• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 16:01:30 följande:
    🤣 Förstår inte du att varje citat för sig talar för sig själv oavsett sammanhang? Jo, vi vet att du förstår men det är lite jobbigt att erkännax😄

Det har allt att göra med din kommentar om att det finns de som inte vill acceptera att Israel över huvud taget existerar. Ben Gurion förklarar just det.
    Naturligtvis har sammanhanget betydelse, om citatet nu ens stämmer. Jag förstår att du vill skifta fokus från ditt misslyckade siffertrixande om procentsiffror och Negevöknen.
  • Anonym (Antiextremist)
    Mentat skrev 2024-12-17 16:50:51 följande:
    Naturligtvis har sammanhanget betydelse, om citatet nu ens stämmer. Jag förstår att du vill skifta fokus från ditt misslyckade siffertrixande om procentsiffror och Negevöknen.
    🤣 Jag förklarade allting för dig men logiken är inte starkaste sida. Ben Gvirs citat stämmer så klart och är väldokumenterade. Men du har lite svårt att argumentera och använder struntprat som en metod för att undvika att direkt besvara frågor eller bemöta motargument.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-16 19:09:14 följande:
    "Håller Israel äntligen på att hinnas upp av sitt mörka förflutna ? den systematiska utdrivningen av minst 700 000 palestinier från ockuperat område 1948?49? Länge framfördes den bistra sanningen mest av arabiska och palestinska forskare och i viss mån FN-organ och människorättsorganisationer. Sedan slutet av 80-talet har dock också israeliska historiker grävt i arkiv och påvisat att massflykten drevs fram av massakrer, våldtäkter, summariska avrättningar."

"Men inte förrän nu, genom den israeliska historikern Ilan Pappés nyutkomna The ethnic cleansing of Palestine (Oneworld Publications, London 2006) klargörs bortom allt tvivel att utdrivningen inte ?bara? berodde på krigets fasor utan också var resultatet av centralt israeliskt beslutsfattande och noggrann förhandsplanering."

"Om Israel väljer apartheid kommer det att gå samma öde till mötes som det rasistiska Sydafrika gjorde. Inte ens hundraprocentig lojalitet med väst i den globala maktkampen lär räcka för att i längden få USA och EU att blunda för en allt påtagligare apartheidpolitik. Och, som Pappé konstaterar, etnisk rensning utgör numera ett brott mot mänskligheten."

Israel är ockupationsmakt. Det är Israel som använder sig av terrorism på samma sätt som Hamas men Israel började mycket tidigare, redan 1948.
    Men det är inte judarna som har hindrat uppdelningen av landet i alla år, utan det var palestinierna. För att de inte vill ha "bara halva landet", de vill ha hela. Israel tänkte uppenbarligen nöja sig med sin halva. Så, allt detta är ju osannolika påhitt. Historien talar emot.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-16 23:02:54 följande:
    Så du litar mer på en 15 årig arab än vad du litar på israels politiska arkiv? Du litar mer på en snurunge än på en omfattande historieforskning gjord av en historiker? Ska du nu ta upp vad din vän i Israel tycker också?

🤣🤣👍

Det du gör är inte seriös argumentation eftersom du har inga argument. Därför saknar dina kommentarer substans dvs konkret innehåll och logisk grund. Det är struntprat
    Det är självklart inte bara jag som gör. Du brukar dra upp varenda jude du kan hitta, som säger något negativt om Israel. Oavsett ålder! Ingen skillnad till det här. Man är inte enig, det är det jag säger. 
  • Mentat
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 17:35:46 följande:
    🤣 Jag förklarade allting för dig men logiken är inte starkaste sida. Ben Gvirs citat stämmer så klart och är väldokumenterade. Men du har lite svårt att argumentera och använder struntprat som en metod för att undvika att direkt besvara frågor eller bemöta motargument.
    Jag känner mig fullkomligt lugn med att låta övriga läsare se vem som argumenterar och vem som använder struntprat för att undvika att besvara frågor!
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 12:10:18 följande:
    Journalister ska skyddas i krig. Inte ens Israel förnekar att IDF dödar journalister. Bevis? Bevid är identifierade döda kroppar.

Nej, det är inte bevis för att de INTE är terrorister. Ingen tvivlar på att de är döda, men om man vill hävda att  de är helt oskyldiga civila, så får man ju bevisa det. Annars behöver Israel inte heller bevisa något.
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 13:38:25 följande:
    Precis, judarna ägde bara 6% men tog 93% av Palestina. Tack för att du belyser det.

År 1947 hade judiska ägare lagligt förvärvat omkring 6,6% av den totala markytan.

Enligt FNs delningsplan från 1947 skulle palestinier som var majoritet (70% av den totala befolkningen) ha fått bara 44% av området, medan judarna som utgjorde bara 30% av befolkningen skulle få 55% av området. Rättvist? Självklart inte. Varför skulle judarna som var minoritet få större del av området?
    Varför? jo..... 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-17 14:39:16 följande:
    🤣 Lika många gånger har jag påpekat att om det var så värdelöst område som du påstår då kunde det delas rättvist även till palestinier. Israel kunde tex ge det "värdelösa" området till palestinier och göra delningen lite mer rättvist. Det gjordes inte. Istället bedriver Israel etnisk rensning och roffar nästan alla palestinska områden.
    Det var ett värdelöst argument, eftersom araberna säkert inte ville ha denna värdelösa öknen som del av sitt område. De hade förstås inte helelr varit nöjda om de hade fått hela öknen ovanpå sin del. Och den är ganska stor. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism