46 följande:
    Om sonens ord är allvar så finns det saker att utreda.

Om sonens ord inte är allvar så kommer det att komma fram i utredningen. 

Alla måste ha rätt att berätta hur de har det i sitt liv, i sin familj. 
    Om sonens ord är allvar så behövs ingen utredning. Sonen har hakat upp sig på EN kommentar i våras som gör att han sedan dess inte gillar killen och därmed tycker att han inte trivs hemma. Detta har INGET att göra med hans syskons ev. situation.

Om sonens ord inte är allvar (vilket jag iaf anser att de inte är på det sättet), så kommer soc fortfarande att gå till botten med precis allting och en utredning är inget man tar med en klackspark. Det är veckor, kanske månader innan allt är klart då ts och hennes familj ska gå omkring och må skit pga det här (ja, inte sonen då tydligen, han verkar ju helt ok med utredningen). Och det är inte alls säkert att sanningen kommer fram, snarare brukar det kunna vara så att soc lägger ner i brist på bevis och det inte alls samma sak. Dessutom kommer familjen finnas i soc register en lång tid framöver så om det inkommer fler anmälningar så ligger de riktigt dåligt till, eftersom soc resonerar ungefär som "ingen rök utan eld" och då blir de ännu mer satta under lupp.

Folk som inte är insatta i soc metoder är nog naivt omedvetna om följderna. Rycker på axlarna och tycker att det är väl ingen större fara om man inte har något att dölja, men så är det inte. Det är en fruktansvärd påfrestning för de drabbade, det finns väl till och med här i tråden exempel på det. Så nej, det ska man verkligen inte förminska.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:38:41 följande:
    Många som misshandlar ser det nog som ett svek att den som blir utsatt berättar det. I synnerhet barn som blir misshandlade inom familjen. Familjen har ju mycket att förlora på att sanningen kommer fram. Känns snudd på hämnd att du skulle bli så förbannad på ett barn som säger sin sanning. 

Kan ju lika gärna vara så att det är ett rent helvete i familjen och nu riskerar TS att det kommer fram när sonen får berätta. Hur menar du att det inte verkar som att någon far illa...? Hur kan du veta det utifrån vad TS skriver, hon skulle knappast skriva det om det var så. 

Och just därför har man en instans som utreder såna misstankar, för man kan inte bara gå på någons ord. 

Nån har ju sett att barnen har dåliga tänder och misskött hygien. Om det är så att barnen inte blir ordentligt omhändertagna i familjen så är det ju viktigt för barnen att det kommer fram så att familjen får stöd. 
    Varför drar du in misshandel? Ingen i ts familj verkar vara utsatta för misshandel. Och var fan får du ifrån att jag skulle misshandla barn? Självklart blir man förbannad på ungdomar som nästan på ren jävelskap ser till att familjen blir satta under myndighetsutövande på det där sättet! Det sonen upplever borde skötas inom familjen, det är inte ens relevant för anmälan, och ändå tänker han dra upp det, och det kommer ställa ts i mycket sämre dager, även om det är utifrån sett en bagatell.

Jo, jag utgår från det ts skriver. Har du någon grund för att anta att det är tvärtom? Berätta gärna isf!

Som sagt, naivt omedveten! Läs mitt förra inlägg för mer tankar där.

Någon kan mycket väl ha misstagit sig. Ett barn kanske har dålig andedräkt på morgonen och man tolkar det som att man aldrig borstar tänderna (lätt hänt). Dålig hygien kan lika gärna vara att barn har mycket fotsvett, kan komma redan efter en dag och måste inte heller betyda något. Och hur vet man om ett barn har dålig hygien eller inte? Var går den godtyckliga gränsen? Ett barn är överviktigt, ja det är då verkligen inget som soc behöver lägga sig i för då vore väl halva Sverige under utredning snart. Ts skriker åt barnen, eller höjer rösten som hon skriver själv. Tolkningsfråga om barnen upplever det som skrikande eller inte, men det kan handla om engångshändelser (för hur många "i närheten" skulle ha sett det oftare annars?) och nej, man får inte skrika åt barn så där är väl det enda då som är värt att titta på, men fortfarande vet vi inte om det verkligen är skrikande eller bara höja rösten.

Någon föreslog att det var sonen som gjort anmälan och det börjar verka troligt faktiskt.
Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille