• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    FN har dokumenterat fruktansvärda rapporter om tortyr och sexuella övergrepp i israeliska fängelser. Palestinier fängslas utan rättegång och fängslas för att de är emot ockupation. Män och kvinnor hålls bundna till sängar i blöjor och ögonbindel, avklädda, berövade mat, vatten och sömn och torterade med cigarettbrännskador, waterboarding, elchocker och till och med våldtäkt och gruppvåldtäkter, som tom stöds av högerextrema israeliska politiker.

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:19:14 följande:
    Haha pinsamt. Israelvänners faktakällor är simpla sionistiska bloggare 😂😂
    Som vanligt kommenterar du inte faktainnehållet, enbart källan. Pinsamt!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:20:23 följande:
    Inget av det hon säger är antisemitiskt. Pinsamt att du urvattnar antisemitism. 
    Det är snarare du som inte känner igen antisemitism. Precis som hon. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:22:49 följande:
    Haha pinsamt att du drar upp en psykiskt störd man som en pålitlig källa. 
    Vem är psykiskt störd? Jag antar att du menar Mosab - bloggaren är jag också tveksam till. Vilka belägg har du för att han skulle vara "psykiskt störd" (det finns inget som heter det, därför i anföringstecken, eftersom man inte kan veta säkert, vad du menar med detta?
  • KlasBanan

Tror ni på fullaste allvar att Israel inte kontrollerar USA? Israel kan göra precis vad som helst, och USA kommer backa dem i alla fall.

När USA nu nedmonterar USAID var de jättenoga med att inget stöd till just Israel skulle påverkas.

Jag är så jävla trött på att låtsas som att Israel inte har total kontroll över USA.

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-14 23:24:31 följande:
    FN har dokumenterat fruktansvärda rapporter om tortyr och sexuella övergrepp i israeliska fängelser. Palestinier fängslas utan rättegång och fängslas för att de är emot ockupation. Män och kvinnor hålls bundna till sängar i blöjor och ögonbindel, avklädda, berövade mat, vatten och sömn och torterade med cigarettbrännskador, waterboarding, elchocker och till och med våldtäkt och gruppvåldtäkter, som tom stöds av högerextrema israeliska politiker.
    EN rapport, från UNWRA. Det är UNWRA som försöker svartmåla Israel nu. Några tidningar i området rapporterar detta okritiskt. Brittiska tidningar är lite mera noga och sakliga och skriver så här:

"The report was compiled by the UN Relief and Works Agency for Palestine Refugees (UNRWA) and is largely based on interviews of Palestinian detainees released at the Kerem Shalom crossing point since December, when UNRWA staff were present to provide humanitarian support......

Israel denies the abuse allegations, which it described as Hamas-inspired propaganda. It has named 12 UNRWA staff it claims took part in the 7 October attack, and claims that 450 of the agency?s 13,000 workers in Gaza are members of Hamas or other militant groups.

The allegations, which are being studied by two separate UN inquiries, have so far not been substantiated. "

www.theguardian.com/world/2024/mar/05/gazan-detainees-beaten-and-sexually-assaulted-at-israeli-detention-centres-un-report-claims

• AndreaBD
    KlasBanan skrev 2025-02-15 11:32:30 följande:

Tror ni på fullaste allvar att Israel inte kontrollerar USA? Israel kan göra precis vad som helst, och USA kommer backa dem i alla fall.

När USA nu nedmonterar USAID var de jättenoga med att inget stöd till just Israel skulle påverkas.

Jag är så jävla trött på att låtsas som att Israel inte har total kontroll över USA.

Om du hade sagt tvärtom - att USA styr en del i Israel, så hade jag förstått att man kan tycka det. Men tvärtom? Det är bara gamla antisemitiska myter. 

Visst, det finns en hel del judar i USA. Men det är inte så många, det är ju ett stort land, med stor befolkning. Och Greenspan "styr" inte längre centralbanken. Han har förstås aldrig styrt den helt själv heller.

• FuckGoggleAskMe
    KlasBanan skrev 2025-02-15 11:32:30 följande:

Tror du på fullaste allvar på denna konspirationsteori? Hahaha! 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism