Meddelande borttaget
Inlägg från: AndreaBD
|
-
-
Njaa.... det skulle i alla fall inte hända i en etablerat demokrati. Det tror jag inte. Ryssland är ju ingen demokrati och har knappt varit det heller. Några år under Jeltsin, som släppt in Putin och för övrigt har varit full gjorde ju inte mycket nytta hellerAnonym (On point) skrev 2024-11-24 20:46:31 följande:Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker. Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik
-
Vet du vad? Jag tror det är bättre att jag inte läser. Allt du skriver är ju taktik. Ingen fakta och inte ens ärliga åsikter. Jag läser bara första meningen och märker: Det stämmer ju inte. Jag har inte sagt emot mig själv.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-24 20:53:22 följande:Du är en mästare på att säga emot dig själv 😄
Dina islamofobiska åsikter går väl ihop med sionismen. Du borde veta att det finns fanatiska extremister inom alla religioner. Kolla bara på de fanatiska bosättarna tex.
Sionismen har hänvisat till Bibeln men har prioriterat nationalism över religiösa värderingar. Sionister har skapat en etnisk-religiös stat som diskriminerar icke-judar. Sionismen har också lett till ockupation och förtryck av palestinier, olagliga bosättningar och terror mot oskyldiga palestinier vilket strider mot judiska etiska principer. Sionismens rätta ansikte ser man tydligt idag i Gaza. Ca 17 000 dödade barn! Att avsiktligt och medvetet beröva civila mat och vatten är en av de värsta krigsbrotten.
Golda Meir sa vad hon menade. Det är löjligt att du nu påstår att hon sa något hon inte menade.
Du har ju också Ben-Gurions, sionisternas ledarens, syn på fördrivningen av palestinier som en nödvändighet för att skapa en judisk stat som har haft långtgående konsekvenser som fortsätter att påverka konflikten mellan Israel och palestinierna än idag. Israel fortsätter än idag att expandera bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket är olagligt och fördöms av FN och internationella organisationer. -
Och det är ju uppenbart vem som har skrivit detta, så jag tänker inte läsa hela....Anonym (On point) skrev 2024-11-24 20:46:31 följande:Det har funnits gott om despoter som kommit till makten via val och inte bara i bananrepubliker. Man kan knappast kalla Ryssland en bananrepublik
Sionism är en politisk rörelse som strävar efter att återförena det judiska folket och skapa ett permanent hem i Eretz Israel (landet Israel), eller Palestina som romarna kallade område.
Antisionism är motstånd mot sionism, alltså de politiska strävandena att skapa en judisk nationalstat och, efter staten Israels grundande 1948, att bevara eller stärka denna statsbildning, Något som också skedde 1947. Dock har Sionisterna och staten Israel med sin krigsmakt utökat sina gränser sedan dess. Det finns också tecken på att den nuvarande regimen vill utöka sitt territorium ännu mer, för att tillslut inbegripa hela Palestina.
Antisionisterna företräder företrädesvis åsikten att en folkgrupp inte kan ha ensamrätt över ett territorium. Detta har ingenting med antisemitism att göra, trots att vissa påstår detta. Det finns antisionister även bland judarna i Israel som hellre vill leva tillsammans med övriga palestinier än vara i krig med dessa.
Sionisterna är emot en tvåstatslösning. De vill inte ha någon Palestinsk stat. -
Så du menar att media som tar nyheterna av varandra och som ursprungligen får det från Hamas är en bättre källa än någon som är på plats? Det kan du ju tycka om du vill, men jag håller absolut inte med.nihka skrev 2024-11-25 22:27:02 följande:Men strålande! Du använder vad din bekant sa hon hörde och inte hörde som bevisföring framför vad som rapporterats i media. *suck*
Och jag menar inte att jag inte skulle lita på media generellt, men de har ju också sina begränsningar. I det här fallet kommer de oftast inte tillräckligt nära. -
Du tror inte att Ryssland håller på att försöka påverka alla möjliga länder, framför allt afrikanska? Det är inga konspirationsteorier.nihka skrev 2024-11-25 18:47:35 följande:Aha. Konspirationsteoretiker. Det förklarar en del.
-
Jag pratade om bombande i 18 åt!!! (och även innan, men nu räknar jag sedan Gaza var helt självständig). Att skicka raketer mot Israel i alla dessa år. Oftast har ju Israel bara ignorerat detta. Omvärlden verkar ju tycka att de knappt får försvara sig för att de är starkare. Men även om Hamas är svagare - om man attackerar sin granne dussintals gånger så får man räkna att denne får nog så småningom och slår tillbaka.nihka skrev 2024-11-25 19:36:42 följande:
Som om folk i Gaza inte skulle fatta att det skjuts raketer FRÅN Israel som dödat 42 000 palestinier.
Israel skyddar inte folket i Gaza. De dödar dem.
Och det var ju inte bara raketerna, utan också massakern den 7. oktober. Hamas vill definitivt att så många civila som möjligt dör i Gaza. Det är nämligen det enda sättet som de har kvar för att kunna vinna poäng i det här kriget. Hela infrastrukturen där är gjort så att några enskilda - dvs Hamas ska kunna gömma sig, men civilbefolkningen är extremt utsatt. De får inte komma ner i tunnlarna och deras skolor och sjukhus används i militära syften av Hamas, så att Israel skjuter mot dessa. Hamas har sett till att göra allt för att INTE skydda sina civila. De offras. -
Och hur vet du det? De är ju hemliga.nihka skrev 2024-11-25 22:04:19 följande:ICC har MÄNGDER med konkreta bevis.
Jag tar tillbaka mitt påstående där förresten, jag blandade ihop det med ICJ.
DE har inga bevis. -
En massa enskilda citat som har tagits ur sitt sammanhang. Lätt att få ihop sånt.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-25 21:39:11 följande:Låter de här politikerna som att de har demokratiska värderingar?:
President Isaac Herzog stated "There are no innocent civilians in Gaza".
Prime Minister Benjamin Netanyahu made biblical references seen as calls for mass killings, saying "You must remember what Amalek has done to you".
Defense Minister Yoav Gallant said "We are fighting human animals" and threatened to "eliminate everything in Gaza".
Heritage Minister Amichai Eliyahu suggested dropping an atomic bomb on Gaza was a possible tactic.
Knesset member Revital Gottlieb called to "Flatten Gaza. Without mercy!"
Finance Minister Bezalel Smotrich claimed there are two million nazis in Gaza".
Israeli soldiers were recorded chanting that there are "no uninvolved civilians" in Gaza.
Dessutom - om några av dessa kommentarer handlade om händelserna den 7. oktober - och det gör de antagligen - så tycker jag inte att reaktionerna är orimliga. Dessa terrorister uppförde sig verkligen som djur. Om ni inte tror på det - lyssna bara på någon eller några journalister som har sett bilder och terroristernas egna filminspelningar den 7. oktober! -
Det är ditt ansvar att ange källa så att man kan se sammanhanget. På vilket sätt? Jag tror inte att det finns olika sätt att ta saker ur sitt sammanhang. Man tar bara bort sammanhanget - enkelt.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 12:11:17 följande:Du påstår att citat är tagna ur sitt sammanhang? Förklara på vilket sätt? Alla citat handlar om civila palestinier och inte om Hamas.
Du beskriver sedan att du håller med alla citat och att de är rimliga. Jag tar upp bara några av de.
På vilket sätt är det rimligt att "det finns två mijoner nazuster i Gaza"? Betyder det att alla palestinier är nazister?
På vilket sätt menar du att det är rimligt att "det inte finns några oskyldiga civila i Gaza"?
Förstår inte du att dessa citat är hets mot folkgrupp och hets till folkmord?
Och jag har inte sagt att kommentarerna är rimliga, utan att de inte är orimliga. Det är inte riktigt samma sak. Det är som att säga, jag kan förstå det i den situationen, även om jag inte tycker att det var något som man bör säga.
Och jag syftade främst på detta med "djuren" i samband med 7. oktober. Nazister? Hamas ÄR nazister. Det gör inte alla invånare i Gaza till nazister. Men ungefär 70 % av befolkningen står ju bakom dem. Självklart kan man ändå inte påstå att alla två miljoner skulle vara nazister. Men där skulle jag verkligen tro att det har tagits ur sammanhanget. Och vi vet också att folk som Smotrich har sagt oaceptabla saker, som jag inte heller försvarar.
Det är ju generellt inte lätt att skilja helt på Hamas och befolkningen i Gaza, för att mycket där är oskiljaktigt ihopblandat - med flit. Väldigt skickligt gjort, men förstås väldigt iskallt, av Hamas.
Nej, jag tycker inte att detta är hets till folkmord, inte ens hets mot folkgrupp. Det kan vara enskilda känsoutbrott - som politiker inte bör ha - men som sagt, det går inte att veta hur exakt det var menat utan sammanhang. -
Spam och floskler. Så gott som allt där finns bara pga situationen som FN, Storbritannien, m.fl. har skapat. Muren och kontrollerna behövs för Israels säkerhet, t.ex. Det var bara reaktionen på alla självmordsbombare.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 12:32:02 följande:Den internationella domstolen i Haag ICJ har välidigt mycket bevis och har redan tex fastställt att Israels ockupation av palestinska områden, inklusive bosättningar på Västbanken och i östra Jerusalem, är olaglig enligt internationell rätt. Domstolen kräver att Israel omedelbart upphör med sina bosättningar och reparerar skador orsakade av dessa. Men Israel planerar att tom bygga nya och anektera Västbanken.
Ockupation har pågått i 60 år. Ockupation är nästan alltid en krigsförklaring. Det var Israel som startade kriget genom olaglig ockupation och ständiga, systematiska utökningar av olagliga bosättningar inom palestinska områden.
Israel bryter mot flera internationella lagar och konventioner i sin behandling av palestinier:
Fjärde Genèvekonventionen: Israels bosättningar på ockuperad palestinsk mark bryter mot denna konvention, vilket Internationella brottmålsdomstolen (ICC) anser vara ett krigsbrott.
FN:s konvention mot tortyr: Israel har ratificerat denna konvention men använder tortyr och administrativa frihetsberövanden utan rättslig prövning.
Barnkonventionen: Israel arresterar palestinska barn utan att deras rättigheter tillgodoses, vilket strider mot denna konvention.
Israels apartheidpolitik påverkar palestiniernas dagliga liv genom:
Rörelsebegränsningar: Palestinier utsätts för strikta kontroller och hinder, inklusive checkpoints och en mur, vilket begränsar deras rörelsefrihet och tillgång till arbete, utbildning och sjukvård.
Diskriminering och våld: Systematisk diskriminering, inklusive olagliga bosättningar och terroristisk våld från israeliska bosättare, skapar en mycker osäker och hotfull miljö.
Ekonomiska hinder: Blockader och restriktioner på palestinska resurser i palestinska ockuperade områden, hindrar ekonomisk utveckling, vilket leder till fattigdom och beroende av humanitärt bistånd. Israel utnyttjar resursena för egen vinning.
Övervåld och godtyckliga gripanden: Palestinier utsätts för godtyckliga arresteringar och misshandel av israeliska styrkor, ofta utan rättslig prövning.
Dessa faktorer bidrar till en allvarlig humanitär kris och försvårar palestiniernas livsvillkor.
De viktigaste anklagelserna mot Israel från människorättsorganisationer inkluderar:
Apartheid: Amnesty International och Human Rights Watch har klassificerat Israels behandling av palestinier som apartheid, vilket innebär systematisk diskriminering baserat på etnicitet.
Krigsbrott: Israels militära operationer i Gaza och Västbanken, inklusive användning av övervåld och kollektiv bestraffning, anklagas för att utgöra krigsbrott.
Brott mot mänskliga rättigheter: Det rapporteras om omfattande kränkningar, såsom olagliga bosättningar, husrivningar, tortyr av fångar och begränsningar av rörelsefrihet.
Dessa anklagelser har lett till internationell kritik och krav på ansvarstagande.
De mest symboliska exemplen på Israels åsidosättande av internationell rätt inkluderar:
Olagliga bosättningar: Israel har etablerat över 300 bosättningar på ockuperad palestinsk mark, vilket strider mot den fjärde Genèvekonventionen och betraktas som ett krigsbrott av Internationella brottmålsdomstolen.
Separationsbarriären: Byggandet av muren som sträcker sig in på Västbanken har fördömts av FN och anses bryta mot internationell lag.
Kollektiv bestraffning: Blockaden av Gaza och blockering av humanitär hjälp som har resulterat i en humanitär kris, betraktas som ett kollektivt straff av oskyldiga civila och därmed ett brott mot internationell humanitär rätt.
Netanyahu ska arresteras för folkmord. Det betyder att bevisen finns. ICJ ich ICC samarbetar väldigt mycket.
Fråga vem som helst i Israel - någon av de två miljoner araber som lever i landet, om det finns apartheid där. Så gott som alla kommer att säga att det inte finns (och övriga är inte säkra vad det är för något). Organisationer pratar om Västbanken. Där har dock palestinierna inte gått med på något avtal, trots att man har försökt många gånger. -
Det händer ju hela tiden, ständigt. I alla möjliga länder. Tyvärr reagerar folk inte så mycket längre. Och värre! Det här var ju "bara" överdrifter. Det var inte helt osanna påståenden.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 13:37:23 följande:Tänk om dessa hemska citat handlade om judar. Det är lika hemskt oavsett vilken folkgrupp det gäller.
-
Det finns inget folkmord. Och det finns inga som helst bevis för något sånt. Bara fake-news och något som Sydafrika har snickrat ihop. Det måste vara värd det, de är väl illa ute ekonomiskt?Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 15:12:28 följande:Du kan förneka det hur mycket du vill men det är bekräftade uppgifter.
Att stödja ett folkmord är också som att stödja förintelse. Man kan inte välja att folkmord är ibland ok men ibland inte. Det visar annars att man har dubbelmoral.
www.reuters.com/world/un-committee-voices-concern-about-rising-israeli-hate-speech-against-2023-10-27/
"The Geneva-based committee said it was "highly concerned" by recent comments including those made by senior Israeli officials, politicians and public figures and called for Israel to condemn hate speech and investigate and punish such acts."
x.com/SprinterFamily/status/1713064886027063584
Naturligtvis kan det alltid vara bra att varna politiker att de ska ta det lugnt och inte gå över gränsen där. Det betyder inte att detta definitivt redan skulle ha hänt. Och med tanke på det som hänt den 7. oktober och med tidigare motsättningar - att folk säger saker är inte verkligen förvånande. Det är långt från ord till handling. -
Nu blandar du ihop saker som man inte har kunnat enas om 1948 med kriget nu. Är det inte lite väl lång tid emellan för att bara blanda ihop det?!Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 14:56:00 följande:Det är redan bevisat att Israel bryter mot flera internationella lagar tex i sin ockupation av palestinska områden. ICJ har redan fått vittnesmål och har redan fastställt att tex Israels bosättningar på ockuperad palestinsk mark bryter mot internationell rätt. Specifikt strider bosättningarna mot artikel 49 i Fjärde Genèvekonventionen, som förbjuder en ockupationsmakt att deportera eller överföra delar av sin egen civilbefolkning till ockuperade områden.
ICJ har bedömt att Israels politik och praxis i de ockuperade palestinska områdena utgör en de facto olaglig annektering.
Domstolen fann också att Israel systematiskt diskriminerar palestinier i de ockuperade områdena.
Enligt ICJ bryter Israels "olagliga politik och praxis" mot det palestinska folkets rätt till självbestämmande.
Domstolen fastslog även att Israels exploatering av naturresurser i de palestinska områdena strider mot internationell rätt.
Israel bryter mot internationell humanitär rätt genom blockering av humanitär hjälp och tvångsförflyttningar av palestinier i Gaza utan att tillhandahålla säkra passager eller destinationer där grundläggande humanitära behov kan tillgodoses. Netanyahu ska arresteras.
Flera resolutioner från FN:s säkerhetsråd, inklusive resolution 446 från 1979, 478 från 1980 och 2334 från 2016, har förklarat de israeliska bosättningarna olagliga.
Det finns oerhört många andra FN resolutioner som Israel bryter mot. Jag skrev om det tidigare.
Många oberoende rapporter visar att Israel är en apartheid.
Israel kommer med största sannolikhet att dömmas för folkmord och etnisk rensning.
svenska.yle.fi/a/7-10012243
Det är inte Israels fel att palestierna inte har velat komma till någon överenskommelse när det gäller uppdelning av landet. Israel har ju försökt hela tiden.
Tvångsförflyttning??? Det handlar om att sätta dem i säkerhet, så att de just inte blir dödade. Hur Israel än gör så är det fel eller? Det är fel om folk blir dödade, men om man flyttar dem ur vägen för att de inte ska bli dödade, så är det också fel?
Exploatering av naturresurser? Av ren slump hittade jag lite dokument om vatten på västbanken och miljöaspekter. Det verkade som om palestinierna har vägrat samarbeta, dvs. man hade bett dem att använda miljövänliga metoder (som de inte behövde bekosta, utan det gör Israel) och ändå saboterade de det. -
Författaren Douglas Murray hade en åsikt till ungefär detta - observera, jag säger inte att jag håller HELT med honom. Han kan vara lite radikal. Men jämförelsen med tyskarna fungerade ganska bra där:Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 12:11:17 följande:På vilket sätt menar du att det är rimligt att "det inte finns några oskyldiga civila i Gaza"?
Förstår inte du att dessa citat är hets mot folkgrupp och hets till folkmord?
-
Jag pratade om GAZA när det gäller "tvångsförflyttningar". Jag trodde du menade det. Och inlägget du citerar handlar ju om Gaza. Men plötsligt verkar Västbanken komma in där. Helt annan situation. Bestämm dig.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 18:06:23 följande:Vad pratar du om? Det är den internationella domstolen som har fastställt att Israels ockupation av palestinska områden, inklusive bosättningar på Västbanken och i östra Jerusalem, är olagliga enligt internationell rätt. Vad ska man enas om? Måste Israel erkänna att det olagligt för att du ska tycka att det är sant? 😆
Israel ville aldrig ha någon överenskommelse med palestinier. Israel vill bara ta över allt vad palestinier har. Israel dödar tom egna som försöker förmedla fred. Har du hört om Yitzhak Rabin? Har du hört om Folke Bernadotte som också mördades av Israel när han försökte medla fred?
Du påstår på fullaste allvar att Israel fördriver palestinier för att skydda de?! 😆
Israel arresterar och dödar palestinska barn utan att deras rättigheter vilket strider mot barnkonventionen.
Israel anklagas för att utnyttja palestinska resurser för egen vinning genom att kontrollera handel, vatten och jordbruksmark. Nästan 80 % går till Israel, medan restriktioner och blockader hämmar den palestinska ekonomin.
Israels exploaterar naturresurser, inklusive vatten och jordbruksmark.En ny rapport från Oxfam avslöjar hur Israel systematiskt har använt vatten som vapen mot palestinierna i Gaza och visar på en likgiltighet inför människors liv och internationell lag.?
I rapporten, Water War Crimes, fann Oxfam att Israels nedskärning av extern vattentillförsel, systematisk förstörelse av vattenanläggningar och avsiktligt förhindrande av humanitärt stöd från bistånd har minskat mängden tillgängligt vatten i Gaza med 94 % till 4,74 liter per dag per person
Och bestäm dig om du ska prata om ockupation, bosättningar, international rätt, eller om Yitzak Rabin, Folke Bernadotte, handel, resurser, m.m! Du byter ju ämne ungefär 10 gånger i ett inlägg.
Tja, jag kanske får sluta stödja Oxfam, men en del där är nog kanske sant, men inte ett dugg allvarligt. 90 % av vattnet i Gaza kommer INTE från Israel. Efter att folk därifrån VERKLIGEN har försökt begå ett folkmord på judar, så var denna symboliska blockaden rimlig. Nu säger jag "rimlig", inte "Inte orimlig" - det är en skillnad. -
Nu råkade jag hitta något precis om ämnet.... .
www.youtube.com/shorts/vMeCpTjkOkU -
Det där verkar inte vara en seriös källa. Och jag har sagt att jag tycker han är lite extrem, och jag vet inte så mycket om honom, men "extrem-höger" är väl att ta i?Padirac skrev 2024-11-26 20:05:42 följande:Att DM har dessa åsikter ligger helt i linje med de uppfattningar som han delar med extremhögerns konspirationsteorier
Murray och det nazistiska AFD verkar dela samma ideologiska grundföreställningar.
Från Wikipedia med fotnoter/länkar
"Murray has been praised by conservatives, but strongly criticised by many progressives.[8][9][10][11] Articles in the academic journals Ethnic and Racial Studies and National Identities associate his views with Islamophobia[12][13] and he has been linked to far-right political ideologies[14] and the promotion of far-right ideas such as the Eurabia, Great Replacement, and Cultural Marxism conspiracy theories.[15][16][17][18]"
Och konspirationsteorier? Kallar man nuförtiden allt för konspirationsteorier som man personligen inte tror på? Jag har inte hört några såna konspirationsteorier av honom, då få du ge mig ett exempel, dvs. en video där han yttrar sånt. Det enda jag har hört av honom hittills var varningar för islamister och där har han rätt. Och jag har aldrig heller hört något rasistiskt av honom. -
Det var väldigt kort - och du förväntar dig att man ska kolla på mycket längre videon som nästan aldrig innehåller det som du påstår att de innehåller?Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 19:47:56 följande:Du vill att jag ska lyssna på Douglas Murray? 😆
En ökänd islamofob som själv säger att han är sionist, som fick "honorary award" av just Isac Herzog som i sin tur hetsar till folkmord och tycker att det inte finns några oskyldiga palestinier? 😆
Läser du överhuvudtaget något annat än extrem sionistisk propaganda,
Jag vet inte om Douglas Murray är eller inte islamofob, men det jag har hört av honom var varningar för islamister, och det är just inte samma sak som att vara islamofob. Hmm... borde öppna tråd om det. Ska vi slå vad om det inte skulle gå så fredlig till som den här tråden? -
Att det är svårt att förstå beror helt och hållet på att du inte läser det ordentligt. Nej, jag har inte skrivit det du påstår att jag skrivit.Anonym (Antiextremist) skrev 2024-11-26 17:35:20 följande:😄 Det är inte lätt att förstå vad du snackar om.
Du sa att de israeliska politiker inte alls sa alla de hemska sakerna om civila palestinier som jag citerade. Så, jag skickade länkar med bevis och bevisade igen att det du påstår är lögn. Gå in och lyssna på videon på X som jag länkade till där Herzog säger att det inte finns några oskyldiga i Gaza. Det är så folkmord börjar. Och folkmordet har redan begåtts och fortfarande pågår. Netanyahu kommer att dömmas för folkmord.
Carl Bild