Vad är egentligen orsaken till antisemitism?
Jag har funderat över den frågan tidigare, framför allt i samband med förintelsen, men inte kommit fram till något övertygande. Folk brukar säga att det var för att hitta någon att skylla på, eller att det var avundsjuka.
Tyvärr så har man sett så mycket antisemitism igen nyligen och jag undrar fortfarande varför. Och, snälla, respektera att det här inte är tråd om Gaza eller palestinier, det finns andra trådar för det.
Jag hittade en intressant förklaring i en video. Uppenbarligen har en rabbi Raphael Shore skrivit en bok om ämnet, och gjort en film. Jag vill bara sammanfatta hans poäng här, men man kan förstås också se videon (det viktiga är i början, sedan är det mycket snack).
Hans poäng är uppenbarligen att den judiska religionen innehåller värderingar av humanism och att detta var raka motsatsen till en annan ideologi som växte sig stor runt 1900 och även i första halvan av 1900-talet - darwinism eller också socialdarwinism (man måste förstås diskutera dessa begrepp närmare, men det här ska inte bli för lång). Dvs. många människor på den tiden trodde på att det var fel att låta det handikappade/svaga leva och att ta hänsyn till det. Han säger Hitler var väldigt konsekvent där - han ville förinta judarna OCH andra som var humanister, nämligen t.ex. kristna och kommunister. Intressant teori. Vad tror ni?