• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 10:41:53 följande:
    Det är självklart inte löjligt att anmäla sådana fall där en SO lärare indoktrinerar våra barn med ensidig propaganda. Det är en plikt att anmäla sådant, fröken. 
    Och det har förstås ingen gjort. Varken min kollega, eller läraren som du skrev om. Visst, man KAN uttrycka sig ännu mer neutralt. Personligen skulle jag också göra det.  Men så farligt var det inte. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:27:17 följande:
    Tack för det! Det var nämligen precis det som jag har skrivit hela tiden och som du har försökt bestrida. Men det är bra om du har lärt dig. Medans det inte är utrett än så kan man veta om något folkmord skulle ha begåtts. Det är hittills bara ett påstående. 

Och då gör en lärare förstås inget fel om hen går igenom med elever vad folkmord innebär och även säger att inget är bevisat än. Så, vad klagar du på? Du säger ju väldigt mycket emot dig själv nu. 

Jag står för svenska skolans värdegrund. Och du försöker påstå att jag skulle ha sagt olika saker, som jag 1. inte har sagt så. och som du 2. har tagit ur sammanhanget. Inga extrema åsikter här - inte för svenska samhället, men du försvarar ju helt andra värderingar.
     Nej, så är det inte. Du skrev inte att "läraren" gått igenom vad folkmord är och har aldrig sagt att "läraren" lärde ut att man inte vet om det är folkmord eller inte och att det är ICJ som kommer att bedömma det. Du skrev att din "kollega" (vi vet att det inte är din kollega du pratar om) lär ut att det INTE (du skrev det själv med stora bokstäver) är folkmord. Det finns absolut inget neutralt där, det är falskt och det är inte fakta. En lärare får absolut inte göra så och sprida ensidig propaganda. På samma sätt som att vi inte skulle acceptera att en lärare skulle lära ut att Hamas inte är terrorister. 

Att lära ut något som inte är fakta och revidera historia är absolut inte svenska skolans värdegrund. Det är ren propaganda och hjärntvättning av våra barn. Jag försvarar våra svenska, demokratiska värderingar där folkmord, etnisk rensning, ockupation och bosöttarkolonisering är inte förenliga med vårt moderna, demokratiska samhället. Du, som lärare, borde veta bättre.

En sådan lärare ska anmälas. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:28:43 följande:
    Korrekt skulle vara ..... och nästan INGA andra organisationer för mänskliga rättigheter. 
    Det finns inga andra som är större 🤣
    De är de största och viktigaste och alla anklagar Israel för krigsbrott, apartheid och folkmord. 
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-02-04 10:50:06 följande:
    Du verkar inte veta vad tjänstefel är. 
    Dessutom har du själv skrivit att det inte går att säga än om det har begåtts något folkmord - vilket du ändå hela tiden gör. 

Precis, jag sa att det inte motsvarade ditt narrativ. För att du påstår att det ÄR folkmord. Och det kan man inte påstå. 

På pappret stod det så, ja. Sedan vet jag ju inte om hon har förklarat det närmare och sagt att man får i alla fall avvakta om man hittar några bevis på det. Oavsett - det vore värre att påstå att det ÄR så (som du gör) utan att det är bevisad. 
    Jag jobbar inte som lärare och har inget ansvar mot några elever. Jag argumenterar för min åsikt varför jag tycker att det är folkmord i Gaza. Varje normal människa fattar det. Jag hänvisar också hela tiden till både ICC och ICJ och påminner om att det pågår en rättsprocess där Israel och israeliska politiker åtalas för folkmord.
    Så, jag är egentligen mycket mer ballanserad i mitt resonemang än vad du och din "kollega" är. 

Du krånglar till det när du försöker lårsas att det handlar om en kollega. Du skrev ju själv att du bl.a. jobbade som SO lärare.
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-03 22:32:48 följande:
    Som jag förklarade tidigare "Världen idag" är en extrem tidning som sprider extrema ideer som grundas i extrema religösa tolkningar av Bibeln.
    Det är inte världen idag eller deras gäster som är extremister.
  • Anonym (Antiextremist)
    nattuw skrev 2025-02-04 12:37:10 följande:
    Det är inte världen idag eller deras gäster som är extremister.
    Kristen sionism, som ofta förespråkas inom pingströrelsen, är inget annat än extrem religös propaganda eftersom den betonar stöd för staten Israel utifrån bibliska profetior. Tycker inte du att det är extremt att påstå att Gud gav någon ett land och att det används som argument för att på riktigt ta över någon annans land? Detta påverkar såklart hur rörelsen kommunicerar politiska och religiösa budskap, särskilt i frågor om Mellanösternkonflikten.

Sionistisk propaganda används ofta för att förstärka "vi och dem" narrativ.
    Kristen sionism är en extrem religös doktrin som tolkar staten Israels existens som en uppfyllelse av bibliska profetior och ser stöd för Israel som en del av kristendomens eskatologi. Inom pingströrelsen har detta använts för att rättfärdiga stöd till Israel, inklusive olagliga bosättningar och olagliga ockupationer, med hänvisning till Bibelns profetior om "den sista tiden" och Jesu återkomst. De tror stenhårt på att Jesus kommer först när judarna har ockuperat hela Palestina. Och du tycker inte att det är extremt?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-04 11:47:45 följande:
    Jag jobbar inte som lärare och har inget ansvar mot några elever. Jag argumenterar för min åsikt varför jag tycker att det är folkmord i Gaza. Varje normal människa fattar det. Jag hänvisar också hela tiden till både ICC och ICJ och påminner om att det pågår en rättsprocess där Israel och israeliska politiker åtalas för folkmord.
    Så, jag är egentligen mycket mer ballanserad i mitt resonemang än vad du och din "kollega" är. 

Du krånglar till det när du försöker lårsas att det handlar om en kollega. Du skrev ju själv att du bl.a. jobbade som SO lärare.
    Du vet exakt att detta inte stämmer. Jag har t.o.m. sagt att jag är glad att INTE vara SO-lärare. Även tidigare har jag sagt det. För om jag vore SO-lärare så skulle jag vara tvungen att diskutera detta med eleverna. Men eftersom jag bara är språklärare (vilket du VET) så säger jag bara till eleverna att jag hoppas att det blir fred, att alla får det bra. Och kanske också att det finns bra och dåliga människor i alla folk. 
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-05 14:27:56 följande:
    Kristen sionism, som ofta förespråkas inom pingströrelsen, är inget annat än extrem religös propaganda eftersom den betonar stöd för staten Israel utifrån bibliska profetior. Tycker inte du att det är extremt att påstå att Gud gav någon ett land och att det används som argument för att på riktigt ta över någon annans land? Detta påverkar såklart hur rörelsen kommunicerar politiska och religiösa budskap, särskilt i frågor om Mellanösternkonflikten.

Sionistisk propaganda används ofta för att förstärka "vi och dem" narrativ. Kristen sionism är en extrem religös doktrin som tolkar staten Israels existens som en uppfyllelse av bibliska profetior och ser stöd för Israel som en del av kristendomens eskatologi. Inom pingströrelsen har detta använts för att rättfärdiga stöd till Israel, inklusive olagliga bosättningar och olagliga ockupationer, med hänvisning till Bibelns profetior om "den sista tiden" och Jesu återkomst. De tror stenhårt på att Jesus kommer först när judarna har ockuperat hela Palestina. Och du tycker inte att det är extremt?
    Har du några källor till att pingströrelsen i Sverige har samma extrema uppfattning som hardcore kristna sionister i USA? 
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-02-05 14:27:56 följande:

Sionistisk propaganda används ofta för att förstärka "vi och dem" narrativ. Kristen sionism är en extrem religös doktrin som tolkar staten Israels existens som en uppfyllelse av bibliska profetior och ser stöd för Israel som en del av kristendomens eskatologi. Inom pingströrelsen har detta använts för att rättfärdiga stöd till Israel, inklusive olagliga bosättningar och olagliga ockupationer, med hänvisning till Bibelns profetior om "den sista tiden" och Jesu återkomst. De tror stenhårt på att Jesus kommer först när judarna har ockuperat hela Palestina. Och du tycker inte att det är extremt?
    Det är fortfarande inte världen idag eller deras gäster som är extremister.
  • RebeckaZ70
    LIRI ALBAG ÄR EN HJÄLTINNA 🇮🇱🙏🏻
    Liri Albag är från Matan i västra Israel. Hon beskrivs som en person som älskar livet och njuter av att vara i naturen och vid havet. Enligt hennes familj och vänner reste hon ofta och brukade betygsätta restauranger.
    Innan attacken den 7 oktober hade Liri Albag nyligen tagit sin gymnasieexamen och drömde om att bli inredningsdesigner. 
    Men innan hon kunde sträva efter sin dröm behövde hon genomföra sin obligatoriska militärtjänstgöring vid militärbasen i Nahal Oz, som observatör. 
    Liris föräldrar har berättat om hennes sista meddelande, som hon skrev medan hon befann sig i skyddsrummet efter att Hamas intagit basen: 
    We were shot at, I was not hurt.
    Efter det sågs Liri på sociala medier tillsammans med andra unga kvinnor, bakbundna och skadade, medan Hamas-terrorister förde de kidnappade till Gaza.
    Efter 15 månader som gisslan i Gaza släpptes Liri Albag tillsammans med Naama Levy, Daniella Gilboa och Karina Ariev. Deras vän och kamrat Agam Berger släpptes flera dagar senare. 
    Kort efter de släpptes framkom det uppgifter om Liri Albag som beskriver hennes heroiska insatser under tiden hon och sina kamrater hölls som gisslan. 
    Amit Soussana kidnappades från sitt hem i kibbutz Kfar Aza och släpades med våld till Gaza. Under en tid hölls hon fången tillsammans med paret Siegel och Liri Albag. 
    Flertalet gånger blev Amit torterad och hotad av sina gisslantagare som försökte tvinga ut henne ett falskt erkännande. Ett erkännande om att hon var en israelisk soldat, vilket inte alls var sant. Amit var inte en soldat, utan en civilist. 
    Vid ett tillfälle satte en gisslantagare pistolen mot hennes huvud och sade att hon har 40 minuter på sig att erkänna att hon är soldat, annars kommer att dödas. 
    Den som reste sig upp för Amits skull var Liri. Hon gick direkt till gisslantagarna och talade med dem. Hon lyckades förklara för dem att Amit är civil och ingen soldat. 
    När Liri kom tillbaka, utan gisslantagarna, så tackade Amit henne för att ha räddat hennes liv. 
    Paret Aviva och Keith Siegel från kibbutz Kfar Aza var vid ett tillfälle i ett dåligt skick. 
    Keith befann sig i en depression och mådde väldigt dåligt. Aviva lyckades inte skaka av Keiths depression, men det lyckades Liri med. Hon pratade med honom och berättade att de var oroliga för honom och att hon ville att de skulle vara med honom. 
    Avivas fru berättade Channel 12 att hon frågade Liri hur hon gjorde det, för hon kunde inte förstå hur bra hon hjälpte Keith. Sen ställde hon en fråga till Liri och det var hur hon lyckades tala så väl med gisslantagarna. 
    I intervjun med Channel 12 berättade Aviva Siegel att Liri Albag svarade: 
    Det är bara ett spel. Du måste bara veta hur du ska spela.
    Aviva Siegel avslutade med meningen: 
    Hon har helt enkelt superkrafter
    I en rapport som släpptes så visades det att Liri Albag ville att Hamas gjorde en propagandafilm om henne, så hennes familj skulle se att hon lever och skulle fortsätta kämpa. 
    Vid själva frigörandet av Liri, Daniella, Karina och Naama skulle de stå på scen och tala. 
    Syftet var att förnedra gisslan. 
    Liri Albag hade andra planer. 
    Vi kommer inte bara att inte prata. Vi kommer att göra segergester och förstöra hela showen de hade planerat
    Liri, Naama, Daniella och Karina stod och gjorde segergester för att förnedra Hamas. 
    Liri Albag är inget annat än en ikon och hjältinna!
    🤍🇮🇱💪🏼

