Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 16:03:47 följande:
Varför drar du in misshandel? Ingen i ts familj verkar vara utsatta för misshandel. Och var fan får du ifrån att jag skulle misshandla barn? Självklart blir man förbannad på ungdomar som nästan på ren jävelskap ser till att familjen blir satta under myndighetsutövande på det där sättet! Det sonen upplever borde skötas inom familjen, det är inte ens relevant för anmälan, och ändå tänker han dra upp det, och det kommer ställa ts i mycket sämre dager, även om det är utifrån sett en bagatell.
Jo, jag utgår från det ts skriver. Har du någon grund för att anta att det är tvärtom? Berätta gärna isf!
Som sagt, naivt omedveten! Läs mitt förra inlägg för mer tankar där.
Någon kan mycket väl ha misstagit sig. Ett barn kanske har dålig andedräkt på morgonen och man tolkar det som att man aldrig borstar tänderna (lätt hänt). Dålig hygien kan lika gärna vara att barn har mycket fotsvett, kan komma redan efter en dag och måste inte heller betyda något. Och hur vet man om ett barn har dålig hygien eller inte? Var går den godtyckliga gränsen? Ett barn är överviktigt, ja det är då verkligen inget som soc behöver lägga sig i för då vore väl halva Sverige under utredning snart. Ts skriker åt barnen, eller höjer rösten som hon skriver själv. Tolkningsfråga om barnen upplever det som skrikande eller inte, men det kan handla om engångshändelser (för hur många "i närheten" skulle ha sett det oftare annars?) och nej, man får inte skrika åt barn så där är väl det enda då som är värt att titta på, men fortfarande vet vi inte om det verkligen är skrikande eller bara höja rösten.
Någon föreslog att det var sonen som gjort anmälan och det börjar verka troligt faktiskt.
Jag gav det som ett exempel på hur resonemanget går hos dem som misshandlar eller missköter sina barn. De vill inte bli granskade och de ser alla som säger sanningen som svikare. Tom sina barn.
Jag har ingen grund för att anta åt något håll alls. Mer än att TS son har rätt att prata med socialtjänsten och rätt att säga vad han vill säga. Och att om barnen är misskötta så är det bra om det kommer fram så att familjen får stöd. Och om de inte är misskötta så avslutas utredningen.
Det är väldigt tydligt om ett barn har genomgående dåligt skött hygien eller om det har fotsvett en dag. De som arbetar med barn märker det väldigt tydligt. Samma med tänderna, det syns och märks ju när man är nära barnet. Övervikt handlar nästan alltid om gränssättning, vanor och tillgång på det som ger övervikt. Så om familjen inte klarar av att hålla vanor som ger normalvikt hos barnen så kan de behöva stöd i det. Om barnen upplever att TS skriker så kan de säga det. Om de upplever att hon inte skriker så kan de säga det.
Men eftersom detta är svårt att bedöma i ett forum på nätet så har man socialtjänsten som kan utreda lite grundligare. Kolla hur det faktiskt är med hygienen, tänderna, vikten och eventuellt skrikande.