Inlägg från: Anonym (F) |Visa alla inlägg
  • Anonym (F)

Barn som sover borta.

Jag hade inte låtit mitt barn sova över. En ettåring är dessutom väldigt liten och varför lyssnade ni inte på treåringens åsikt? 

• Anonym (F)
    Anonym (Nä) skrev 2024-11-08 20:27:33 följande:

Moralkärringarna kan tagga ner lite! För det första blir man inte livegen mot sina barn bara för att man är förälder, för det andra är det (som påpekats) inga vilt främmande personer utan människor som dessa barn är vana vid att träffa och redan har sovit hos på egen hand förut! Nej, man måste faktiskt inte lyssna på en treåring! Ibland är det så att man måste prioritera sin egen återhämtning, och det kommer inte lida någon nöd på barnen heller

Jag tycker att det är du som beter dig som en moralkäring. Och varför så arg? Du verkar ta det personligt. Vad är du för förälder som inte lyssnar på vad ditt barn vill? Du tycker att man ska köra över barnets vilja och vara egoistisk?

Mitt barn har aldrig sovit borta och vi får tillräckligt med återhämtning ändå. Det fungerar minst lika bra att mormor eller farmor är barnvakt hemma hos oss några timmar, det måste inte innebära övernattning om man behöver lite återhämtning.
  • Anonym (F)
    Anonym (Månen) skrev 2024-11-08 20:58:47 följande:

Jag tycker tvärtom, att det är bra att föräldrarna sätter sitt mående i fokus ibland, så de orkar vara bra föräldrar. Har sett många föräldrar, mest mammor, som inte orkar med sina barn, men som är för stolta för att be om hjälp. 

Det handlar inte om stolthet utan om omtanke av sitt barn. Om barnet uttryckligen säger att det inte vill åka och sova borta så väljer man barnet före sig själv om man är en vettig förälder och hur trött man än må vara på barnet för tillfället. 
  • Anonym (F)
    Maac skrev 2024-11-10 01:11:19 följande:
    Ett barn är inte moget för att vara chef. Om barnet aldrig vill åka iväg, ska det alltid få stanna hemma då? 

Hur ska barnet kunna öva på olika känslor och situationer? Det är väl jätteviktigt att få känna på att känslan att "jag vågade, det gick bra, det var inte så farligt, jag kan!".

Det är vårt jobb som föräldrar att guida barnen i livet, det gör vi inte genom att göra allt de omedelbart vill hela tiden, då utvecklas de inte. 
    Jag skulle aldrig tvinga mitt barn till något men det betyder inte att barnet får bestämma allt.

Vi får helt enkelt enas om att inte vara överens i den här frågan. Människor tycker olika och gör vad de själva anser är bäst för deras barn och inget är mer rätt eller fel. 
Svar på tråden Barn som sover borta.