• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    nihka skrev 2025-01-07 21:47:36 följande:
    Så klart att det inte fanns några gränsfall. För det har du bestämt och då måste det vara så. Har det möjligtvis föresvävat dig att en person som haft cancer i flera år kan dö i förtid av att det saknas sjukhus och mediciner eller att ett hus ramlar över dem?
    Det är inte jag som avgör detta. Det avgjorde de som undersökte det. 
  • AndreaBD
    Rataxes skrev 2025-01-08 16:32:13 följande:
    450 000 finländare fördrevs av Sovjetunionen. 
    Tänka sig att de fann sig i sina nya hemtrakter istället för att under 80 års tid terrorisera grannen...

Tänk om araberna klarat av att uppföra sig lika civiliserat...
    Och 14 miljoner i Europa, som inte heller bråkade. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-08 17:55:16 följande:
    Fröken, lagarna ska inte formuleras, de är redan formulerade och det jag skrebmv är min tolkning av dr lagarna som stämmer överens med tolkningen av många experter och tex FN, Amnesty, Human Rights Watch, Btselem och många andra. Du fortsätter svamla eftersom du inte har något att komma med annars hade du sakligt argumenterat för vad du anser är fel i min komentar. Löjligt och ganska underhållande.

www.amnesty.se/aktuellt/israel-palestina-ockupation-gaza-icj/
    jag läser inte ens sånt som börjar med fröken. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-08 17:46:07 följande:
    🤣 Va? Jag tror inte ens att du själv vet vad du ville säga.

Det var någon som inte trodde att judiska ungdomar kastar stenar. Jag svarade och bevisade att de gör visst det.  Men vad ville du säga? 
    Det har jag inte heller tvivlat på. Båda sidor kastar säkert sten. Men det var en ovanligt oseriöst källa - man påstår en massa i text som man inte kan visa i film. Jag skulle inte visa sånt. För oseriöst. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2025-01-08 17:41:35 följande:
    Du svamlar igen. Du påstod att ungefär lika många judar som palestinier fördrevs från Västbanken och Gaza. Det är såklart löjligt lögn och propaganda....
    Vi har redan konstaterat att du inte begriper nyanserna i svenska språket. Det påstod hon inte, så det finns ingen som helst anledning för dig att dra det ett varv till.

Vem som svamlar här ser de som har svenska som modersmål.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:52:44 följande:
    jag läser inte ens sånt som börjar med fröken. 
    🤣 Det är mycket du välljer att inte läsa. Bars sionistisk propaganda duger. Det är synd eftersom då väljer du bort sanningen och fakta om Israel. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:55:10 följande:
    Det har jag inte heller tvivlat på. Båda sidor kastar säkert sten. Men det var en ovanligt oseriöst källa - man påstår en massa i text som man inte kan visa i film. Jag skulle inte visa sånt. För oseriöst. 
    Oseriös källa?! 🤣🤣🤣🤣👍 B'tselem är största israeliska orgsnisation för mändkliga rättigheter. Du svamlar igen.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2025-01-08 19:03:35 följande:
    Vi har redan konstaterat att du inte begriper nyanserna i svenska språket. Det påstod hon inte, så det finns ingen som helst anledning för dig att dra det ett varv till.

Vem som svamlar här ser de som har svenska som modersmål.
    🤣
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2025-01-08 18:55:10 följande:
    Vad är seriös källa för dig om inte B'tselem? Björn Söder, taxichauför i Israel, Bibeln eller helt enkelt "jag har hört"? 🤣
  • Anonym (Antiextremist)

Snacka om att dölja krigsbrott. Dold identitet för krigsförbrytare så att de inte kan ställas inför rätta.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt

"
    Israels militär har beslutat att identiteten på alla soldater som deltar i strider ska döljas, sedan det gjorts försök att ställa israeliska soldater som reser utomlands inför rätta för krigsbrott, rapporterar Times of Israel.

Militärens nya regler för medier innebär att varje intervju med en officer som har längre tjänstegrad än brigadgeneral kommer att ske anonymt, likt hur det redan nu fungerar för piloter och personer ur specialstyrkorna.

Alla soldater kommer att omfattas av reglerna.

Personerna får inte heller kunna kopplas till en särskild stridshändelse.

Mediers bildmaterial kommer att behöva godkännas av militärens censur- och informationssäkerhetsavdelning."

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism