• Anonym (Ta)

Barn som sover borta.

Jag vet inte om jag skriver bara för att minska mitt dåliga samvete. Men jag behöver skriva av mig och kanske få nya tankar. 

Vi har nu varit hemma i två veckor med sjuka barn. Båda fick vattkoppor och det har varit ett helvete. Dåligt med sömn och hemskt mentalt för oron som följer när barnen inte mår bra. Denna veckan har barnen varit på förskolan som dom trivs på Men vi föräldrar är helt slut. Vi valde att lämna bort barnen i helgen hos farmor och en faster som kommer dit och hjälper till. Barnen är 1 och 3 år gamla har sovit där innan vid några tillfällen. Men igår sa tre åringen att han inte ville utan ville sova hemma. Min man sa att det skulle bli kul och sen var det inte mer. Idag verkar han acceptera det men var lite butter. Men när 1 åringen satte sig i bilen för att pappa skulle köra i väg så blev han jätteledsen när jag satte in honom. Jag sa till min man att vi kanske skulle ha honom hemma men han sa att vi behövde detta. Vi måste också få vila. (Vi har båda varit lite småsjuka i veckan). Jag gav med mig och de åkte iväg. 

Min man är fortfarande inte hemma och jag kan inte sluta tänka på det. Ska nämnas att jag har haft ett tufft år med ptsd från förlossningen och en någorlunda ?lätt? förlossningsdepression som leder till att jag är väldigt orolig för mina barn. Jag kan ibland bli förlamad av rädsla och min psykolog säger att jag behöver släpp när det känns så. Lita på att barnen har det bra. Men nu vet jag inte. När min tre åring har varit där innan är det inga problem och han har kul. 1 åringen är oftast lugn och nöjd i alla olika situationer. Och han har sovit där en gång innan utan problem. 

• Svar på tråden Barn som sover borta.
  • Anonym (Nä)

Ni har gjort helt rätt.

Ungarna dör inte av att sova borta en natt. Det lär till och med vara helt ok.
    Ni vuxna behöver avlastningen för att orka vara bra föräldrar!

• Anonym (Följ dina instinkter)

Nej, jag skulle inte lämna bort dem under dessa förutsättningar. Ni är två stycken och kan turas om att ta hand om barnen medan den andra vilar. Inte kul för dem att bli ivägkörda mot sin vilja. En helg är LÅNG tid för så små barn. Särskilt ettåringen. Följ dina instinkter.

• Anonym (Ta)

Tack för svar. Jag är ju extra känslig nu också efter sömnbrist och all stress men vet egentligen att i det långa loppet är det ingen fara. Vi har sovit där som en familj många gånger och hälsar på en gång i veckan. 

Deras faster var här varje söndag efter min andra son föddes då min man jobbade. Så det är ju väldigt nära familj som de är vana vid. 

• Anonym (Ta)
    Anonym (Följ dina instinkter) skrev 2024-11-08 18:08:40 följande:

Nej, jag skulle inte lämna bort dem under dessa förutsättningar. Ni är två stycken och kan turas om att ta hand om barnen medan den andra vilar. Inte kul för dem att bli ivägkörda mot sin vilja. En helg är LÅNG tid för så små barn. Särskilt ettåringen. Följ dina instinkter.

Det är väl det som är problemet. Om jag skulle lita på mina insikter just nu så skulle jag sluta jobba, jag skulle aldrig lämna bort mina barn någonsin. 

Men jag mår ju inte bra i det. Rädslan och stressen äter upp mig. Visst vill jag att de ska vilja vara där från början men vet att de har en bra relation och att det finns trygghet och kärlek där. 

Vi kommer hämta dom imorgon kväll. 

Anonym (Ta) skrev 2024-11-08 18:12:42 följande:

Det är väl det som är problemet. Om jag skulle lita på mina insikter just nu så skulle jag sluta jobba, jag skulle aldrig lämna bort mina barn någonsin. 

Men jag mår ju inte bra i det. Rädslan och stressen äter upp mig. Visst vill jag att de ska vilja vara där från början men vet att de har en bra relation och att det finns trygghet och kärlek där. 

Vi kommer hämta dom imorgon kväll. 

Vissa saker måste man göra. Som att jobba. Andra saker behöver man inte göra. Som att lämna bort en ettåring som just varit sjuk och som uttrycker att han inte vill, när det inte behövs.
  • Tow2Mater
    Anonym (Följ dina instinkter) skrev 2024-11-08 18:17:07 följande:
    Vissa saker måste man göra. Som att jobba. Andra saker behöver man inte göra. Som att lämna bort en ettåring som just varit sjuk och som uttrycker att han inte vill, när det inte behövs.
    TS kan ju ta ettåringen och sova på hotel då. Pappan behover ju en paus for vila.
  • Anonym (F)

Jag hade inte låtit mitt barn sova över. En ettåring är dessutom väldigt liten och varför lyssnade ni inte på treåringens åsikt? 

• Aliona

Det går säkert jättebra! Det är ju farmor och faster, inte några okända barnvakter. Ge det några timmar och se hur de har det. Det troligaste är väl att de kommer att ha det jättebra när de väl är där och ni har åkt, men skulle det mot förmodan bli jättesvårt med hemlängtan så kan ni hämta hem dem i förtid. Men det vet ni ju inte innan ni har provat, eller hur? 

Sen tänker jg att det är jätteviktigt att föräldrar också tar hand om sitt egna mående och inte bara uppoffrar sig själv för barnen. Man måste få vila och sköta om sig, annars håller man inte som förälder eller som par. 

• Anonym (Nä)

Moralkärringarna kan tagga ner lite! För det första blir man inte livegen mot sina barn bara för att man är förälder, för det andra är det (som påpekats) inga vilt främmande personer utan människor som dessa barn är vana vid att träffa och redan har sovit hos på egen hand förut! Nej, man måste faktiskt inte lyssna på en treåring! Ibland är det så att man måste prioritera sin egen återhämtning, och det kommer inte lida någon nöd på barnen heller!

Anonym (Nä) skrev 2024-11-08 20:27:33 följande:

Moralkärringarna kan tagga ner lite! För det första blir man inte livegen mot sina barn bara för att man är förälder, för det andra är det (som påpekats) inga vilt främmande personer utan människor som dessa barn är vana vid att träffa och redan har sovit hos på egen hand förut! Nej, man måste faktiskt inte lyssna på en treåring! Ibland är det så att man måste prioritera sin egen återhämtning, och det kommer inte lida någon nöd på barnen heller!

Moralkärring kan du vara själv. Blir så förbannat trött på alla föräldrar som ska "prioritera sin egen återhämtning". Skaffa inte barn om ni sätter er själv först.
Svar på tråden Barn som sover borta.