• Anonym (Hjälp)

Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille

Har en ny kille sedan 1,5 år tillbaka. tre av mina barn Älskar honom. Den äldsta på 18 som går sista året i gymnasiet gör det inte. De hade en dispyt i våras. killen blev irriterad på sonen som frågade om mat (vilket han jämnt gör). Han sa bara en kommentar. Det var det som gjorde allt. Killen har skickat sms om förlåtelse o även försökt prata m sonen men det hjälper inte. Sonen har liksom bestämt sig. Killen är här mycket vilket tre av barnen älskar men inte den stora. 

äldsta sonen har adhd o autism. Han går sista året på gymnasiet. han skickar sms om allt. Vilket jag tycker är jobbigt för att skriva kan leda till missförstånd. jag vill prata istället. Men det går inte.

mu har vi fått en soc anmälan på oss. Har fått den uppläst så den är jag inte rädd för för det är uppgifter som inte stämmer. Men sonen på 18 kommer säga att han mår dåligt hemma pga min kille kan jag tänka mig. Vad gör soc åt det? Måste jag bryta med min kille? Hjälp tack!!

• Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym skrev 2024-11-18 13:43:24 följande:
    Inga barn hoppas jag... inte med NPF iaf. Att sonen skulle säga att han inte mår bra i hemsituationen är helt förståeligt och ska självklart vara ok. "Mamman" verkar inte göra speciellt mycket när hon tom kommenterar negativt på hans sätt att vilja kommunicera.
    Och för att svara på det enda värt att svara på. Ja det är ok att säga att man mår dåligt. Det är inte ok att sätta sin familj i skiten, medvetet!
  • Anonym (RR)
    Anonym (Toker) skrev 2024-11-18 13:52:51 följande:
    Att killen tappade humöret en gång gör honom inte till bitch åt ungen för all framtid. Men det är ju precis det som hänt.
    En utskällning kommer ha motsatt effekt. 

Han kommer säga att han inte trivs med ännu mer eftertryck och detaljer. 
  • Anonym (din)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 13:30:16 följande:
    Du kanske aldrig har haft oturen att hamna i deras klor, eller någon av dina bekanta, men en orosanmälan är skrämmande även när det inte finns någon som helst grund eftersom en utrednings slutsats i stort sett är godtycklig från socialtjänstens sida. Minsta kommentar kan förvrida hela situationen till något förutfattat i deras papper. Du behöver verkligen inte ifrågasätta bakgrunden till det här, för det är totalt irrelevant. (Om du är nyfiken så har ts också berättat vad det gäller längre upp.)
    Hmm, det beror ju på hur man ser det. Det skulle ju även kunna vara så att TS barn har det svårt hemma, inte får sina behov tillgodosedda och mår dåligt i hemmet. Och då är det väl bra om den informationen kommer fram så att barnens situation kan förbättras. 
  • Anonym (din)

Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 13:30:16 följande:
    Du kanske aldrig har haft oturen att hamna i deras klor, eller någon av dina bekanta, men en orosanmälan är skrämmande även när det inte finns någon som helst grund eftersom en utrednings slutsats i stort sett är godtycklig från socialtjänstens sida. Minsta kommentar kan förvrida hela situationen till något förutfattat i deras papper. Du behöver verkligen inte ifrågasätta bakgrunden till det här, för det är totalt irrelevant. (Om du är nyfiken så har ts också berättat vad det gäller längre upp.)
    Hmm, det beror ju på hur man ser det. Det skulle ju även kunna vara så att TS barn har det svårt hemma, inte får sina behov tillgodosedda och mår dåligt i hemmet. Och då är det väl bra om den informationen kommer fram så att barnens situation kan förbättras.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:17:42 följande:

Kan vara så! Men jag hoppas att ts är ärlig när hon skriver att hon sköter barnens tänder och hygien. Sedan kan man ju tro att man sköter sig medan det inte är så... Oavsett så ska inte sonen göra läget värre genom att säga att han inte trivs hemma, bara för att han inte gillar ts pojkvän. DEt kan till och med vara ett hämndlystet agerande från hans sida i värsta fall.

Om vi vänder på saken, att orosanmälan är helt grundlös, ja då är det tyvärr så att familjen kan behöva stå ut med väldigt mycket lidande en väldigt lång tid framöver. En grundlös orosanmälan med påföljande utredning är en fruktansvärd sak att gå igenom, och det är långt från säkert att sanningen kommer fram så att allt läggs ner på en gång, och även om det läggs ner ganska direkt så kan det ändå vara månader av oro mm för hela ts familj.
  • Anonym (din)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 10:45:03 följande:
    Så du ger bara upp? Du tänker inte ens försöka prata med din son? Hur du gör är upp till dig, jag skulle kämpa med näbbar och klor iaf. Eller så fokuserar du på att ta följderna med fattning, för följder lär det bli.

Ärligt talat, om jag var i samma situation och hade en son på 18 år som skulle snacka ner familjen inför soc när det inte finns någon grund så skulle jag nog inte vilja ha med honom att göra mer. Försörjningsplikt uppfylls självklart, men vete fasen om han skulle kännas som min son längre. Många fattar inte vilka följder kontakter med soc kan få, än mindre en ung valp på 18 år, men man borde fatta tillräckligt för att veta att man inte sätter sin egen familj i skiten.
    Så du skulle bryta kontakten med ett av dina barn för att hen berättar om sin upplevelse av hur det är i hemmet.

Menar du att barn inte ska få berätta om övergrepp, misshandel, omsorgssvikt, missbruk som pågår i hemmet för då sätter man sin familj i skiten? 
  • Anonym (din)
    Anonym (Gilla läget) skrev 2024-11-18 15:21:16 följande:
    Kan vara så! Men jag hoppas att ts är ärlig när hon skriver att hon sköter barnens tänder och hygien. Sedan kan man ju tro att man sköter sig medan det inte är så... Oavsett så ska inte sonen göra läget värre genom att säga att han inte trivs hemma, bara för att han inte gillar ts pojkvän. DEt kan till och med vara ett hämndlystet agerande från hans sida i värsta fall.

Om vi vänder på saken, att orosanmälan är helt grundlös, ja då är det tyvärr så att familjen kan behöva stå ut med väldigt mycket lidande en väldigt lång tid framöver. En grundlös orosanmälan med påföljande utredning är en fruktansvärd sak att gå igenom, och det är långt från säkert att sanningen kommer fram så att allt läggs ner på en gång, och även om det läggs ner ganska direkt så kan det ändå vara månader av oro mm för hela ts familj.
    Du hoppas att TS är ärlig. Jamen det är ju fint av dig. Bäst ändå att någon som faktiskt kan kontrollera saken gör en utredning än att nån på FL tror att det är så. 

Varför ska sonen inte få berätta hur han har det i sitt hem? Det kanske stämmer som sonen säger?

Om anmälan är grundlös som kommer sonens ord om trivseln inte att ge några konsekvenser.  Och om sonen ljuger och säger att allt är toppen även fast det inte är det så kan det drabba de andra barnen negativt.
  • Xenia

En 18-årig kille är sur för att han inte gillar sin styvfar. Och? Varken du eller din kille behöver lägga er platt för honom bara för han har NPF. Kan inte din son flytta till sin far då? Eller finns han inte alls kvar i bilden?

Den enda problemet gäller dina andra barn. Finns det något där att anmärka på? Om de har dåliga tänder kan ingen utomstående veta något om, antar att det är din äldste son som anmält er och han har sett din kamp med tandborstningen.

Om ett barn är överviktigt kan ju alla se. Vad beror det på? Har ni för mycket "onyttigheter" hemma? Köper hen godis för alla veckopengar? Har hen selektiv ätstörning och äter bara vissa saker (som är fettbildande) och t ex inga grönsaker?

Säg att du gärna tar emot den hjälp "socialen" är beredd att ge. Tror knappast de kommer att ta barnen ifrån er på dessa svaga grunder. Lyckas de ta den illojale sonen ifrån er vore det bara bra. Han borde flytta hemifrån innan fått hela familjen att dansa efter sin pipa. Han mår kanske bäst ensam.

• Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:21:36 följande:
    Så du skulle bryta kontakten med ett av dina barn för att hen berättar om sin upplevelse av hur det är i hemmet.

Menar du att barn inte ska få berätta om övergrepp, misshandel, omsorgssvikt, missbruk som pågår i hemmet för då sätter man sin familj i skiten? 
    Det skrev jag inte, bara hur det skulle kännas. Och ja, ett "barn" på 18 år som medvetet förstör på det där sättet med allt vad det kommer att innebära skulle jag vara heligt förbannad på, det kan du räkna med.

Nej, det menar jag inte, sluta dra till med halmgubbar. Läs igen vad jag har skrivit förut. Detta känns snudd på hämnd för att han inte gillar ts pojkvän, och för det är han beredd att ställa till ett rent helvete för hela familjen, trots att ts har försökt få honom att inse allvaret. Nej, han kanske inte trivs för att han inte gillar ts pojkvän, suck it up buttercup. Han kan flytta hemifrån till sommaren och slippa se killen, men han behöver inte sabba för ts och de yngre syskonen för det! Verkar inte alls som att han far illa, blir misshandlad eller liknande. Du drar på lite väl stora växlar i jämförelsen.
  • Anonym (Gilla läget)
    Anonym (din) skrev 2024-11-18 15:24:57 följande:
    Du hoppas att TS är ärlig. Jamen det är ju fint av dig. Bäst ändå att någon som faktiskt kan kontrollera saken gör en utredning än att nån på FL tror att det är så. 

Varför ska sonen inte få berätta hur han har det i sitt hem? Det kanske stämmer som sonen säger?

Om anmälan är grundlös som kommer sonens ord om trivseln inte att ge några konsekvenser.  Och om sonen ljuger och säger att allt är toppen även fast det inte är det så kan det drabba de andra barnen negativt.
    Om anmälan är grundlös så kommer det fortfarande bli ett rent helvete för ts eftersom de kommer att ta sonens ord på allvar, beroende på hur han uttrycker sig så kan de fortfarande anse att det råder missförhållanden i hemmet, som det så fint heter.
Svar på tråden Sonen på 18 år kommer inte överens med min kille