• AndreaBD

Vad är egentligen orsaken till antisemitism?

Jag har funderat över den frågan tidigare, framför allt i samband med förintelsen, men inte kommit fram till något övertygande. Folk brukar säga att det var för att hitta någon att skylla på, eller att det var avundsjuka.

Tyvärr så har man sett så mycket antisemitism igen nyligen och jag undrar fortfarande varför. Och, snälla, respektera att det här inte är tråd om Gaza eller palestinier, det finns andra trådar för det. 

Jag hittade en intressant förklaring i en video. Uppenbarligen har en rabbi Raphael Shore skrivit en bok om ämnet, och gjort en film. Jag vill bara sammanfatta hans poäng här, men man kan förstås också se videon (det viktiga är i början, sedan är det mycket snack).

Hans poäng är uppenbarligen att den judiska religionen innehåller värderingar av humanism och att detta var raka motsatsen till en annan ideologi som växte sig stor runt 1900 och även i första halvan av 1900-talet - darwinism eller också socialdarwinism (man måste förstås diskutera dessa begrepp närmare, men det här ska inte bli för lång). Dvs. många människor på den tiden trodde på att det var fel att låta det handikappade/svaga leva och att ta hänsyn till det. Han säger Hitler var väldigt konsekvent där - han ville förinta judarna OCH andra som var humanister, nämligen t.ex. kristna och kommunister. Intressant teori. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Vad är egentligen orsaken till antisemitism?
  • Mentat

Historiskt sett vill jag nog påstå att mycket handlar om att judar förr varken fick äga mark eller vara medlemmar i något skrå. Hantverk och jordbruk var alltså omöjliga yrken. Återstod köpmannaskap och så småningom bankväsende. Hatet mot dem som hanterar pengar kvarstår långt in i våra dagar även om det inte längre är synonymt med judar - det var det nog fortfarande på Hitlers tid.

Sedan har vi ju alltid faktorn avundsjuka. Judar är ofta framgångsrika i det de ägnar sig åt och det är en grogrund för avundsjuka.

• Anonym (Bruse)
    AndreaBD skrev 2024-11-08 16:12:25 följande:
    Vad är egentligen orsaken till antisemitism?

Jag har funderat över den frågan tidigare, framför allt i samband med förintelsen, men inte kommit fram till något övertygande. Folk brukar säga att det var för att hitta någon att skylla på, eller att det var avundsjuka.

Tyvärr så har man sett så mycket antisemitism igen nyligen och jag undrar fortfarande varför. Och, snälla, respektera att det här inte är tråd om Gaza eller palestinier, det finns andra trådar för det. 

Jag hittade en intressant förklaring i en video. Uppenbarligen har en rabbi Raphael Shore skrivit en bok om ämnet, och gjort en film. Jag vill bara sammanfatta hans poäng här, men man kan förstås också se videon (det viktiga är i början, sedan är det mycket snack).

Hans poäng är uppenbarligen att den judiska religionen innehåller värderingar av humanism och att detta var raka motsatsen till en annan ideologi som växte sig stor runt 1900 och även i första halvan av 1900-talet - darwinism eller också socialdarwinism (man måste förstås diskutera dessa begrepp närmare, men det här ska inte bli för lång). Dvs. många människor på den tiden trodde på att det var fel att låta det handikappade/svaga leva och att ta hänsyn till det. Han säger Hitler var väldigt konsekvent där - han ville förinta judarna OCH andra som var humanister, nämligen t.ex. kristna och kommunister. Intressant teori. Vad tror ni? 

Tyvärr har judar varit förföljda sedan tidig medeltid.
    Då förföljdes man för att kristna ansåg att dom var skyldiga till Jesus död. Något i sig som är helt absurt.
    Man gav sig även på den judiska befolkningen för att de sågs som "annorlunda, fel kultur, rika och tog ut ränta vid lån"
    Retoriken var densamma nu som då och otaliga progromer blev resultatet. Då som nu även om det idag tar sig lite andra uttryck.
    Shoa är det mest skrämmande exemplet.
  • Anonym (Bruse)
    Anonym (Free Palestine) skrev 2024-11-08 16:18:59 följande:

Jag tycker att ordet antisemitism dyker upp så fort Israel får kritik av något slag. Tydligen får man inte säga ett ont ord om hur de beter sig. Som världsläget ser ut just nu är det inte konstigt att kritiken växer mot en regim som slaktar kvinnor och barn och snart har utplånat hela Gaza. Men vi är ju bara antisemiter så strunta i våra åsikter...

Du har en poäng. Man måste få kritisera vad en stat gör. Sakligt och redigt. 
    Det är inte hat.
    Är det ett förbjudet att kritisera en stat så skapar det i sig en polarisering.
    T.ex kriget i mellanöstern.
  • Mentat
    Anonym (Bruse) skrev 2024-11-08 18:27:40 följande:
    Tyvärr har judar varit förföljda sedan tidig medeltid.
    Då förföljdes man för att kristna ansåg att dom var skyldiga till Jesus död. Något i sig som är helt absurt.
    Påstår absolut inte att du har fel men tanken är ju en logisk kullerbytta i flera avseenden:
    1) Enligt kristendomen är Jesus inte död utan lever.
    2) För att bevisa att han var gudomlig måste han ju först dö för att sedan kunna återuppstå. Alltså borde man tacka judarna för att de hjälpte till att uppnå detta.

Religion och logik är dock som olja och vatten...
  • Anonym (Jesus)

Det har jag funderat över också. Googlade om anledningen till antisemitism för några år sen. Det jag samlat kunde komma underfund med handlade till syvende och sist om att judarna dödade jesus. Sen så har konflikter spätts på i vanlig ordning mellan religion osv. Inom kristendomen så har kapitalism setts som smutsigt medan inga såna begränsningar har funnits inom judismen. Medföljande avundsjuka osv.

men allt har med jesus att göra.

• AndreaBD
    Anonym (Nio) skrev 2024-11-08 17:59:42 följande:

Kanske insåg Hitler helt enkelt att detta var en redan misstänkliggjord folkgrupp som han kunde utnyttja för att ena och få med sig majoritetsbefolkningen? Det fanns redan fördomar att spinna vidare på. Han utsatte ju även andra minoriteter, plus funktionsnedsatta. 

Rasbiologi var ju hett då (särskilt i Sverige) så han kunde ju även luta sig mot modern forskning. :( 

Ja, även funktionsnedsatta passar ju in i den teorin att man var mot humanism för att det var motsatsen av rasbiologin. 

Jo, fördomar fanns redan. Samtidigt hatade ju Hitler religion i allmänhet och kommunister. Och humanism har de gemensamt. Men, det är klart. det kan finnas flera ursaker. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-08 18:18:25 följande:

Historiskt sett vill jag nog påstå att mycket handlar om att judar förr varken fick äga mark eller vara medlemmar i något skrå. Hantverk och jordbruk var alltså omöjliga yrken. Återstod köpmannaskap och så småningom bankväsende. Hatet mot dem som hanterar pengar kvarstår långt in i våra dagar även om det inte längre är synonymt med judar - det var det nog fortfarande på Hitlers tid.

Sedan har vi ju alltid faktorn avundsjuka. Judar är ofta framgångsrika i det de ägnar sig åt och det är en grogrund för avundsjuka.

Ja, det där med pengarna är ju något som man hör mycket. Även nuförtiden. Jag minns att jag har hört kommentarer om Alan Greenspan, som tidigare var ordförande till centralbanken i USA: Då fick man höra att det var typiskt och så. 

Och att det skulle handla om avundsjuka har man också hört. Men det vore ganska illa om människan kan bli så avundsjuk. Det ligger säkert också något i det. "Son of Hamas" påstår också det. 
  • Anonym (Tror det har olika orsaker)

Judar har ofta klarat sig bra trots förtryck. Nått höga maktposter och blivit rika i olika samhällen historiskt. Det tror jag sticker i ögonen på folk.

Många judar har ofta befunnit sig vänsterut på den politiska skalan sedan tidigt 1900-tal, och kombinationen att propagera för solidaritet, tolerans, mångkultur, globalism, samtidigt som man själv personligen är rik och håller så stort personligt avstånd man kan från sakerna man propagerar politiskt för utåt sticker också i ögonen på folk.  

• Anonym (Jesus)
    Anonym (Tror det har olika orsaker) skrev 2024-11-08 19:39:03 följande:

Judar har ofta klarat sig bra trots förtryck. Nått höga maktposter och blivit rika i olika samhällen historiskt. Det tror jag sticker i ögonen på folk.

Många judar har ofta befunnit sig vänsterut på den politiska skalan sedan tidigt 1900-tal, och kombinationen att propagera för solidaritet, tolerans, mångkultur, globalism, samtidigt som man själv personligen är rik och håller så stort personligt avstånd man kan från sakerna man propagerar politiskt för utåt sticker också i ögonen på folk.  

Det här låter som saxat från en antisemitisk sida.
  • Anonym (Tror det har olika orsaker)
    Anonym (Jesus) skrev 2024-11-08 20:17:38 följande:
    Det här låter som saxat från en antisemitisk sida.
    Ja, men är det felaktigt? Folk av judisk börd i media och politik vart står de oftast politiskt?
Svar på tråden Vad är egentligen orsaken till antisemitism?