• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-02-03 23:58:50 följande:

Det roliga är att även dina copy and paste texter vimlar av språkliga fel.

Trodde du ville diskutera fakta och juridiska definitioner och inte din nya käpphäst demonisering, som tydligen är ett vanligt förekommande men odefinierat kriterium vid fastställande av folkmord. 

🤣🤣 Ja, jag förstår att du förstår hur dumt det var att påstå att demonisering inte har något med folkmord att göra. Du låtsas att du inte förstor mina extra tydliga frågor, du kan ducka och fly och känna dig otillräcklig men det hjälper inte och det vet du. Varför undviker du att svara på mina högst relevanta frågor? 🤣🤣🤣

Jo, visst har demonisering med folkmord på judar att göra. Det ser ut nu som att du förenekar Förintelsen. Förnekar du att judarna demoniserades?

Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord. Dessa konspirationsteorier användes för att mobilisera stöd och sprida hat. Denna demonisering var en viktig ideologisk grund för att rättfärdiga diskriminering, förföljelse och folkmord.
    Hur ser du själv på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen? Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen? Varför vägrar du svara?🤣

Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.

Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord. Hur tolkar du ordet "demonisering"? Är inte det att avhumanisera en folkgrupp? Varför gör man det? Varför tror du judar demoniserades av nazisterna? Varför låtsas du som att demonisering av judar aldrig hände? Är inte det nästan antisemitiskt?

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 00:13:49 följande:
    Du svamlar igen. Förstår du ens att du säger emot dig själv hela tiden? 

Du skrev förra gången att din kolega förklarade för sina elever att det som sker i Gaza är inte folkmord. Det är lärarens personliga åsikt. Detta trots att Netanyahu ska arresteras för just folkmord och att Israel anklagas för folkmord. Din kollega gör ett tjänstefel. 

Jag råkar faktiskt just känna till ett sådant fall. Min kompis barn går på en skola i Helsinborg där en SO lärare präckar på sina elever just sådana saker. Att det inte är folkmord och att Israel försvarar sig, trots att inget av detta är sant och att egentligen allt pekar åt annat håll. Min kompis funderar på att anmälla till skolinspektion. 
    Nu skriver du helt uppenbara osanningar. Jag hittade bara kopior på en sammanfattning om det. Så jag vet förstås inte vad hon har sagt till eleverna.

Antagligen har läraren ju tagit den sammanfattningen från någon källa och kan då hänvisa till den. Och då är det inte hennes åsikt. Och formuleringen var säkert så att det är korrekt. T.ex. att man inte ÄN kan säga att det skulle vara folkmord, eller att det inte är bevisad, eller något sånt (jag kommer ju inte ihåg ordagrant). 

Och det är löjligt att försöka anmäla sånt. Det kommer förstås inte att leda någon vart, för att även den läraren säkert har uttryckt sig korrekt. Även efter det du skriver här så är det ju inget fel med det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 09:32:13 följande:
    En lärare kan inte avgöra om det är folkmord eller inte medans rättsfall pågår. Att du som lärare inte förstår det är skrämmande. En lärare får absolut inte i det här fallet lära elever att det inte är folkmord eftersom det är inte avjgort än. Rättsprocessen mot Israel pågår just nu. Läraren får ha en personlig åsikt om det men absolut inte lära ut det som fakta till våra barn. Den läraren borde anmälas och inte få jobba som lärare.

En lärare som sprider rasistiska åsikter är inte heller lämplig att jobba med barn. Att tex skriva att palestinska barn är potentiella terrorister, att deras mammor vill se de döda, att deras pappor förtjänar att dö eftersom de röstade fel, och sedan undervisa barnen som har palestinsk bakgrund är oacceptabelt. Att sådana extrema personer jobbar överhuvudtaget med våra barn är hemskt. 

www.umo.se/svara-varandra/-/vald--krankningar/a/min-larare-ar-rasist/

www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/barnen-larmade-om-lararens-krankningar-nu-kan-hon-bli-av-med-legitimationen
    Tack för det! Det var nämligen precis det som jag har skrivit hela tiden och som du har försökt bestrida. Men det är bra om du har lärt dig. Medans det inte är utrett än så kan man veta om något folkmord skulle ha begåtts. Det är hittills bara ett påstående. 

Och då gör en lärare förstås inget fel om hen går igenom med elever vad folkmord innebär och även säger att inget är bevisat än. Så, vad klagar du på? Du säger ju väldigt mycket emot dig själv nu. Och då har du ju också själv erkänt att du ljuger när du påstår att det skulle finnas ett folkmord. Du skrev ju själv att man inte kan veta än. 

Jag står för svenska skolans värdegrund. Och du försöker påstå att jag skulle ha sagt olika saker, som jag 1. inte har sagt så. och som du 2. har tagit ur sammanhanget. Inga extrema åsikter här - inte för svenska samhället, men du försvarar ju helt andra värderingar.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 09:49:10 följande:
    . Det är vad Israel anklagas gör av ICJ, FN, Amnesty, Human Righrs Watch och nästan alla andra organisationer för mänskliga rättigheter.
    Korrekt skulle vara ..... och nästan INGA andra organisationer för mänskliga rättigheter. 
  • AndreaBD
    Anton Chigurh skrev 2025-02-03 19:38:48 följande:
    Jag har misstänkt det ett tag att TS skiter fullständigt i alla inlägg riktade till henom = läser dom överhuvudtaget inte utan precis som du beskriver här:

..... så bräker TS ur sig sina evinnerliga monologer som oftast är lögner utan dess like. 
    Egentligen totalt meningslöst att debattera med henom. 

Mvh //Anton 
    Självklart. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2025-02-03 20:19:07 följande:
    Ja, att försöka debattera i meningen att få honom att inse att hatet mot Israel inte står i proportion till de krystade och pliktskyldiga enstaka fördömandena av Hamas är givetvis meningslöst. Däremot vill jag inte låta vad som helst stå oemotsagt. Det gynnar bara just Hamas.
    Precis, risken är ju att ungdomar radikaliseras. Det händer så mycket sånt, oftast på nätet. Dels ser jag på hemmaplan, på högstadiet där jag jobbet att ungdomar dras in i kriminella nätverk - inte längre genom att de värvas, att man lovar dem en massa pengar, m.m. Nej, de kanske inte går på sånt längre. Numera klickar de på en länk och blir utpressade att de måste vara delaktiga i något brott, för att de har klickat på länken. På den nivån är det nu! 

Eller ungdomen som dödade tre småflickor med kniv i Southport, England. Jag trodde först inte på att han skulle vara islamist, eftersom hans familj ju var kristna. Men uppenbarligen hade han ändå blivit radikaliserat. Man hittade IS-material hos honom. Det var nog mer våldet än religionen som lockade honom. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:15:30 följande:
    Nu skriver du helt uppenbara osanningar. Jag hittade bara kopior på en sammanfattning om det. Så jag vet förstås inte vad hon har sagt till eleverna.

Antagligen har läraren ju tagit den sammanfattningen från någon källa och kan då hänvisa till den. Och då är det inte hennes åsikt. Och formuleringen var säkert så att det är korrekt. T.ex. att man inte ÄN kan säga att det skulle vara folkmord, eller att det inte är bevisad, eller något sånt (jag kommer ju inte ihåg ordagrant). 

Och det är löjligt att försöka anmäla sånt. Det kommer förstås inte att leda någon vart, för att även den läraren säkert har uttryckt sig korrekt. Även efter det du skriver här så är det ju inget fel med det. 
    Du skrev så här:
    "Vill du verkligen veta vad vi säger till barnen i skolan? Jag är inte SO-lärare, men jag har sett vad SO-läraren går igenom med barnen angående konflikten Israel-Palestina. Dvs. jag såg kopior med en text om ämnet. Och jag kan bara säga att det INTE motsvarar ditt narrativ. Framför allt så fick de också gå igenom vad ett folkmord är och varför detta i Gaza INTE är ett folkmord. 

Och jag tror inte att kollegan skulle få problem med skolinspektionen."

Vad är det för osanning jag har sagt? Det är väl uppenbart att din "kollega" 😉 begick tjänstefel när hon, mitt i en juridisk process där Israel åtalas av ICJ, föregår ICJ och lär sina elever att det INTE är folkmord. Din "kollega" lär ut sina egna, proisraeliska åsikter till elever. Det är inte att lära ut fakta. Hon får inte heller ta vilken källa som helst och ta för givet att den är korrekt. Särskillt med tanke på att ETT ÅTAL MOT ISRAEL PÅGÅR och att desinformation sprids i medierna. Läraren måste i det här fallet hålla sig helt neutral.

Det är självklart inte löjligt att anmäla sådana fall där en SO lärare indoktrinerar våra barn med ensidig propaganda. Det är en plikt att anmäla sådant, fröken. 

• Meddelande borttaget
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 00:16:55 följande:
    🤣🤣 Ja, jag förstår att du förstår hur dumt det var att påstå att demonisering inte har något med folkmord att göra. Du låtsas att du inte förstor mina extra tydliga frågor, du kan ducka och fly och känna dig otillräcklig men det hjälper inte och det vet du. Varför undviker du att svara på mina högst relevanta frågor? 🤣🤣🤣

Jo, visst har demonisering med folkmord på judar att göra. Det ser ut nu som att du förenekar Förintelsen. Förnekar du att judarna demoniserades?

Nazisterna framställde judarna som en "underlägsen ras" och en global fiende som hotade den "ariska rasen". Dessa stereotyper förstärkte bilden av judar som farliga och illvilliga. Nazisterna införde lagar somNurnberglagarna vilka fråntog judar deras medborgerliga rättigheter. Judar tvingades bo i getton, där de levde under svåra förhållanden med brist på mat och medicin. Allt detta var delprocesser av ett folkmord. Dessa konspirationsteorier användes för att mobilisera stöd och sprida hat. Denna demonisering var en viktig ideologisk grund för att rättfärdiga diskriminering, förföljelse och folkmord.
    Hur ser du själv på när nazisterna demoniserade judar i samband med Förintelsen? Demoniserades inte judarna? Var inte det en delprocess i själva Förintelsen? Varför vägrar du svara?🤣

Ja, demonisering ses som en del av de processer som leder till folkmord där demonisering hänger ihop med avsikt. Enligt FNs folkmordskonvention (1948) definieras folkmord som handlingar utförda med avsikt att helt eller delvis förinta en nationell, etnisk, rasmässigt bestämd eller religiös grupp.

Demonisering betraktas som en föregående fas där en grupp avhumaniseras och framställs som hotfull eller mindre värd, vilket används för att rättfärdiga våld och folkmord. Hur tolkar du ordet "demonisering"? Är inte det att avhumanisera en folkgrupp? Varför gör man det? Varför tror du judar demoniserades av nazisterna? Varför låtsas du som att demonisering av judar aldrig hände? Är inte det nästan antisemitiskt?
    Jag tolkar ordet demonisering som det är definierat i ordböcker.
    Det är väl dokumenterat hur nazisterna behandlade judar under WWII och innan, och hur nazisterna framställde dem. Det behövs knappast någon bekräftelse från mig om detta, men ja, jag tror att det är korrekt dokumenterat. 

Eftersom du hävdar att du är saklig, håller dig till fakta och juridiska definitioner av folkmord, tycker jag det är lämpligt att påpeka att demonisering inte är ett kriterium för fastställande av folkmord. Att de som begår folkmord generellt sett är negativt inställda gentemot offren, är knappast förvånande. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 10:41:53 följande:
    Du skrev så här:
    "Vill du verkligen veta vad vi säger till barnen i skolan? Jag är inte SO-lärare, men jag har sett vad SO-läraren går igenom med barnen angående konflikten Israel-Palestina. Dvs. jag såg kopior med en text om ämnet. Och jag kan bara säga att det INTE motsvarar ditt narrativ. Framför allt så fick de också gå igenom vad ett folkmord är och varför detta i Gaza INTE är ett folkmord. 

Och jag tror inte att kollegan skulle få problem med skolinspektionen."

Vad är det för osanning jag har sagt? Det är väl uppenbart att din "kollega" 😉 begick tjänstefel när hon, mitt i en juridisk process där Israel åtalas av ICJ, föregår ICJ och lär sina elever att det INTE är folkmord. Din "kollega" lär ut sina egna, proisraeliska åsikter till elever. Det är inte att lära ut fakta. Hon får inte heller ta vilken källa som helst och ta för givet att den är korrekt. Särskillt med tanke på att ETT ÅTAL MOT ISRAEL PÅGÅR och att desinformation sprids i medierna. Läraren måste i det här fallet hålla sig helt neutral.

Det är självklart inte löjligt att anmäla sådana fall där en SO lärare indoktrinerar våra barn med ensidig propaganda. Det är en plikt att anmäla sådant, fröken. 
    Du verkar inte veta vad tjänstefel är. 
    Dessutom har du själv skrivit att det inte går att säga än om det har begåtts något folkmord - vilket du ändå hela tiden gör. 

Precis, jag sa att det inte motsvarade ditt narrativ. För att du påstår att det ÄR folkmord. Och det kan man inte påstå. 

På pappret stod det så, ja. Sedan vet jag ju inte om hon har förklarat det närmare och sagt att man får i alla fall avvakta om man hittar några bevis på det. Oavsett - det vore värre att påstå att det ÄR så (som du gör) utan att det är bevisad. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism