Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 12:25:59 följande:
    www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/11/the-occupation-of-water/

www.oxfam.org/en/press-releases/israel-using-water-weapon-war-gaza-supply-plummets-94-creating-deadly-health

Här har du också en PDF dokument. En rapport som mycket detaljerat beskriver hur Israel både stjäl vatten och förstör vattentillgångar till palestinier.

www.amnesty.ch/fr/pays/moyen-orient-afrique-du-nord/israel-et-territoires-occupes/docs/2009/discrimination-acces-eau/IsraelOT_water_report_summary.pdf

CONTROL OF WATER IN THE OCCUPIED WEST BANK

Israel determines the amount of water Palestinians can extract from the shared aquifer and the locations where extraction can take place.

Israel controls the collection of rain or spring water throughout most of the West Bank. Rainwater harvesting cisterns are often destroyed by the Israeli army.

Palestinians are not allowed to drill new wells or to rehabilitate old wells without permits from the Israeli authorities. Such permits are difficult and often impossible to obtain. Even pipelines connecting wells to Palestinian towns and villages require Israeli permits.

The Israeli army controls access to the roads which water tankers must use to deliver water to those Palestinian villages not connected to the water network. Many roads are closed or restricted to Palestinian traffic, causing delays or forcing the tankers to make long detours which significantly increase the price of water.

These restrictions make it excessively difficult for Palestinians to access water and to develop and maintain the water and sanitation infrastructure.
    Kanske bör jag sluta stödja Oxfam? Det de skriver om Gaza är inte möjligt eftersom bara 10 % av vattnet där kommer via Israel. 90 % har Israel inte ens möjlighet att sabotera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 12:30:56 följande:
    Du kräver källa men du är inte intresserad av den? Varför kräver du en källa källam redan finns angiven? Du verkar vara ganska förrvirrad. 
    Yrkesskadad antagligen. Jag är van vid att säga till elever ganska många gånger också, när de gör något som inte funkar. Inte funkar för de själva heller. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-01 13:29:06 följande:
    Klart jag är seriös om att du antingen ljuger eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "

Det ska inte vara några som helst problem att "bilda sig en uppfattning om vad det är för tidning som skriver så" när namnet på tidningen står högst upp i fet stil, om man inte har såpass grava problem med läsförståelsen att man inte klarar av att läsa en rubrik som består av fyra bokstäver.
    Vet du hur många gånger jag har påpekat det för honom, även i andra trådar? Kanske 15 - 20 gånger. Och andra har också påpekat. I början skrev jag nog källhandvisning, sedan blev det kortare, för att han ändå visste vad som menas. Nu låtsas han bara att han inte vet. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 16:00:33 följande:
    Du förstår inte ens vad jag frågade dig eller hur?
    Varför skulle jag inte förstå det? Du förstår inte vad jag svarade?

Ska jag förklara extra för dig? Nej, jag var inte intresserad av tråden, men jag ville ge dig ett gott råd, eftersom ditt sätt inte fungerar bra, om man vill att andra läser. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 16:01:57 följande:
    Är Oxfam också antisemiter?😄
    De verkar ljuga om vattnet i Gaza. NGOs behöver folk som donerar pengar, det är deras enda inkomst. Men de ska hålla sig till sanningen - vilket de flesta tyvärr inte gör. ALLA överdriver så att folk donerar pengar. Ändå tar du det som de skriver för rena sanningen. Misstag....... 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 15:57:37 följande:
    Jag trodde bara att du var kunnig i ämnet och kände till hur Israel skapades. Jag blir glad när du kräver källa eftersom då kan jag fortsätta svara med mer och mer fakta. Här är källan.
    Du lär dig aldrig, eller? Jag letar INTE fram dina källor. 90 % av dem innehåller inte det du påstår. Så det är inte värt det. Om du inte ger länk, så struntar jag i det. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-01 13:29:06 följande:
    Klart jag är seriös om att du antingen ljuger eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "

Det ska inte vara några som helst problem att "bilda sig en uppfattning om vad det är för tidning som skriver så" när namnet på tidningen står högst upp i fet stil, om man inte har såpass grava problem med läsförståelsen att man inte klarar av att läsa en rubrik som består av fyra bokstäver.
    Nej du, det betyder bara att jag även har tänkt på tidigare gånger då han gjort så, och bara upprepat det jag sagt föra gången. Vet du hur många gånger det har påpekats för honom att det är dumt att inte ge en länk? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 16:26:59 följande:
    Jag kan fortsätta att ge dig källor tills du blir nöjd 😊
    Här är en till.

cejiss.org/water-and-the-palestinian-israeli-conflict

"The key problem is the lack of water for Palestine that impedes its development and jeopardizes the long-term survival of its population. The current Palestinian water supply is restricted and limited by Israel; Israel refuses to acknowledge Palestinian water rights and adherence to international laws on water. The differences in annual per capita water consumption between the two populations testify to such inequality: Israeli?s water consumption is four to six times per capita higher than the Palestinians."

Det var bättre. Jag är inte förvånad att Israel förbrukar mer vatten. Mer teknologi, högre levnadsstandard brukar innebära mer av allt, även vatten. 

Det är komplicerat, helt klart. En förklaring till att Gaza kan ha problem med vatten hittade jag här:

About 90 percent of Gaza?s water supply comes from the Coastal Aquifer Basin, which runs along the eastern Mediterranean coast from Egypt through Gaza and into Israel.

www.csis.org/analysis/siege-gazas-water

Där ska man komma ihåg att de hade fått mycket hjälp med just vattnet. De har fått vattenrör - som användes till vapen istället, och teknologin för att dra ut saltet ur vattnet och att rena det, har de också fått donerat. Sedan har Hamas satsat på allt annat istället. 

Sedan hittar jag flera konferenser och avtal om vatten, men det ser ut som om det har hänt olika saker hela tiden. Arabstater hade försökt eller planerat att omleda floden Jordan ifrån Israelerna. 

Här finns också en del:

www.jewishvirtuallibrary.org/overview-of-israel-palestinian-water-issue

Israel klagar mest över att palestinierna inte vill ta några steg till att rena vattnet. 

• AndreaBD
    nattuw skrev 2024-11-29 19:38:33 följande:

Vet inte om detta redan är postat.

Israelisk statistik på nödhjälp till Gaza: gaza-aid-data.gov.il/main/

COGAT som lagt ut statistiken lyder under det Israeliska försvarsdepartement.

Ja, vi har t.o.m. konstaterat att det som cogat säger stämde ungefär överens med det som UNWRA sa. Det var för några månader sedan. Om även UNWRA håller med, så kan man glömma brist på mat i Gaza. Det finns mer än tillräckligt mat i Gaza, helt klart. 

Och man brukar också tala om hur många lastbilar som står inne i Gaza utan att någon tömmer dessa, i dagliga updaten från israeliska regeringen. 
  • AndreaBD
    Jag tycker det som Oxfam påstår håller delvis inte. T.ex. så påstår de att argumentet att varor har "dubbel militär användning" - ja, det är ett stort problem för Israel att vapen kommer in till Gaza. Det har hänt, och inte sällan. Eller just saker som KAN användas till vapen. Inget konstigt med det.

Att inte fler ställen öppnas - jag antar att man är orolig för att tappa kontrollen om man måste övervaka för många olika öppningar. Dessutom - en viktig punkt är också att Hamas inte ska veta att det kommer in hjälpsändningar eftersom de annars lägger beslag på det. Man har t.ex. öppnat upp gate 96 (jag tror det heter så) mitt på natten, för att Hamas inte skulle veta. 

Att de skulle vara ineffektiva - det vet jag inte. Israel påstår att de har satt till extra personal och att personal står där utan att ha något att göra, att det finns kapacitet för fler lastbilar, och inga köer. 

Att man inte kan nå fram överallt i Gaza är ju inte konstigt när det är krig där. 

Så det var runt 15000 lastbilar på 160 dagar. Det skulle innebära runt 90 varje dag. Det kan stämma. Det är ändå ganska många, tycker jag. Det ska inte behövas fler. Förut var det ju även byggmaterial, och det behövs inte just nu. Nu är det bara mat och annat absolut nödvändigt. Det borde absolut inte vara någon brist på mat. Om det är det, så är Hamas ansvarig.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism