• Anonym (Hur tänka?)

Min kille är rasist?

Jag och min kille är båda 35+ år gamla och träffades för snart 6 månader sen. Det var kärlek vid första ögonkastet. Redan i början sa han att han ?röstade blått? och jag tänkte i mitt naiva sinne att han menade typ moderaterna, men tänkte inte så mycket mer på det. Jag är inte jätteinsatt partipolitiskt men röstar absolut rött.  allas lika värde är något jag brinner för så även om jag inte skulle kalla mig jätteintresserad av politik så är jag väldigt mån om att rösta för människors lika värde. vi har pratat om värderingar, barnuppfostran osv och han har träffat min bästavän samt hans man och det har aldrig varit något som fått mig att reagera utan han verkar vettig. Vi har börjat försöka få barn, eftersom jag är över 35 och vi båda vill ha barn har vi inte velat vänta för länge. i helgen nu var hans bästa kompis sen gymnasiet på besök, och jag är förfärad efter deras samtal. jag vill inte upprepa, men de ord de använde och hur de uttryckte sig har gett mig en helt annan bild av honom. Bland annat N-ordet och liknande nedsättande och förfärliga ord. Det kom även fram att de båda röstar SD (ja jag känner mig dum som antog att det var M han pratade om, men det lät verkligen så när han beskrev varför han röstade blått. Och han följer bara M, inga andra partier på sociala medier.. så antog). jag har sedan dess märkt av fler kommentarer, jag vet inte om jag varit för blind av nyförälskelse innan eller om de kommentarerna börjar komma nu. han kan använda ?jävla bög då? som en svordom och kallade idag ett butiksbiträde med mörkare hy ett nedsättande ord. Jag är helt förkrossad och känner mig så jävla dum. Hur jag kunnat missa detta. Jag har tagit upp att allas lika värde ÄR en grundläggande värdering för mig som jag inte kan bortse från. Han säger att han känner samma men bara röstar SD för att ?Sverige behöver hårdare regler?. Jag köper inte helt det, med tanke på kommentarerna som börjar komma också. Men varför känns han då så vettig när vi pratar om värderingar i övrigt och inte känner partier?! 

någon som varit i liknande sits och har råd om hur jag ska tänka? Jag är så kär i denna mannen och han är den snällaste människan jag träffat, vi kan prata om allt och skrattar, är bästa vänner och allt annat känns perfekt. Men jag vet inte om jag kan borste från den sidan som nu kommit fram.
  • Svar på tråden Min kille är rasist?
  • Anonym (:/ Vet inte, men känner med dig)
    Anonym (r) skrev 2024-11-09 13:52:34 följande:
    garanterat om jag visste åsikterna ja
    Tror du hade gjort precis som mig, hoppats att han skall förändra sig och sett det fina i honom. Ett tag, men sen får man tyvärr inse att han inte kommer göra det :(
  • Anonym (Brandao)

Man i ungefär samma ålder här. Jag skulle inte göra alltför stor grej av att han röstar SD eller använder uttrycket ?jävla bög?. Det är osmakligt men användes som skällsord av nästan alla, merparten kanske fasat ut det men så farligt är det inte.

Sen att han pratade så med sin kompis låter inte roligt, kan det vara så att han anpassar sig efter sin kompis och annars inte är sån? 

Men det du behöver göra oavsett är att prata med honom. Säg att du reagerat på vissa av uttrycken han använder och fråga vad han menar. Sen utifrån hur han svarar får du avgöra hur farligt du tycker det är.

Min bild är att män som grupp legat ganska stadigt i sina värderingar de senaste 30 åren medan kvinnor glidit åt vänster. Så det är nog inget ovanligt att mannen har lite mindre rosaskimrande världssyn, men sålänge han är snäll och pålitlig tycker jag inte du behöver dumpa honom av principskäl utifrån det hört hittills.

• Xenia
    Anonym (Eh) skrev 2024-11-08 20:36:08 följande:

Hur du ska tänka....? Är detta vad du vill ha som pappa till dina barn?! Och att de ska lära sig hans sätt att tänka, eller i minsta fall bli utsatta för det i sitt eget hem? Skärp dig ts, gör slut med honom!

Varför tycker han som han gör? Beror det på att han blivit uppfostrad så, dvs det är vad han föräldrar tycker. Har du träffat hans föräldrar?

Frågan är om  du kan "omvända" honom genom politiska diskussioner. Jag skulle inte ta risken.

Du vet att du kan välja donatorinsemination om du är beredd att bli ensam mor. Det är ju verkligen otur att när du äntligen träffat en (till synes) toppenman, så är han rasist.
  • Xenia
    Anonym (sdare) skrev 2024-11-09 12:31:32 följande:

Vadå?!
    30 procent av alla svenska män röstar på sd.

Ja, även invandrare röstar på SD.

Man kan ju rösta på SD för att man tycker att de är hårda mot kriminalitet. Man är bara emot kriminella invandrare, inte andra.

Men alltför många SD:are visar sig vara rasister. TS kille är ju det. Det kan inte vara en slump.
  • Anonym (Mn)
    Anonym (sdare) skrev 2024-11-09 21:12:26 följande:
    Sverige har otroligt höga nivåer av kriminalitet sätt till folkmängden.
    Samma med arbetslösheten. Kolla statistiken. Flesta är födda utanför Sverige.

Funkar inte med woke och feminism. Mera Tidö och Trumptänk vore bra.

Tacka istället killen att han står upp för Sverige.
    Som jag skrev lite längre upp..Bara för att man röstar SD kallar man väl inte mörkhyade för n-ordet eller beter sig homofobiskt? Alla som röstar SD är väl inte rasister? Om jag hade röstat SD och inte varit rasist hade jag gjort allt för att dementera det.
    Jag tror dom flesta, oavsett vad man röstar på, ser att det finns problem med invandring. Sedan kanske vi har olika synsätt på hur problemen ska hanteras.
  • felicityporter

Jag tycker du borde stiga av dina höga hästar för en sekund. Allas lika värde? Det är ju verkligen bara floskler och Socialdemokraterna med Vänstern som svans står inte för dessa värderingar i praktiken. Se bara hur de behandlar patienter med någon form av missbruksproblematik i Skåne. De vill ta ifrån dem den enda vård de har eftersom de inbillar sig att det kommer locka nya röster, eftersom de flesta har en bild av fd missbrukare som farliga kriminella människor när sanningen är att de oftast är helt normala människor som hamnat i ett läkemedelsberoende de behöver hjälp för att hantera. Socialdemokraterna med vänstern vill neka dem fortsatt vård, jobbar de dö för alla människors lika värde? Städa framför din egen dörr innan du kritiserar andras.

• Anonym (Ui)

Hur tänker man när man försöker skaffa barn med någon man dejtat i sex månader?!?!
    Oavsett, han är ett as och den där kan du inte skaffa barn med. Gör dig av med honom. 

• Xenia
    felicityporter skrev 2024-11-10 06:27:39 följande:

Jag tycker du borde stiga av dina höga hästar för en sekund. Allas lika värde? Det är ju verkligen bara floskler och Socialdemokraterna med Vänstern som svans står inte för dessa värderingar i praktiken. Se bara hur de behandlar patienter med någon form av missbruksproblematik i Skåne. De vill ta ifrån dem den enda vård de har eftersom de inbillar sig att det kommer locka nya röster, eftersom de flesta har en bild av fd missbrukare som farliga kriminella människor när sanningen är att de oftast är helt normala människor som hamnat i ett läkemedelsberoende de behöver hjälp för att hantera. Socialdemokraterna med vänstern vill neka dem fortsatt vård, jobbar de dö för alla människors lika värde? Städa framför din egen dörr innan du kritiserar andras.

Men det är väl inte TS fel eller ansvar, hon är väl inte politiker i Skåne?
Svar på tråden Min kille är rasist?