hamas har ingen rätt att existera, de är de verkliga antisionisterna tillsammans med andra terrorgrupper som har utplånandet av Israel som mål.
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    Hamas annonserar nu att de avbryter gisslanavtalet och därmed också vapenvilan. Hamas påstår att det är på grund av att Israel inte hållit sin del av avtalet när sanningen troligtvis döljer något mörkare än så. 
    Hamas har insett att bilderna på helgens frisläppta gisslan var extremt skadliga för Hamas propagandanarrativ om att gisslan har behandlats väl. 
    Ingen kan längre låtsats som att de inte blivit utsatta för systematiskt svält och bilderna som påminner om förintelseöverlevare går inte att rättfärdiga som 

legitimt motstånd mot ockupationsmakten
    Den brutala sanningen de nu försöker dölja är att de resterande gisslan som fortfarande är vid liv är i ännu värre fysiskt tillstånd än dem magra skeletten de släppte i lördags. 
    Tänk att det finns människor som kallade hamas för religiös socialdemokrati
    Am Israel Chai
  • RebeckaZ70
    Hamas har mördat den 86-årige gisslan, Shlomo Mansour.
    Han var den äldsta gisslan i fångenskap, en överlevande från Förintelsen.
    Mansour skulle ha släppts i den första fasen av avtalet om frigivning av gisslan. Hamas har sagt att åtta av de 33 gisslan som ingick i den första fasen inte var vid liv, men har inte identifierat dem.

Fullständigt hårresande. 
    Han överlevde nazisternas utrotningsläger för att bli mördad av nya nazister i sitt eget hemland. 
    Man gråter.
    Am Israel Chai
  • Rataxes
    RebeckaZ70 skrev 2025-02-11 12:53:21 följande:
    Hamas har mördat den 86-årige gisslan, Shlomo Mansour.
    Han var den äldsta gisslan i fångenskap, en överlevande från Förintelsen.
    Mansour skulle ha släppts i den första fasen av avtalet om frigivning av gisslan. Hamas har sagt att åtta av de 33 gisslan som ingick i den första fasen inte var vid liv, men har inte identifierat dem.
    Fullständigt hårresande. 
    Han överlevde nazisternas utrotningsläger för att bli mördad av nya nazister i sitt eget hemland. 
    Man gråter.
    Här i Sverige går folk och viftar med ham-ass flaggor medan de skriker "from the river to the sea"...
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • Meddelande borttaget
  • Rataxes
    AndreaBD skrev 2025-02-11 16:03:41 följande:
    Hemskt. Folk som gör sånt har ju inte respekt för vanliga mänskliga värderingar - inte ens västerländska värderingar, eftersom även folk i mellanösten - araber, muslimer, och alla andra har SAMMA värderingar när det gäller det här. Hur kan man kidnappa en 86-åring och plåga ihjäl honom? 

Sedan tycker jag det är väldigt illa också att någon sätter tummen ner på ett sånt inlägg. 
    Det är bara 2 personer som skulle kunna göra något sådant...
    Tummen ner alltså. 
    Diskuterar inte med angivarkryp.
  • RebeckaZ70
    Rataxes skrev 2025-02-11 16:36:21 följande:
    Det är bara 2 personer som skulle kunna göra något sådant...
    Tummen ner alltså. 
    Jag tror all vet vilka du menar👍
    Am Israel Chai
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism