Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Antisionism är inte antisemitism

nihka skrev 2024-11-30 01:26:34 följande:
    Och så var det det där med läsförståelse igen...

Enbart i din värld är Hamas den enda källan till information utanför Israel och dina vänner och bekanta.

Nej, din kompis och vad hon hörde och inte hörde flyga över hennes hustak är inte en tillförlitlig källa gällande irsaeliska attacker mot Gaza. Det där med källkritiskt tänk igen...
    Jag kommer inte ihåg sammanhanget exakt nu. 
    Men då hade vi redan hade konstaterat att det uppenbarligen var den 8. oktober och att jag mindes fel när jag trodde att det var senare. Någon tidning hade ju då alla daturm på när hände vad. Det litar jag i regel på, för då har de ju säkert kollat noga när det gäller datum.

Nej, jag skulle inte lita ENDAST på observationer av folk på plats. Om det inte finns dokumenterat, dvs. foto, video eller liknande. Jag var mest nyfiken själv om jag kunde bekräfta det utifrån hennes observation också. Men den utgör förstås inte främsta källan. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:35:20 följande:
    Du tror inte någon som motsätter sig hur Israel slaktar den civila palestinska befolkningen i Gaza har förmågan att tänka själv?
    Sammanhang? Vad har detta med inlägget att göra som du svarade på? 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:57:57 följande:
    Jag orkar inte längre försöka reda i vad du pratar om i dina texter. Du får be någon korrekturäsa innan du postar.

Fortfarande är den civila befolkningen i Gaza under beskjutning från Israel. Det är Israel som dödar den civila befolkningen i Gaza.

Och varifrån får du dina rapporter om att Hamas vill att så många civila palestinier som möjligt dör? Den privata bekantskapskretsen igen? Någon som hörde en hamasledare prata utanför deras dörr?

"Sina civila"? Det är inte Hamas civila. Det är Gazas civila. 

Jag minns inte att någon någonsin har haft svårt att förstå mina texter - förutom kanske någon gång om jag har varit lite impulsiv och har hoppat i tankarna lite för fort. Men det händer mycket sällan, och då brukar folk kunna fråga efter den konkreta delen, hur jag menar. Och då kan man förklara det. Om du inte kan ange VAD du inte förstår, så hänger det tyvärr på din läsförståelse. 

Vi kanske inte vet i detalj hur mycket folk beskjuts i Gaza och vad som händer där i detalj. Men om man skulle vilja ha slut på det, varför slutar man inte skicka raketer från Gaza då? Kan man kräva av Israel att de slutar kriga där om de FORTFARANDE blir beskjutna ifrån Gaza?  

Jo, på sätt och vis är det Hamas civila eftersom de är regeringen. Vi kan också säga Gazas regering mot Gazas civivla om du föredrar. Precis som Israels regering och militär  mot Israels civila. Och Israels civivla dödas också. Bara många färre. Och varför så mycket färre? Jo, för att Israel har investerat mycket i sitt försvar, iron dome och annat. Hamas har inte satsat på befolkningens skydd alls. De har t.o.m. använt vattenledningar som de har fått donerat till vapen. Och därför har Gaza dålig kvalitet på dricksvatten. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 01:35:20 följande:
    Du tror inte någon som motsätter sig hur Israel slaktar den civila palestinska befolkningen i Gaza har förmågan att tänka själv?
    Det är inget svar på frågan. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-12-01 11:26:18 följande:
    Lögn. Eller så är det återigen det extremt dåliga minnet som spökar. Du förstod inte att källan fanns utan beklagade dig knackigt över att den inte fanns:

"Och som vanligt ingen källa, så att man inte kan bilda sig en uppfattning vad det är för tidning som skriver så. "
    Om du är seriös.... så är det nog inte värt att diskutera med dig.  cringe - skulle ungdomar säga...... 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 02:26:44 följande:
    Parterna var inte överens. För att komma till en överenskommelse måste man först vara överens. Annars blir det gärna konflikt.

"Av ren slump hittade jag lite dokumnet om vatten på västbanken". Verkligen gjort din hemläxa. Not. Israel stjäl palestinernas vatten och saboterar sedan deras regnuppsamlingsanläggningar. Detta är redogjort för sedan tidigare men du har nog av en ren slump "glömt" att läsa det.

Visa då något dokument som belägger detta! Kom igen! Nu kan du visa att du kan få fram det!  

Men det ska vara dokument - inte någon som tycker något i kvällstidningen eller på X. 

• AndreaBD
    nihka skrev 2024-11-30 03:55:01 följande:
    Ingen källa? Det står ju högst upp . Med stora feta bokstäver: Omni. Du kanske menar källhänvisning eller länk? För övrigt tog det mig mindre än mig 30 sekunder att hitta till artikeln. Säg att du skojar när du säger att du är lärare i svenska.
    Jag menade förstås källhänvisning, det bara har blivit lite av en vana här att bara säga "källa".  Självklart kan jag hitta artikeln. Men jag är inte intresserad av den. 
    Nej, jag blev just inte lärare i svenska för att svenska inte är mitt modersmål. Jag är lärare i engelska och tyska. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 12:25:59 följande:
    www.amnesty.org/en/latest/campaigns/2017/11/the-occupation-of-water/

www.oxfam.org/en/press-releases/israel-using-water-weapon-war-gaza-supply-plummets-94-creating-deadly-health

Här har du också en PDF dokument. En rapport som mycket detaljerat beskriver hur Israel både stjäl vatten och förstör vattentillgångar till palestinier.

www.amnesty.ch/fr/pays/moyen-orient-afrique-du-nord/israel-et-territoires-occupes/docs/2009/discrimination-acces-eau/IsraelOT_water_report_summary.pdf

CONTROL OF WATER IN THE OCCUPIED WEST BANK

Israel determines the amount of water Palestinians can extract from the shared aquifer and the locations where extraction can take place.

Israel controls the collection of rain or spring water throughout most of the West Bank. Rainwater harvesting cisterns are often destroyed by the Israeli army.

Palestinians are not allowed to drill new wells or to rehabilitate old wells without permits from the Israeli authorities. Such permits are difficult and often impossible to obtain. Even pipelines connecting wells to Palestinian towns and villages require Israeli permits.

The Israeli army controls access to the roads which water tankers must use to deliver water to those Palestinian villages not connected to the water network. Many roads are closed or restricted to Palestinian traffic, causing delays or forcing the tankers to make long detours which significantly increase the price of water.

These restrictions make it excessively difficult for Palestinians to access water and to develop and maintain the water and sanitation infrastructure.
    Du skojar?  Det jag såg var officiella dokument från en statlig myndighet i Israel. Det som du erbjuder här är tyckanden från NGOs. Och dessutom från den som är känd som både antisemitisk och oseriös. Tyvärr så är amnesty det numera. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 15:03:28 följande:
    David Ben-Gurion, israelisk politiker och sionistisk ledare, känd som Israels grundare.

?Let us not ignore the truth among ourselves...politically we are the aggressors and they defend themselves... The country is theirs, because they inhabit it, whereas we want to come here and settle down, and in their view we want to take away from them their country.
    O
    David Ben-Gurion
    Mer oseriöst kan det inte vara, eller ? Ingen källa (den här gången menar jag verkligen källa, tidigare menade jag källhandvisning så klart), och inget sammanhang. Självklart måste det här ha sagts i sett specifikt sammanhang. Det kan inte tolkas överhuvudtaget utan sammanhang. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-01 12:42:45 följande:
    www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaMVyB/stor-vattenbrist-for-palestinierna

"Av de undervattenskällor som finns kontrollerar Israel 80 procent av vattnet och har även tillgång till Jordanfloden, en av de viktigaste vattenkällorna i hela regionen. Men palestinierna nekas helt tillgång till floden.

? Israel ger endast palestinierna tillgång till en bråkdel av de gemensamma vattenresurserna, som till största delen finns på den ockuperade Västbanken. De olagliga bosättningarna i området har däremot i princip obegränsad tillgång till vatten. Den israeliska blockaden mot Gaza har förvärrat situationen ytterligare. säger Donatella Rovera, Amnestys expert på Israel och de ockuperade områdena i ett pressmeddelande."

"Istället måste familjer köpa vatten från tankbilar till ett dyrt pris och ofta med dålig kvalité. Enligt Amnesty förekommer det även flera fall där Israeliska armen stoppar vattentransporterna eller förstör palestinska regnuppsamlar."

Något seriöst! Fakta! Inte något som står i en kvällstidning. Och jag pratade främst om Gaza. Där har nämligen Israel inget att göra med 90 % av vattenförsörjningen.

Här verkar de blanda Gaza och Västbanken och inte veta något konkret. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism