• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Meddelande borttaget
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-09 18:39:21 följande:
    De brukar också kallas för en organisation av "self-hating jews". De har mer och mer anammat det palestinska narrativet, även där det helt klart inte stämmer ihop med fakta. 
    De kallas så av vem?

Det är självklart ett grovt lögn. Jag är inte alls förvånad över att just du använder det uttrycket och är ganska säker att du inte ens fattar hur dumt det uttrycket är. Uttrycket "självhatande jude" används ofta som en pejorativ term för att beskriva judar som kritiserar israelisk politik eller sionism, av högerextrema sionister. Det används för att ifrågasätta lojaliteten hos normaltänkande, ej hjärntvättade judar som inte stöder Israels högerextrema politik ovillkorligt, särskilt i frågor som rör etnisk rensning, apartheid och folkmord av palestinier.

Du anklagar med andra ord judar för antisemitism när de varken är antisemiter och när det inte ens handlar om antisemitism. Du får gärna förklara varför du tycker att Btselem är "självhatande judar"?

B'Tselem, är en israelisk, oberonde organisation för mänskliga rättigheter som har mottagit flera internationella utmärkelser för sitt arbete med att dokumentera och rapportera om mänskliga rättigheter i de ockuperade områdena. Bland deras priser finns:
    Carter-Menil Human Rights Award.
    Danish PL Foundation Human Rights Award.
    Stockholm Human Rights Award.
    Human Rights Award of the French Republic.
    British One World Media Award.
    Israeli Documentary Filmmakers Forum Award.
  • Meddelande borttaget
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-09 19:20:00 följande:
    De kallas så av vem?

Det är självklart ett grovt lögn. Jag är inte alls förvånad över att just du använder det uttrycket och är ganska säker att du inte ens fattar hur dumt det uttrycket är. Uttrycket "självhatande jude" används ofta som en pejorativ term för att beskriva judar som kritiserar israelisk politik eller sionism, av högerextrema sionister. Det används för att ifrågasätta lojaliteten hos normaltänkande, ej hjärntvättade judar som inte stöder Israels högerextrema politik ovillkorligt, särskilt i frågor som rör etnisk rensning, apartheid och folkmord av palestinier.

Du anklagar med andra ord judar för antisemitism när de varken är antisemiter och när det inte ens handlar om antisemitism. Du får gärna förklara varför du tycker att Btselem är "självhatande judar"?

B'Tselem, är en israelisk, oberonde organisation för mänskliga rättigheter som har mottagit flera internationella utmärkelser för sitt arbete med att dokumentera och rapportera om mänskliga rättigheter i de ockuperade områdena. Bland deras priser finns:
    Carter-Menil Human Rights Award.
    Danish PL Foundation Human Rights Award.
    Stockholm Human Rights Award.
    Human Rights Award of the French Republic.
    British One World Media Award.
    Israeli Documentary Filmmakers Forum Award.
    Så många slagord - så lite innehåll. Har jag sagt att de skulle vara antisemiter? Nej, det har jag inte. Och inte heller menat det. Det är DU som påstår allt möjligt som folk inte har sagt. Och uttrycket behöver inte förklaras nämare, den är självförklarande. I motsats till dina slagord där hälften är överdrivna och resten är fullständigt påhittade. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-09 20:10:14 följande:
    Så många slagord - så lite innehåll. Har jag sagt att de skulle vara antisemiter? Nej, det har jag inte. Och inte heller menat det. Det är DU som påstår allt möjligt som folk inte har sagt. Och uttrycket behöver inte förklaras nämare, den är självförklarande. I motsats till dina slagord där hälften är överdrivna och resten är fullständigt påhittade. 
    Du svamlar igen utan att egentligen säga något. Slagord? 🤣 Vet du ens vad det betyder? 

Precis som jag trodde, du använder ett i grunden antisemitiskt ord "självhatande judar" utan ens att försöka reflektera över betydelsen eller kunna förklara innebörden. 
  • nattuw
    AndreaBD skrev 2025-01-07 12:54:02 följande:
    Och det är exakt därför som palestinierna inte vill göra något avtal som ger dem eget ansvar. För det vill de inte ha. Då skulle de ju inte kunna skylla på Israel längre. 
    Vad skulle hända med det politiska stödet och biståndet om det skulle komma till stånd ett avtal mellan Israel och någon  grupp som säger sig representera palestinierna?

Occam's razor
  • FuckGoggleAskMe
    nattuw skrev 2025-01-09 20:52:09 följande:
    Vad skulle hända med det politiska stödet och biståndet om det skulle komma till stånd ett avtal mellan Israel och någon  grupp som säger sig representera palestinierna?

Occam's razor
    Fast det är ju frågan, vilka som ska representera palestinierna. Vilka skulle godta att de representeras av Hamas eller PA, med vidhängande syn på kvinnor, homosexuella och minoriteter? Dvs, förutom vad Israel skulle tycka om detta, vilka internationella partners skulle lovorda detta? 
  • FuckGoggleAskMe

Här kommer lite sionistisk propaganda fast med fakta. Runt 14 min in i filmen finns en intressant jämförelse beträffande resurser för UNRWA och UNHCR. 

">

• nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-08 13:55:21 följande:
    Jag har absolut inte påstått att jag vet. 
    Det extremt dåliga minnet gör sig påmint igen.

Rasism är när man tillskriver en hel grupp något utifrån grupptillhörighet. Varenda gång du uttalar dig i svepande (negativa) ordalag om hur "dom" är, tycker eller tänker ger du luft åt din rasistiska syn.

Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
  • nihka
    AndreaBD skrev 2025-01-08 16:26:04 följande:
    Jag VET

men jag har inte exakt koll 

då låter det ju inte riktigt troligt 
    Lysande Sickan. Lysande.
    Om du vill få tillbaka min röst Kristersson, får du ge SD foten!
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism