• AndreaBD

Vad är egentligen orsaken till antisemitism?

Jag har funderat över den frågan tidigare, framför allt i samband med förintelsen, men inte kommit fram till något övertygande. Folk brukar säga att det var för att hitta någon att skylla på, eller att det var avundsjuka.

Tyvärr så har man sett så mycket antisemitism igen nyligen och jag undrar fortfarande varför. Och, snälla, respektera att det här inte är tråd om Gaza eller palestinier, det finns andra trådar för det. 

Jag hittade en intressant förklaring i en video. Uppenbarligen har en rabbi Raphael Shore skrivit en bok om ämnet, och gjort en film. Jag vill bara sammanfatta hans poäng här, men man kan förstås också se videon (det viktiga är i början, sedan är det mycket snack).

Hans poäng är uppenbarligen att den judiska religionen innehåller värderingar av humanism och att detta var raka motsatsen till en annan ideologi som växte sig stor runt 1900 och även i första halvan av 1900-talet - darwinism eller också socialdarwinism (man måste förstås diskutera dessa begrepp närmare, men det här ska inte bli för lång). Dvs. många människor på den tiden trodde på att det var fel att låta det handikappade/svaga leva och att ta hänsyn till det. Han säger Hitler var väldigt konsekvent där - han ville förinta judarna OCH andra som var humanister, nämligen t.ex. kristna och kommunister. Intressant teori. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Vad är egentligen orsaken till antisemitism?
  • Anonym

Antisemitism beror på
    Hat
    Intolerans
    Rasism

• Anonym (Free Palestine)

Jag tycker att ordet antisemitism dyker upp så fort Israel får kritik av något slag. Tydligen får man inte säga ett ont ord om hur de beter sig. Som världsläget ser ut just nu är det inte konstigt att kritiken växer mot en regim som slaktar kvinnor och barn och snart har utplånat hela Gaza. Men vi är ju bara antisemiter så strunta i våra åsikter...

• AndreaBD
    Anonym (Free Palestine) skrev 2024-11-08 16:18:59 följande:

Jag tycker att ordet antisemitism dyker upp så fort Israel får kritik av något slag. Tydligen får man inte säga ett ont ord om hur de beter sig. Som världsläget ser ut just nu är det inte konstigt att kritiken växer mot en regim som slaktar kvinnor och barn och snart har utplånat hela Gaza. Men vi är ju bara antisemiter så strunta i våra åsikter...

off topic
  • Anonym (Free Palestine)

I dina ögon kanske.  Varför har det plötsligt "dykt upp så mycket antisemitism igen nyligen" undrar du. Mitt svar är att mycket av det som kallas antisemitism helt enkelt är befogad kritik av en förtryckarstat. Två helt olika saker.

• AndreaBD
    Anonym (Free Palestine) skrev 2024-11-08 16:45:54 följande:

I dina ögon kanske.  Varför har det plötsligt "dykt upp så mycket antisemitism igen nyligen" undrar du. Mitt svar är att mycket av det som kallas antisemitism helt enkelt är befogad kritik av en förtryckarstat. Två helt olika saker.

Jag pratar om antisemitism FÖRE grundandet av staten Israel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nio) skrev 2024-11-08 17:26:44 följande:

Jag tror inte på den teorin. Hat mot judar har funnits betydligt längre tillbaka än så. 

Här finns svar på många av dina frågor: 
    https://antisemitismdaochnu.se/judisk-historia-och-antisemitismens-framvaxt/#inledning 

Jo, det har jag också tänkt på. Det kan ha funnits olika orsaker under olika tider. Har man en gång tidigare utsett den gruppen som boven, så kan det ju vara ren vana också. 

Men det här med humanism kan ha krockat med rådande ideologier på den tiden. Jag har något i huvudet om att det under medeltiden kan ha spelat en roll. Då var kristendomen ju inte heller den mest toleranta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nio) skrev 2024-11-08 17:26:44 följande:

Jag tror inte på den teorin. Hat mot judar har funnits betydligt längre tillbaka än så. 

Här finns svar på många av dina frågor: 
    https://antisemitismdaochnu.se/judisk-historia-och-antisemitismens-framvaxt/#inledning 

Nu har jag kollat på sidan. Jag kanske borde ha sagt det i TS-inlägget, men jag ville inte skriva allt för långt - allt det där vet jag. Jag vet om judarnas historia, om alla myter som spreds på medeltiden, och även senare Dreyfuss-affären, Sions vises protokoll, m.m. 

Men jag tycker inte att det räcker för att förklara förintelsen. Då trodde man ju inte längre på berättelserna från medeltiden. Det som hände senast, Hamas och 7. oktober - där kan det ju bero på att det står en del negativt om judar i koranen och att några grupper av extremister tar det för ordagrant och delvis förstås om mellanöstenkonflikten. 

Jag har t.o.m. läst "mein Kampf"  (det mesta av det, boken är väldigt tråkig), och jag hittade inte någon riktig förklaring där heller. Hitler uttryckte bara att de var annorlunda, och att han började hata dem. 
  • Anonym (Nio)

Kanske insåg Hitler helt enkelt att detta var en redan misstänkliggjord folkgrupp som han kunde utnyttja för att ena och få med sig majoritetsbefolkningen? Det fanns redan fördomar att spinna vidare på. Han utsatte ju även andra minoriteter, plus funktionsnedsatta. 

Rasbiologi var ju hett då (särskilt i Sverige) så han kunde ju även luta sig mot modern forskning. :( 

Svar på tråden Vad är egentligen orsaken till antisemitism?