• Anonym (Hur tänka?)

Min kille är rasist?

Jag och min kille är båda 35+ år gamla och träffades för snart 6 månader sen. Det var kärlek vid första ögonkastet. Redan i början sa han att han ?röstade blått? och jag tänkte i mitt naiva sinne att han menade typ moderaterna, men tänkte inte så mycket mer på det. Jag är inte jätteinsatt partipolitiskt men röstar absolut rött.  allas lika värde är något jag brinner för så även om jag inte skulle kalla mig jätteintresserad av politik så är jag väldigt mån om att rösta för människors lika värde. vi har pratat om värderingar, barnuppfostran osv och han har träffat min bästavän samt hans man och det har aldrig varit något som fått mig att reagera utan han verkar vettig. Vi har börjat försöka få barn, eftersom jag är över 35 och vi båda vill ha barn har vi inte velat vänta för länge. i helgen nu var hans bästa kompis sen gymnasiet på besök, och jag är förfärad efter deras samtal. jag vill inte upprepa, men de ord de använde och hur de uttryckte sig har gett mig en helt annan bild av honom. Bland annat N-ordet och liknande nedsättande och förfärliga ord. Det kom även fram att de båda röstar SD (ja jag känner mig dum som antog att det var M han pratade om, men det lät verkligen så när han beskrev varför han röstade blått. Och han följer bara M, inga andra partier på sociala medier.. så antog). jag har sedan dess märkt av fler kommentarer, jag vet inte om jag varit för blind av nyförälskelse innan eller om de kommentarerna börjar komma nu. han kan använda ?jävla bög då? som en svordom och kallade idag ett butiksbiträde med mörkare hy ett nedsättande ord. Jag är helt förkrossad och känner mig så jävla dum. Hur jag kunnat missa detta. Jag har tagit upp att allas lika värde ÄR en grundläggande värdering för mig som jag inte kan bortse från. Han säger att han känner samma men bara röstar SD för att ?Sverige behöver hårdare regler?. Jag köper inte helt det, med tanke på kommentarerna som börjar komma också. Men varför känns han då så vettig när vi pratar om värderingar i övrigt och inte känner partier?! 

någon som varit i liknande sits och har råd om hur jag ska tänka? Jag är så kär i denna mannen och han är den snällaste människan jag träffat, vi kan prata om allt och skrattar, är bästa vänner och allt annat känns perfekt. Men jag vet inte om jag kan borste från den sidan som nu kommit fram.
  • Svar på tråden Min kille är rasist?
  • Anonym (Lill)

Nu gäller det TS förhållande. Om hennes sambo bara visar de här rasistiska tendenserna tillsammans med vissa vänner, kan det bero på att han gör så för att passa in, att vara rädd att förlora vänner. Men om han säger sådant även utan vissa vänner, då är det tyvärr hans rätta jag som han visar dig.  Då kan det bli svårt för dig att vara med honom i längden.

• Xenia

Vilka "ni" syftar du på? Alla som inte är rasister och/eller röstar på SD?

"Kristna slavar", du skriver OT-skit.

Anonym (CT) skrev 2024-11-10 18:43:48 följande:
    Vad är det som är OT-nonsen? Vi vet att det är såhär ni faktiskt tänker. 

Att bli kristna slavar är säkert tio gånger bättre.
  • Anonym (Citrusa)
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-11-08 18:29:03 följande:
    Min kille är rasist? Jag och min kille är båda 35+ år gamla och träffades för snart 6 månader sen. Det var kärlek vid första ögonkastet. Redan i början sa han att han ?röstade blått? och jag tänkte i mitt naiva sinne att han menade typ moderaterna, men tänkte inte så mycket mer på det. Jag är inte jätteinsatt partipolitiskt men röstar absolut rött.  allas lika värde är något jag brinner för så även om jag inte skulle kalla mig jätteintresserad av politik så är jag väldigt mån om att rösta för människors lika värde. vi har pratat om värderingar, barnuppfostran osv och han har träffat min bästavän samt hans man och det har aldrig varit något som fått mig att reagera utan han verkar vettig. Vi har börjat försöka få barn, eftersom jag är över 35 och vi båda vill ha barn har vi inte velat vänta för länge. i helgen nu var hans bästa kompis sen gymnasiet på besök, och jag är förfärad efter deras samtal. jag vill inte upprepa, men de ord de använde och hur de uttryckte sig har gett mig en helt annan bild av honom. Bland annat N-ordet och liknande nedsättande och förfärliga ord. Det kom även fram att de båda röstar SD (ja jag känner mig dum som antog att det var M han pratade om, men det lät verkligen så när han beskrev varför han röstade blått. Och han följer bara M, inga andra partier på sociala medier.. så antog). jag har sedan dess märkt av fler kommentarer, jag vet inte om jag varit för blind av nyförälskelse innan eller om de kommentarerna börjar komma nu. han kan använda ?jävla bög då? som en svordom och kallade idag ett butiksbiträde med mörkare hy ett nedsättande ord. Jag är helt förkrossad och känner mig så jävla dum. Hur jag kunnat missa detta. Jag har tagit upp att allas lika värde ÄR en grundläggande värdering för mig som jag inte kan bortse från. Han säger att han känner samma men bara röstar SD för att ?Sverige behöver hårdare regler?. Jag köper inte helt det, med tanke på kommentarerna som börjar komma också. Men varför känns han då så vettig när vi pratar om värderingar i övrigt och inte känner partier?! 

någon som varit i liknande sits och har råd om hur jag ska tänka? Jag är så kär i denna mannen och han är den snällaste människan jag träffat, vi kan prata om allt och skrattar, är bästa vänner och allt annat känns perfekt. Men jag vet inte om jag kan borste från den sidan som nu kommit fram.
    Förstår hur du känner det. Jag var ihop med en kille som var världens underbaraste och han röstade rödgrönt. Inget märkligt med det även om jag är på den blå sidan. Folk får rösta efter egen övertygelse. Det smög så småningom fram att han röstade på V. Inga problem där heller även om jag ogillar V starkt. Det var ju trots allt hans personlighet jag föll för. Men när han visade gillande för Hamas terrordåd den 7/10-23 började jag undra lite och när han applåderade vänsterpartister som uttalat sig antisemitiskt mot judarna och Israel och ansåg att alla terrorstämplade rörelser som utför terrordåd är hjältar insåg jag att jag bodde ihop med en riktigt äcklig vänsternazist med kass människosyn och så kunde jag ju inte ha det. Inget lika värde där inte. Usch och fy. Så han fick packa ner sin lilla röda och dra. Jag grämer mig som tusan att jag inte upptäckte hans rasistiska och antisemitiska sida bumselibums. Hur kunde jag inte se det komma? Dumma dumma mig!!! Men jag upptäckte det åtminstone innan vi hann sätta en hop med Unga Pionjärer till världen.
  • Anonym (CT)
    Xenia skrev 2024-11-11 00:38:21 följande:

Vilka "ni" syftar du på? Alla som inte är rasister och/eller röstar på SD?

"Kristna slavar", du skriver OT-skit.

Skit...? Är det här bara ett påhitt från mig då menar du? 

www.so-rummet.se/fakta-artiklar/araberna-del-6-det-muslimska-slaveriet

Rasism? Menar du som i "att se ner på andra människor som inte tillhör den egna rasen"? Det måste du gilla om något ju, då det låter rätt muslimskt.. 

"Slavar togs alltså alltid från andra länder och andra folkslag. Detta var i sin tur en av förklaringarna till den föraktfulla inställningen till slavarna. De kom ju från andra kulturer, hade annan hudfärg, religion etc. De var främmande, avvikande. Förakt för dom andra - det vill säga rasism och avståndstagande från främlingar har urgamla rötter och har funnits i alla tider."

Läs på lite istället för att prata hela tiden.  

Jag gissar att du och TS tycker att "svenskens rasism", är värre än någon rasism någonsin?

Vita blir inte rånade här i sverige bara för att den är vit? 
  • Luffymon
    Anonym (sdare) skrev 2024-11-09 21:12:26 följande:
    Sverige har otroligt höga nivåer av kriminalitet sätt till folkmängden.
    Samma med arbetslösheten. Kolla statistiken. Flesta är födda utanför Sverige.

Funkar inte med woke och feminism. Mera Tidö och Trumptänk vore bra.

Tacka istället killen att han står upp för Sverige.
    På vilket sätt är förolämpningar mot butiksbiträden att ?stå upp för Sverige?? Är det det samhälle du vill ha?
  • Anonym (Liknande)

Vad tråkigt TS, men jag förstår dig verkligen. För några år sedan hade jag en flört med en kollega som var på väg att utvecklas till dejtande, men i takt med att vi lärde känna varandra mer och mer personligt förstod jag att hon är väldigt rasistisk och gärna talar om olika etniska gruppers låga IQ osv osv. Extremt avtändande förstås, så jag avvecklade mig från det. Idag jobbar vi lyckligtvis inte tillsammans längre.

Klart värre att upptäcka det när man är mitt inne i en relation som du är. Jag tror tyvärr att när det gäller fullvuxna människor så speglar detta vilka värderingar man har och hur man funkar som person, och att det finns väldigt lite hopp om förändring. Jag skulle inte säga att det är en röd flagga med risk att han börjar slå dig eller bli väldigt dominant mot dig i framtiden eller någonting sådant, men du får nog förlika dig med att han alltid kommer att ha de här rasistiska och föraktfulla åsikterna.

• Mrs Moneybags

Jag skulle ha väldigt svårt att umgås med en person som använder fula ord om andra människor och inte verkar kunna se alla människors lika värde.

Det är inte heller något jag skulle vilja föra vidare till mina barn, så där skulle det ta stopp. 

Jag är på väg att skiljas, men en sak jag verkligen uppskattar med mitt ex är att han behandlar alla lika och inte tycker att vissa är mer värda än andra. 

• Xenia
    Anonym (CT) skrev 2024-11-11 04:31:42 följande:
    Skit...? Är det här bara ett påhitt från mig då menar du? 

www.so-rummet.se/fakta-artiklar/araberna-del-6-det-muslimska-slaveriet

Rasism? Menar du som i "att se ner på andra människor som inte tillhör den egna rasen"? Det måste du gilla om något ju, då det låter rätt muslimskt.. 

"Slavar togs alltså alltid från andra länder och andra folkslag. Detta var i sin tur en av förklaringarna till den föraktfulla inställningen till slavarna. De kom ju från andra kulturer, hade annan hudfärg, religion etc. De var främmande, avvikande. Förakt för dom andra - det vill säga rasism och avståndstagande från främlingar har urgamla rötter och har funnits i alla tider."

Läs på lite istället för att prata hela tiden.  

Jag gissar att du och TS tycker att "svenskens rasism", är värre än någon rasism någonsin?

Vita blir inte rånade här i sverige bara för att den är vit? 
    Ja, det är bara skit du skriver. Du tar tillfället i akt att sprida dina främlingsfientligaa åsikter fast det är helt OT i denna tråd. Eller din lösning är förstås att TS ska bli lika främlingsfientlig som sin pojkvän.

Så rasism har alltid funnits så det ska vi bejaka? Kvinnomisshandel har alltid funnits också, så..,,

Var någonstans har jag eller TS uttryckt att svenskars rasism är värre än andras rasism?

Nej, som sagt du skriver bara lögnaktigt skit. Dra tillbaka till Flashback.
  • Meddelande borttaget
Svar på tråden Min kille är rasist?