• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-18 23:15:50 följande:
    Och hur gammalt är det där? Det är ju redan motbevisat. Först påstods det att Israel skulle ha bombat flyktingläger - sedan visade det sig att det i det fallet, och i flera andra,  vara HAMAS vapen som exploderat.

Visst, Israel har skjutit någonstans, men det var en bra bit bort från flyktinglägret och bara genom att vapen och ammunition och bomber förvaras nära flyktingarna, så blir det en större explosition och elden sprider sig mycket längre. 
    Spelar det någon roll hur gammalt är det? Det  handlar om nuvarande kriget i Gaza.

yle.fi/a/7-10067340

Det här är nya bevis. Israel har hela tiden beskjutit "säkra zoner".

"Området är en så kallad humanitär zon, men under krigets lopp har Israel upprepade gånger anfallit de områden de utpekat som säkra.

I tältlägret finns tiotusentals palestinier som flytt undan kriget från andra delar av Gazaremsan."

• FuckGoggleAskMe
    AndreaBD skrev 2024-12-18 23:20:39 följande:
    Tack för källan. Ja, det verkar komplicerat. Ingen kan förstås veta om de hade någora slags överenskommelser, muntliga såna. Det kan vi inte veta. Men det finns uppenbarligen inget skriftligt.
    Det står något i texten om vissa informella överenskommelser men avtal om ägande av mark och fast egendom måste alltid vara skriftliga för att vara giltiga
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2024-12-18 23:43:21 följande:
    Det står något i texten om vissa informella överenskommelser men avtal om ägande av mark och fast egendom måste alltid vara skriftliga för att vara giltiga
    Ja, jag såg det också. Och jag har hört att även muntliga avtal gäller i vissa länder och med vissa saker. Vet dock inte var och vad exakt.  Det verkar finnas i vissa delar av världen, muntliga avtal alltså. Om det finns undantag för ägande av mark och fast egendom vet jag förstås inte. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-18 23:24:56 följande:
    Spelar det någon roll hur gammalt är det? Det  handlar om nuvarande kriget i Gaza.

yle.fi/a/7-10067340

Det här är nya bevis. Israel har hela tiden beskjutit "säkra zoner".

"Området är en så kallad humanitär zon, men under krigets lopp har Israel upprepade gånger anfallit de områden de utpekat som säkra.

I tältlägret finns tiotusentals palestinier som flytt undan kriget från andra delar av Gazaremsan."

Det är klart att det spelar roll, eftersom framför allt i början av kriget ju dök upp rena fake-news. T.ex. att Israel skulle ha bombat Alhifa-sjukhuset och det visade sig vara islamska jihad som råkade tappa en raket på parkeringen. 

Men jag minns också felaktiga påståenden om att Israel skulle ha bombat något flyktingläger i Rafah (tror det var Rafah) där det visade sig att man hade en massa vapen i närheten av flyktinglägret, och när Israel mycket noga siktade på Hamas där så exploderade dessa vapen/ammunition. Självklart är det terroristernas fel, att förvara dem där. 

Att Gaza är till stor del förstört och kanske obeboligt - det kan vara så. Och då får man försöka lösa det. Och Israel kan hjälpa till också. Om man skulle använda pengarna som man brukar pumpa in där och som bara går till Hamas till återuppbyggnad - det kanske är en bra idé. Och det kan hända att Israel borde ha förberett bättre - transport, tillfälliga boenden. Det är dock svårt att säga om det gick att förbereda under pågående krig. Hamas slutar ju inte skjuta. 

Kriget skulle ju kunna vara slut om de hade lämnat tillbaka gisslan. Jag tror inte att Israel räknade med det heller, att det skulle vara så svårt. 
  • nattuw
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-18 21:37:27 följande:
    Jag argumrnterar sakligt och håller mig till fakta
    Nej det gör du inte.
  • felix le chat
    nattuw skrev 2024-12-19 12:12:03 följande:
    Nej det gör du inte.
    Vissa i denna tråd går ej att diskutera med över huvud taget,

demoniseringar av israel och judar är basen för all antisemitism.

jag diskuterar aldrig med nazister och antisemiter längre. meningslöst.
    dom som drivs av hat går ej att konvertera till normalt fungerande människor.

undrar hur länge det tar innan jag blir varnad denna gång ?

• RebeckaZ70

Mera om hur Israel såg ut på 1800-talet innan judar började återvända och bygga upp landet:

Am Israel Chai
  • Anonym (Antiextremist)
    RebeckaZ70 skrev 2024-12-19 12:25:52 följande:

Mera om hur Israel såg ut på 1800-talet innan judar började återvända och bygga upp landet:

Det är sionistiska propagandalögner. Vänligen ange källa om du är seriös.

Frasen "ett land utan människor till människor utan land" är starkt kopplad till sionistisk propaganda och användes för att rättfärdiga den judiska invandringen till Palestina. Denna formulering gjorde precis som du, framställde området som obebott, trots att det redan fanns en inhemsk palestinsk befolkning. Detta var en del av en bredare strategi inom sionismen för att osynliggöra palestinierna och legitimera etableringen av en judisk stat på deras bekostnad. Hur kunde 700 000-900 000 palestinier fördrivas om det inte befolkat.

På samma sätt är det helt irrelevant hur utvecklad eller inte Palestina var. Ingen hade rätt att fördriva palestinier och ta över deras hem och deras områden. Det handlar om sunt förnuft och grundläggande känsla för rätt och fel som varje normal människa har. Påståendet att Palestina var outvecklat före den judiska invandringen är en del av en propagandanarrativ som används för att rättfärdiga kolonisering av Palestina.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-19 12:06:32 följande:
    Det är klart att det spelar roll, eftersom framför allt i början av kriget ju dök upp rena fake-news. T.ex. att Israel skulle ha bombat Alhifa-sjukhuset och det visade sig vara islamska jihad som råkade tappa en raket på parkeringen. 

Men jag minns också felaktiga påståenden om att Israel skulle ha bombat något flyktingläger i Rafah (tror det var Rafah) där det visade sig att man hade en massa vapen i närheten av flyktinglägret, och när Israel mycket noga siktade på Hamas där så exploderade dessa vapen/ammunition. Självklart är det terroristernas fel, att förvara dem där. 

Att Gaza är till stor del förstört och kanske obeboligt - det kan vara så. Och då får man försöka lösa det. Och Israel kan hjälpa till också. Om man skulle använda pengarna som man brukar pumpa in där och som bara går till Hamas till återuppbyggnad - det kanske är en bra idé. Och det kan hända att Israel borde ha förberett bättre - transport, tillfälliga boenden. Det är dock svårt att säga om det gick att förbereda under pågående krig. Hamas slutar ju inte skjuta. 

Kriget skulle ju kunna vara slut om de hade lämnat tillbaka gisslan. Jag tror inte att Israel räknade med det heller, att det skulle vara så svårt. 
    Israel har under 2024 genomfört bombningar av minst sex områden i Gaza som utpekats som "säkra zoner" för civila. Enligt en granskning av NBC har detta skett mellan januari och april, vilket indikerar en ökad brutalitet i Israels krigföring. Israeliska bombnigar av "säjra zoner" efter april har blivit mer intensiva och mer hänsynslösa.

Människorättsorganisationen Human Rights Watch har också rapporterat att dessa angrepp och de påtvingade evakueringarna kan klassas som krigsbrott och brott mot mänskligheten, eftersom det ofta saknas militära skäl för dessa handlingar och Israel redovisar inga bevis för att dessa mål är militära.

• Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-19 12:06:32 följande:
    www.amnesty.se/aktuellt/gaza-rafah-attacker-risk-folkmord/

Det finns inga bevis om att det var ett misstag.
    Netanyahu var mycket pressad av omvärlden och var tvungen att hitta på något. 
Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism