Inlägg från: Anonym (Ta) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ta)

Barn som sover borta.

Jag vet inte om jag skriver bara för att minska mitt dåliga samvete. Men jag behöver skriva av mig och kanske få nya tankar. 

Vi har nu varit hemma i två veckor med sjuka barn. Båda fick vattkoppor och det har varit ett helvete. Dåligt med sömn och hemskt mentalt för oron som följer när barnen inte mår bra. Denna veckan har barnen varit på förskolan som dom trivs på Men vi föräldrar är helt slut. Vi valde att lämna bort barnen i helgen hos farmor och en faster som kommer dit och hjälper till. Barnen är 1 och 3 år gamla har sovit där innan vid några tillfällen. Men igår sa tre åringen att han inte ville utan ville sova hemma. Min man sa att det skulle bli kul och sen var det inte mer. Idag verkar han acceptera det men var lite butter. Men när 1 åringen satte sig i bilen för att pappa skulle köra i väg så blev han jätteledsen när jag satte in honom. Jag sa till min man att vi kanske skulle ha honom hemma men han sa att vi behövde detta. Vi måste också få vila. (Vi har båda varit lite småsjuka i veckan). Jag gav med mig och de åkte iväg. 

Min man är fortfarande inte hemma och jag kan inte sluta tänka på det. Ska nämnas att jag har haft ett tufft år med ptsd från förlossningen och en någorlunda ?lätt? förlossningsdepression som leder till att jag är väldigt orolig för mina barn. Jag kan ibland bli förlamad av rädsla och min psykolog säger att jag behöver släpp när det känns så. Lita på att barnen har det bra. Men nu vet jag inte. När min tre åring har varit där innan är det inga problem och han har kul. 1 åringen är oftast lugn och nöjd i alla olika situationer. Och han har sovit där en gång innan utan problem. 

• Svar på tråden Barn som sover borta.
  • Anonym (Ta)

Tack för svar. Jag är ju extra känslig nu också efter sömnbrist och all stress men vet egentligen att i det långa loppet är det ingen fara. Vi har sovit där som en familj många gånger och hälsar på en gång i veckan. 

Deras faster var här varje söndag efter min andra son föddes då min man jobbade. Så det är ju väldigt nära familj som de är vana vid. 

• Anonym (Ta)
    Anonym (Följ dina instinkter) skrev 2024-11-08 18:08:40 följande:

Nej, jag skulle inte lämna bort dem under dessa förutsättningar. Ni är två stycken och kan turas om att ta hand om barnen medan den andra vilar. Inte kul för dem att bli ivägkörda mot sin vilja. En helg är LÅNG tid för så små barn. Särskilt ettåringen. Följ dina instinkter.

Det är väl det som är problemet. Om jag skulle lita på mina insikter just nu så skulle jag sluta jobba, jag skulle aldrig lämna bort mina barn någonsin. 

Men jag mår ju inte bra i det. Rädslan och stressen äter upp mig. Visst vill jag att de ska vilja vara där från början men vet att de har en bra relation och att det finns trygghet och kärlek där. 

Vi kommer hämta dom imorgon kväll. 

• Anonym (Ta)

Tack för alla svar! Det är som att båda sidorna förklarar anledningen till min ångest. Jag håller lite med er båda. 

Ett åringen blev ledsen när jag satte honom i bilen för att han hatar att sitta där nu för tiden men visst, kanske han förstod att han skulle sova borta. det var där mina tankar hamnade igår. Han hade varit helt lugn och somnat utan problem hemma hos farmor. Tre åringen har aldrig gråtit. Han ville hellre vara hemma med oss. Jag tycker det är jobbigt att skicka iväg honom då, självklart. Men de senaste 16 månaderna har varit otroligt tunga. Vi behöver avlastning ibland. Min man jobbar 50 procent och pluggar 100. De flesta helgerna är jag hemma själv. Är han hemma så ska vi åka dit eller göra något med barnen. 

Vi har inte varit tillsammans på länge och jag tror faktiskt att om man tar hand om varandra och får vila ut då och då så orkar man vara bättre föräldrar. När jag är trött och stressad så blir jag lättare irriterad, samma gäller min man. Så då gjorde vi såhär. Jag önskar att vi inte behövde det. Att vi oavsett hur mycket det är var lika nöjda och stabila men vi är inte så. Vi kanske är lite sämre föräldrar men vi försöker göra det bästa för hela familjen. 

Även tre åringen har det bra. Han tog med sin bil med ratt som han kör över hela nedervåningen fram och tillbaka. Han hittade en bok om tåg som farmor måste läsa nu. Ett åringen går runt och skrattar i bakgrunden och ingen hade varit ledsen inatt. Så tack för alla svar men nu släpper jag mitt dåliga samvete. 

Svar på tråden Barn som sover borta.