Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 17:43:27 följande:
    Regeringen har en majoritet med 68 av 120 platser i Knesset (56,66%).

Israels högerextrema regering under Benjamin Netanyahu består av följande partier:

Likud - Netanyahus högerkonservativa parti

Religiös Sionism - En allians av högerextrema partier, inklusive:

Otzma Yehudit - Leds av Itamar Ben-Gvir, som dömts för rasistiska brott och uppmanat till att deportera olydiga araber. 

Noam - Ett religiöst sionistiskt parti.

Ahi - Ett religiöst sionistiskt parti.

Shas - Ultraortodoxt religiöst parti

Förenade Tora-Judendomen - Ultraortodoxt religiöst parti.

Alla dessa är högerextrema.
    Detta belägger ju faktiskt en ANNAN sak. Att det INTE var en  majoritet av det israeliska folket som har röstat på högerextremt, när det fördelar sig på så många små partier. 

Framför allt så har du LÄMNAT UT de tre som inte är högerextrema. Och de har - tillsammans med Likud - fler röster än dessa små radikala partier. 

en.wikipedia.org/wiki/2022_Israeli_legislative_election
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 19:12:58 följande:
    Du svamlar igen och visar att du inte förstår vad majoritet betyder. Pinsamt.  Länken visar ALLA partier i Israel. 
    Du får redovisa vilka partier ingår i Israels nuvarande regering så kan jag hjälpa dig att räkna och visa vad är majoritet.
    Nej då. DU gör bort dig om du påstår att jag inte skulle veta vad majoritet betyder. 

Däremot är jag lite förvirrad av alla dessa småpartier och av en tabell som varken redovisar 100 % eller 62 % (som jag trodde, men jag kollade inte tillräckligt noga). Istället står det 70,63 %. Hur har nästan 30 % fallit bort? Kanske har de ändå en gräns hur mycket man måste få minst. 

Det här är inte lätt om man inte är insatt i partipolitiken där. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 19:06:00 följande:
    Inte mitt fel att inte förstår. Höger och högerextremism är inte samma sak men sionism är israels  högerextremism. Den Israeliska nuvarande regegeringen är högerextrem.

Jag har märkt att du inte förstår vad man säger så fort man blandar in fler än ett begrepp. 
    Haha... det är du som byter ut begrepp hur som helst som om de betydde samma sak! 

Men, det är bra, dina kaostexter gör ju att budskapet inte går fram. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 21:38:37 följande:
    Det är hatspråk och hets mot folkgrupp att du hela tiden likställer palestinier med islamister och Hamas. Som sagt, ingen här försvarar varken Hamas eller islamister. Du bara passar på att sprida lite högerexremistisk propaganda. 
    Skojar du ? Det finns undersökningar som visar att graden av islamism/konservatism, eller om vi ska säga en extrem sträng tolkning av islam,  är högt bland palestinier. 

Nu hittade jag inte sammanfattningen, men här finns olika delar av undersökningarna och palestinierna ligger och man ser att de ligger högt i det mesta.

www.pewresearch.org/religion/2013/04/30/the-worlds-muslims-religion-politics-society-morality/
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 20:13:18 följande:

Hur tystas sanningen i Israel. Nu tystas även Haretz. Yttrandefrihet finns inte. Sionismen i nötskal. I Israel visar de inte ens vad som verkligen händer i Gaza. 

"Like his friends Putin, Erdo?an, and Orbán, Netanyahu is trying to silence a critical, independent newspaper,? the statement said. ?Haaretz will not balk and will not morph into a government pamphlet that publishes messages approved by the government and its leader."

edition.cnn.com/2024/11/25/middleeast/israel-sanctions-haaretz-over-comments-intl-hnk/index.html

Det finns nog ingen risk där. Om inte annat så skulle folk ju gå och demonstrera igen. Tidningen Haretz kan ibland skriva lite väl speciella saker, och ibland är det ren spekulation. Under ett krig är ju rapportering som är negativ när det gäller krigsläget, och som kanske inte är säker, utan mest spekulation, ganska destruktiv. Jag är inte så insatt när det gäller yttrandefrihet under ett krig. Det kan finnas begränsningar just då, kan jag tänka mig. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-27 23:20:11 följande:
    Som sagt, du kanske har svårt att förstå det men det är bara ditt problem. 
    Om du byter ämne flera gånger i samma inlägg  och varje gång som du inte har argument, så lär alla ha svårt att hänga mig där. De flesta försöker antagligen inte ens.

Och nej, Israel har knappast fler radikala människor än andra länder. Och just den här utvecklingen mot höger regeringar - den har vi ju sett i så många länder nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-28 11:38:39 följande:
    Tyvärr, håller jag inte med. Det är uppenbart att Israels mål är att stoppa alla kritiska röster och rapportering om vad som sker i Gaza.

Ett rekordstort antal journalister har dödats i Gaza, vilket gör detta till den dödligaste konflikten för journalister i modern tid.

Enligt Committee to Protect Journalists har journalister blivit direkta måltavlor för israeliska styrkor, vilket klassificeras som mord.

FN-experter har uttryckt oro över det höga antalet dödade och skadade journalister och uppmanat alla parter i konflikten att skydda dem. Som vanligt struntar Israel i den uppmaningen.

Attackerna mot media i Gaza, tillsammans med restriktioner för utländska journalister att komma in i området och störningar i internettillgången, visar tydligt att Israel försöker dölja information både för Gazas och Israels befolkning och omvärlden.

Detta krig har blivit den dödligaste och farligaste konflikten för journalister i modern historia, med fler dödsfall än i någon annan konflikt under de senaste 30 åren.
    Haha, det där kan du inte upprätthålla. Dessa "journalister" blev inte dödade för att de var journalister - de flesta var i bästa fall hobby-journalister - utan för att de var TERRORISTER. 

Och det vet du, för att vi har haft diskussionen tidigare och även om jag inte hittar samma dokument, så finns informationen:

www.expressen.se/ledare/sofie-lowenmark/beratta-att-reportrarna-jobbade-for-hamas/

Uppenbarligen var en av de med och massakrerade folk den 7. oktober. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-28 21:37:45 följande:
    Israel anklagar journalister för att vara terrorister för att rättfärdiga attacker mot dem och för att påstå att de utgör ett säkerhetshot. IDF hävdar utan bevis att vissa journalister, som Al Jazeera-reportrar, har kopplingar till Hamas och har deltagit i terroristverksamhet.

Denna retorik används för att legitimera dödliga attacker på journalister, vilket har lett till internationell kritik och anklagelser om krigsbrott.

Många journalister upplever att de medvetet riktas mot av israeliska styrkor, vilket hotar pressfriheten.
    Israel anklagar journalist ? presenterar inga bevis

Israeliska armén hävdar att journalisten Ismail al-Ghoul som dödades i ett israeliskt flyganfall när han arbetade för Al Jazeera i Gaza var Hamasterrorist. Det rapporterar Reuters, som tillägger att IDF inte underbyggt anklagelserna.

Enligt armén deltog al-Ghoul i attacken mot Israel den 7 oktober i fjol och instruerade andra Hamasmän om hur de skulle filma och sprida händelserna i sociala medier.

Al Jazeera svarar i en artikel att al-Ghouls enda sysselsättning var som journalist. Han greps av israeliska styrkor i Gaza i mars och släpptes strax därpå, något som understryker att anklagelserna är falska, skriver kanalen.

Israel anklagar tv-kanalen för att utgöra ett säkerhetshot och har förbjudit den att rapportera inom landet.

Minst 111 journalister har dödats i Gaza sedan kriget bröt ut i oktober i fjol, enligt journalistorganisationen CPJ."

"
    Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. 

