• Anonym (Hur tänka?)

Min kille är rasist?

Jag och min kille är båda 35+ år gamla och träffades för snart 6 månader sen. Det var kärlek vid första ögonkastet. Redan i början sa han att han ?röstade blått? och jag tänkte i mitt naiva sinne att han menade typ moderaterna, men tänkte inte så mycket mer på det. Jag är inte jätteinsatt partipolitiskt men röstar absolut rött.  allas lika värde är något jag brinner för så även om jag inte skulle kalla mig jätteintresserad av politik så är jag väldigt mån om att rösta för människors lika värde. vi har pratat om värderingar, barnuppfostran osv och han har träffat min bästavän samt hans man och det har aldrig varit något som fått mig att reagera utan han verkar vettig. Vi har börjat försöka få barn, eftersom jag är över 35 och vi båda vill ha barn har vi inte velat vänta för länge. i helgen nu var hans bästa kompis sen gymnasiet på besök, och jag är förfärad efter deras samtal. jag vill inte upprepa, men de ord de använde och hur de uttryckte sig har gett mig en helt annan bild av honom. Bland annat N-ordet och liknande nedsättande och förfärliga ord. Det kom även fram att de båda röstar SD (ja jag känner mig dum som antog att det var M han pratade om, men det lät verkligen så när han beskrev varför han röstade blått. Och han följer bara M, inga andra partier på sociala medier.. så antog). jag har sedan dess märkt av fler kommentarer, jag vet inte om jag varit för blind av nyförälskelse innan eller om de kommentarerna börjar komma nu. han kan använda ?jävla bög då? som en svordom och kallade idag ett butiksbiträde med mörkare hy ett nedsättande ord. Jag är helt förkrossad och känner mig så jävla dum. Hur jag kunnat missa detta. Jag har tagit upp att allas lika värde ÄR en grundläggande värdering för mig som jag inte kan bortse från. Han säger att han känner samma men bara röstar SD för att ?Sverige behöver hårdare regler?. Jag köper inte helt det, med tanke på kommentarerna som börjar komma också. Men varför känns han då så vettig när vi pratar om värderingar i övrigt och inte känner partier?! 

någon som varit i liknande sits och har råd om hur jag ska tänka? Jag är så kär i denna mannen och han är den snällaste människan jag träffat, vi kan prata om allt och skrattar, är bästa vänner och allt annat känns perfekt. Men jag vet inte om jag kan borste från den sidan som nu kommit fram.
  • Svar på tråden Min kille är rasist?
  • Xenia

Allas lika värde betyder man inte ska anse att vissa grupper är mindre värda pga hudfärg, etnicitet, ursprung, sexualitet, religion.

Man uttalar sig då inte heller nedsättande om människor bara för att de tillhör en viss grupp eller fördömer hela gruppen.

Om du har svårt för att fatta begreppet, tänk på hur judarna behandlades i Tredje Riket.

felicityporter skrev 2024-11-10 06:51:45 följande:

Eller anser du att alla människors lika värde bara berör hudfärg?

• Anonym (Lösningsfokuserad och klok)

Enklast är väl att också bli SD så är ekvationen löst

• Anonym (Polka)
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-11-08 20:19:46 följande:
    Jag har haft lite svårt under åren att träffa någon. Är väl lite för blyg och osäker, och har ofta blivit ratad och dumpad. Så är en liten rädsla och sorg i att ?tänk om detta var min sista chans att träffa en kille som accepterar mig för den jag är?? han är den första jag träffat som inte skäller på mig eller försöker ändra på den jag är, utan omfamnar mig precis som jag är.

med det sagt så NEJ det finns inget i mig som vill riskera att mina eventuella framtida barn växer upp med en förälder med de sunkiga värderingarna. Jag behöver nog bara få diskutera anonymt med folk som inte känner oss.

tack för ditt svar, jag hoppas du har rätt att det finns bättre! 
    Lycka till, tror det är viktigt att lufta sina tankar. Om han är så pass aggressiv utåt sett så tror jag inte det dröjer länge till han även visar det inåt. Skulle nog kolla upp om han har någon dom mot sig. Han verkar vara en vandrande röd flagga, sånt brukar visa sig mer tydligt när kvinnan blir gravid. Och ja, som någon nämnde så ligger rasism och kvinnoförakt som hand i handske 

Sen så verkar du vara insnärjd av tanken av att ha ett förhållande, ett förhållande har man med någon som tillför positivitet. är det någon som gör tillvaron sämre (en aggressiv rasist) så är är förhållandet inte värt det.
  • Anonym (Lill)
    Anonym (sdare) skrev 2024-11-09 12:31:32 följande:

Vadå?!
    30 procent av alla svenska män röstar på sd.

Absolut, men alla män döljer inte sin inställning.. De är ärliga nog att säga vad de tycker och sedan kan man fundera på det.  Det här är mycket värre, han tänkte snärja dig genom att låtsas att vara någon annan. 

Jättesvårt att göra slut när man är kär. Om man dessutom kramas och har sex så bildas mycket oxytocin ( ett hormon som gör att man känner en bindning till den andre). Då blir det det jättesvårt att slita sig loss.

Egentligen behöver du åka iväg ett tag för att få perspektiv.
    Jag undrar vad som mer kan komma fram när han känner sig säker på dig.

IVF är ingen dum ide om du har ett nätverk som kan stötta.
  • Anonym (CT)
    Anonym (Hur tänka?) skrev 2024-11-08 18:29:03 följande:
    Jag har tagit upp att allas lika värde ÄR en grundläggande värdering för mig som jag inte kan bortse från.
    Ja, vi har förstått att det är jätteviktigt för er i vänstern just det här. Frågan är om islam tyckte samma sak som er när de tog kristna sexslavar förr i tiden? 

En bok som inte har ändrats på 1500 år just nu föresten.

Men usch ja, fy för kristendomen! Du har aldrig tagit upp "rasismen" med att han är kristen?
  • Anonym (CT)
    Anonym (CT) skrev 2024-11-10 18:39:05 följande:
    Ja, vi har förstått att det är jätteviktigt för er i vänstern just det här. Frågan är om islam tyckte samma sak som er när de tog kristna sexslavar förr i tiden? 

Men usch ja, fy för kristendomen! Du har aldrig tagit upp "rasismen" med att han är kristen?
    Sen är han säkert vit också, vilken jäkla kombination av rasism det är som du är kär i.. 
  • Anonym (r)
    Anonym (:/ Vet inte, men känner med dig) skrev 2024-11-09 23:20:43 följande:
    Tror du hade gjort precis som mig, hoppats att han skall förändra sig och sett det fina i honom. Ett tag, men sen får man tyvärr inse att han inte kommer göra det :(
    hahah nej jag är inget våp som styrs av min fitta eller har minsta tro på att idioter kan förändras
  • Xenia
    Anonym (CT) skrev 2024-11-10 18:39:05 följande:

Men usch ja, fy för kristendomen! Du har aldrig tagit upp "rasismen" med att han är kristen
    Vad är det för OT-nonsens?
  • Anonym (CT)
    Xenia skrev 2024-11-10 18:42:25 följande:
    Vad är det för OT-nonsens?
    Vad är det som är OT-nonsen? Vi vet att det är såhär ni faktiskt tänker. 

Att bli kristna slavar är säkert tio gånger bättre.
  • Anonym (Lill)

Nu gäller det TS förhållande. Om hennes sambo bara visar de här rasistiska tendenserna tillsammans med vissa vänner, kan det bero på att han gör så för att passa in, att vara rädd att förlora vänner. Men om han säger sådant även utan vissa vänner, då är det tyvärr hans rätta jag som han visar dig.  Då kan det bli svårt för dig att vara med honom i längden.

Svar på tråden Min kille är rasist?