• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:46:43 följande:
    Det är inte jag som avgör detta. Det avgjorde de som undersökte det. 
    De som undersökte konstaterade att det inte finns några gränsfall när det gäller om människor i en krigszon dör av krig eller av naturliga orsaker.

Hahahaha! Ingen kan vara så inbillsk att de tror på det själva.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    Rataxes skrev 2025-01-08 16:32:13 följande:
    450 000 finländare fördrevs av Sovjetunionen. 
    Tänka sig att de fann sig i sina nya hemtrakter istället för att under 80 års tid terrorisera grannen...

Tänk om araberna klarat av att uppföra sig lika civiliserat...
    "Fann sig"?

Finland är förstås supernöjda med sin granne i öst. Funkar skitbra, no hard feelings. Helt onödigt att gå med i NATO.
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-09 20:10:14 följande:
    Så många slagord - så lite innehåll. Har jag sagt att de skulle vara antisemiter? Nej, det har jag inte. Och inte heller menat det. Det är DU som påstår allt möjligt som folk inte har sagt. Och uttrycket behöver inte förklaras nämare, den är självförklarande. I motsats till dina slagord där hälften är överdrivna och resten är fullständigt påhittade. 
    Ordet slagord har redan en betydelse. Du kan inte hitta på en egen. 

Nej, "självhatande jude" är inte "självförklarande" utan kan användas som ett invektiv:

Självhatande jude är ett invektiv som ibland används, ofta av andra judar, om judar som kritiserar den politik som förs av Israels regering eller som anses ta avstånd från sitt judiska arv.

Du uppvisar samma tänk och gör samma tankevurpa som SD när de kallar sig själva för "Sverigevänner" och menar att alla som inte håller med dem eller kritiserar dem är Sverigefientliga/Sverigehatare
  • Anonym (Semit)

Gud vad många folkmords/ etniskrensnings hejare det finns i denna grupp. 

• FuckGoggleAskMe
    Anonym (Semit) skrev 2025-01-10 02:06:52 följande:

Gud vad många folkmords/ etniskrensnings hejare det finns i denna grupp. 

Har sett noll inlägg som är för folkmord men däremot flera inlägg från personer som inte förstår vad folkmord innebär. 
  • RebeckaZ70
    FuckGoggleAskMe skrev 2025-01-10 10:07:27 följande:
    Har sett noll inlägg som är för folkmord men däremot flera inlägg från personer som inte förstår vad folkmord innebär. 

Ingen i tråden förespråkar folkmord. 

Däremot verkar ett par personer blunda för att hamas & co har just folkmord som mål.

Am Israel Chai
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-09 23:40:59 följande:
    De som undersökte konstaterade att det inte finns några gränsfall när det gäller om människor i en krigszon dör av krig eller av naturliga orsaker.

Hahahaha! Ingen kan vara så inbillsk att de tror på det själva.
    De angav att de bara hade räknat entydiga fall som "fusk", ja. 
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-10 00:20:04 följande:
    Ordet slagord har redan en betydelse. Du kan inte hitta på en egen. 

Nej, "självhatande jude" är inte "självförklarande" utan kan användas som ett invektiv:

Självhatande jude är ett invektiv som ibland används, ofta av andra judar, om judar som kritiserar 
    Jag har inte hittat på en egen.

Saker och ting är inte "fel" för att du inte håller med. Jag tycker absolut att det är självförklarande, och jag har använt det så. Jag vet hur det brukar användas. Ett till inlägg av dig som inte tillför något. 

Och SD intresserar inte mig i det här sammanhanget. 
  • AndreaBD
    RebeckaZ70 skrev 2025-01-10 12:52:58 följande:

Ingen i tråden förespråkar folkmord. 

Däremot verkar ett par personer blunda för att hamas & co har just folkmord som mål.

Precis. Och det är väldigt fult att tillskriva andra människor extrema åsikter när de inte ens yttrat såna. 
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-10 13:01:10 följande:
    Jag har inte hittat på en egen.

Saker och ting är inte "fel" för att du inte håller med. Jag tycker absolut att det är självförklarande, och jag har använt det så. Jag vet hur det brukar användas. Ett till inlägg av dig som inte tillför något. 

Och SD intresserar inte mig i det här sammanhanget. 
    Gå nu hem och gör din läxa ordentligt. Slå upp ordet slagord och använd det i forsättningen utifrån dess rätta betydelse eller inte alls.

Vad du tycker är fullständigt ointressant. Du kan inte tycka dig till betydelser av ord och begrepp.

Jag tycker det är intressant att du och sverigevänner använder er av samma resonemang och "logik".

Ett till inlägg från dig som visar din nonchalans och okunnighet.
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism