• Anonym (Antiextremist)

Antisionism är inte antisemitism

Antisionism och antisemitism är två totalt olika begrepp som borde oftare diskuteras.

Antisionism innebär motstånd mot den politiska rörelsen sionismen. Det finns olika typer av sionism. Antisionism innebär kritik av Israels politik och är inte fientligt inställd mot judar som folk. Man kritiserar tex att Israel anekterar palestinska områden, fördriver palestinier från deras hem, dödar så extremt mycket oskyldiga civila, den olagliga ockupationen, olagliga bosättningar inom palestinska områden, rasism och demonisering av araber eller som senast när folkmord och mord på palestinska barn i Gaza hyllas osv. Jag förstår tex inte heller att sionisterna hänvisar till bibliska citat för att idag göra anspråk till ett område där det lever ett annat folk. Det krockar fullständigt med mina moderna demokratiska värderingar.

Antisemitism, däremot, är fientlighet, hat eller fördomar mot judar som etnisk eller religiös grupp.

Men endå är det väldigt många israelvänner och sionister som blandar ihop dessa begrepp och anklagar folk för antisemitism, när man egentligen kritiserar tex hemska krigsbrott som begås av Israel. Försöker man på det sättet skrämma en till tystnad? Är vår yttrandefrihet hotad?
  • Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-16 10:08:35 följande:
    🤣🤣🤣🤣 Ja, som jag sa, läs FN planen.
    Du kan inte hävda något och bara säga att man ska läsa ett helt dokument. Det är här en diskussion, inte ett arkiv. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-16 10:16:45 följande:
    Du kan inte hävda något och bara säga att man ska läsa ett helt dokument. Det är här en diskussion, inte ett arkiv. 
    Du diskuterar saker som du inte kan. 

Du diskuterar FN planen utan att ens ha läst själva planen.

Läs vad FN plan handlar om. Det är inte mitt jobb att utbilda dig fröken.
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-16 10:15:52 följande:
    Du påstår ju hela tiden att de ljuger om precis allt. Så varför tror du detta nu? 
    Det är alltid bra att bilda sig en uppfattning efter flera källor. 

Det förekommer att folk erkänner brott som de inte har begått. 
    Du svarar inte. 🤣🤣🤣

Vad vill du jämföra med? Nu duger inte israeliska källor heller?
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-16 10:23:35 följande:
    Du svarar inte. 🤣🤣🤣

Vad vill du jämföra med? Nu duger inte israeliska källor heller?

Det var mitt svar. 
  • AndreaBD
    Anonym (Antiextremist) skrev 2024-12-16 10:35:46 följande:

Israel systematiskt dödar journalister för att dölja fruktansvärda krigsbrott. Om Israel inte dolde något skulle de vinna allt på att tex släppa in utländska journalister. 

www.aftonbladet.se/kultur/a/73y2o4/ny-rapport-om-dodade-journalister-fran-reportrar-utan-granser

145 stycken, varav bara 35 i tjänsten. Dvs. de övriga 110 gjorde något annat. Antagligen i uppdrag av Hamas. 
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-16 15:54:39 följande:

Det var mitt svar. 
    Nej, du gav inget svar. Uppenbarligen litar du inte ens på Israel. 👍
  • Anonym (Antiextremist)
    AndreaBD skrev 2024-12-16 16:01:05 följande:
    145 stycken, varav bara 35 i tjänsten. Dvs. de övriga 110 gjorde något annat. Antagligen i uppdrag av Hamas. 
    Ett rekordstort antal journalister dödats i Gazaav Israel, vilket gör detta till den dödligaste konflikten för journalister i modern tid. Bara en sådan sak säger om mycket om Israel. 

Enligt Committee to Protect Journalists (CPJ) har journalister blivit direkt måltavlor för israeliska styrkor, vilket klassificeras som mord.

Attackerna mot media i Gaza, tillsammans med blockering för utländska journalister att komma in i området och störningar i internettillgången, visar mycket tydligt att Israel försöker dölja sanningen om krigsbrott, etniska rensningar och folkmord.

Detta krig har blivit den dödligaste och farligaste konflikten för journalister i modern historia, med fler dödsfall än i någon annan konflikt under de senaste 30 åren!

Nej, journalisterna är inte Hamas. Det är bara propagandalögner från Israel. Israel anklagar journalister för att vara terrorister för att rättfärdiga attacker mot dem och för att påstå att de utgör ett säkerhetshot. IDF hävdar utan några bevis att vissa journalister har kopplingar till Hamas och har deltagit i terroristverksamhet. Denna retorik används för att legitimera dödliga attacker på journalister, vilket har lett till internationell kritik och anklagelser om krigsbrott.

Det är uppenbart att israeliska styrkor systematiskt dödar journalister.

Svar på tråden Antisionism är inte antisemitism