Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 00:16:55 följande:
🤣🤣 Ja, jag förstår att du förstår hur dumt det var att påstå att demonisering inte har något med folkmord att göra. Du låtsas att du inte förstor mina extra tydliga frågor, du kan ducka och fly och känna dig otillräcklig men det hjälper inte och det vet du. Varför undviker du att svara på mina högst relevanta frågor? 🤣🤣🤣
Jo, visst har demonisering med folkmord på judar att göra. Det ser ut nu som att du förenekar Förintelsen. Förnekar du att judarna demoniserades?
Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord. Dessa konspirationsteorier användes för att mobilisera stöd och sprida hat. Denna demonisering var en viktig ideologisk grund för att rättfärdiga diskriminering, förföljelse och folkmord.
Hur ser du själv på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen? Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen? Varför vägrar du svara?🤣
Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.
Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord. Hur tolkar du ordet "demonisering"? Är inte det att avhumanisera en folkgrupp? Varför gör man det? Varför tror du judar demoniserades av nazisterna? Varför låtsas du som att demonisering av judar aldrig hände? Är inte det nästan antisemitiskt?
Jag tolkar ordet demonisering som det är definierat i ordböcker.
Det är väl dokumenterat hur nazisterna behandlade judar under WWII och innan, och hur nazisterna framställde dem. Det behövs knappast någon bekräftelse från mig om detta, men ja, jag tror att det är korrekt dokumenterat.
Eftersom du hävdar att du är saklig, håller dig till fakta och juridiska definitioner av folkmord, tycker jag det är lämpligt att påpeka att demonisering inte är ett kriterium för fastställande av folkmord. Att de som begår folkmord generellt sett är negativt inställda gentemot offren, är knappast förvånande.