Bevisen visas t.o.m. i denna korta videon! Men arabiska medier påstår att det ju skulle kunna vara förfalskat. Allt KAN väl vara förfalskat, men så länge det inte finns några indisier på det - vad tjafsar de om?! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-28 21:07:30 följande:
    Förklara på vilket sätt bytte jag ämne? 😄

Det är så barnsligt det du håller på med. 😆

Samma sak som tidigare - finns det OLIKA SÄTT att byta ämne? Nej. Att byta ämne är bara att byta ämne.

Så varför diskuterar du ingenting ? För att trötta ut folk som inte håller med dig? 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 07:54:07 följande:
    Ingen källa? Är du blind? 😆

Vilka bevis? Vad är bevisen i videon. 

Det är så mycket svammel och lögner i dina kommentarer. Dina påståenden är inte sanna. Ja allt kan vara förfalskat och Israel gör precis det. 

för 100:e gången - en screenshot är ingen källa. 

Ingen av oss kan vara 100 % säker vems bevis som är sanna. Och just därför är det fult att kalla andra för lögnare. Du sitter inte heller på sanningen som är totalt, helt säker. 

Men rent logiskt, vad är mest sannolikt? 

att Israel vill döda terroristerna som har begått hemska terrordåd, eller att de vill döda harmlösa journalister? 

att Israel vill få bort hotet för sin befolkning, eller att de vill få bort palestinska befolkningen av några "vit makt" - skäl?  När de själva inte är "vita" till största del heller. Man ser ju inte skillnaden på judar och araber i Israel, förutom de som är helt europeiska, men det är inte majoriteten. 

• AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 07:54:07 följande:
    Ingen källa? Är du blind? 😆

Vilka bevis? Vad är bevisen i videon. 

Det är så mycket svammel och lögner i dina kommentarer. Dina påståenden är inte sanna. Ja allt kan vara förfalskat och Israel gör precis det. 
    Förresten, här motsäger du verkligen dig själv. Du frågar var bevisen är, och att de inte skulle finnas, och sedan påstår du att de kan vara förfalskade. Då finns det alltså bevis i videon, eller? 

Du ser - i motsats till dig tar jag upp vad motsägelsen består i. Du brukar ju påstå att jag motsäger mig själv, men du har ALDRIG tagit upp hur, gett exempel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 12:45:40 följande:
    Hopplöst att diskutera med dig 😄 Jag tycker att du har stora problem med att förstå det jag skriver men även att uttrycka dina egna åsikter på ett tydligt sätt. Du säger emot dig själv i nästan alla dina kommentarer.

Men, jag passar på och skulle vilja fråga dig "Vad tycker du om sionismens stöd till kolonialism?"
    Okej - om du tycker att det finns flera olika sätt att byta ämne: Var så god och ange vilka? 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 13:08:01 följande:
    Kolla igen. Källa och namnet på den som skrev artikeln är där. Det är pinsamt hur dålig du är på att argumentera.

Det är samma bild som i min kommentar nr.403.
    För svårt att läsa EN mening.? ETT SCREENSHOT ÄR INGEN KÄLLA! 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-29 13:01:25 följande:
    Dina motsägelser? Tex, du skrev att du inte tycker att Bibeln ska ge några rättigheter till någon men endå tycker du att den ska ge rättighet till judar.
    Nej, så har jag inte sagt och det fanns ingen motsägelse. Men det räcker att jag har förklarat det tre gånger. Du kommer ju inte att förstå fjärde gången heller. 
  • AndreaBD
    Kolla igen. Källa och namnet på den som skrev artikeln är där. Det är pinsamt hur dålig du är på att argumentera.

Det är samma bild som i min kommentar nr.403.
    Det är inte så man anger källa och om du inte vet det så borde du inte diskutera i ett forum. Men du VET ju detta, eftersom vi har påpekat det många gånger för dig. 
  • AndreaBD

En arabisk, muslimsk kvinna från Israel som förklarar varför antisionism ÄR antisemitism.

Kolla från minut 8. Men hela videon är värd att lyssna på. 

• AndreaBD
     Det är pinsamt hur dålig du är på att argumentera.
    Tack. När du skriver det så vet jag att du har svårt att hitta något argument emot. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism