• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-13 19:12:48 följande:
    Tvärtom, det är ditt problem eftersom folk inte tror att det är något seriöst. 
    Nja, det är bara att läsa mina kommentarer som nästan alltid har verifierbar infokälla för att förstå att det är seriöst. 😉 Shalom
  • Meddelande borttaget
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-13 13:17:48 följande:
    Jag kan tyvärr inte hjälpa dig med läsförståelse.
    Nej det kan du nog inte.
  • Anonym (Antiextremist)
    KlasBanan skrev 2025-02-13 17:40:57 följande:

När Trump och Musk tog kål på USAID var man väldigt noga med att pengarna till Israel inte skulle påverkas.

USA har alltid skyddat Israel från sanktioner i FN.

Oavsett om demokraterna eller republikanerna vinner är presidenten alltid vänligt inställd till Israel.

Trump säger att USA ska fokusera på sina egna intressen. Han kastar Europa under bussen, bryr sig inte om Ukraina osv. Men vet vi vilket land som alltid kommer före USAs egna intressen? Just det, Israel.

Det finns ingen som helst logik i att USA beskyddar ett litet och avlägset land som man gör. Man behandlar inget annat land på jorden med samma positiva särbehandling som man ger Israel.

Israel har alltid kommit undan med precis vad som helst sedan andra världskriget. Att tro något annat än att de styr USA via pengar är naivt.

Det är svårt att inte hålla med.
  • Anonym (Antiextremist)

Kommer ni ihåg det här? Långt innan 7 oktober. Det visade sig senare att det var inget misstag.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-13 18:47:06 följande:
    Det är patetiskt. Du är självdeklarerad sionist som tror på att judar har rätt till eget land i Palestina. Varför tror du det? Varför ska judarna ha rätt till ett eget land i just Palestina?
    Varför just där Israel ligger? Titta tillbaka genom ett par hundra sidor i tråden så hittar du många anledningar som givits av mig och andra. Synd att minnet sviker dig! 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-13 18:52:01 följande:
    Haha! Precis! Ditt problem är att du inte anger några oberoende pålitliga källor. Sionismens problem är att även judarna börjar vända sig mot det som sionismen gör i deras namn. 
    Och du glömde att påstå att dessa IDF soldaterna är antisemter. 
    Ja det blir ofta källor skrivna av judar, många andra sväljer all möjlig information och varken ifrågasätter eller undersöker i detalj t.ex. antisemitiska påståenden, uppgifter från Hamas etc.

Det finns en väl detaljerad rapport om granskningen av dessa s.k. vittnesmål med citat, källor, analyser, frågor etc. Detta och liknande är knappast något som skulle företas av något annan land än Israel eller judar i andra länder. Jag väntar med spänning på liknande analyser gjorda av t.ex. norrmän, irländare och britter så det finns en second opinion som jag kan ge källhänvisning till. Tror jag får vänta länge. 

Judarna börjar vända sig mot sionismen? Det finns nog inte många judar som inte vill att judarna ska ett eget land med självbestämmanderätt. Sedan finns det naturligtvis olika åsikter om det mesta inom politiken, militären etc i Israel precis som på alla andra ställen. Du sätter etiketten sionism på helt godtyckliga saker. 
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-13 20:57:57 följande:
    Varför just där Israel ligger? Titta tillbaka genom ett par hundra sidor i tråden så hittar du många anledningar som givits av mig och andra. Synd att minnet sviker dig! 
    Hahahha men detbär såååå patetiskt. Ducka som vanligt. När du duckar, då vet jag att du vet att jag har rätt. 😄
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD

Brilliant, det som Mosab Hassan Yousef säger om skillnader och likheter mellan PO och Hamas!

Däremot gillar jag inte själva bloggaren Yishai, tycker han verkar skum. Men Mosabs förklaring var så bra. Ja, det stämmer nog att de lägger ner mycket pengar på det. Som vi i väst betalar.....

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism