Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

Vad är egentligen orsaken till antisemitism?

Jag har funderat över den frågan tidigare, framför allt i samband med förintelsen, men inte kommit fram till något övertygande. Folk brukar säga att det var för att hitta någon att skylla på, eller att det var avundsjuka.

Tyvärr så har man sett så mycket antisemitism igen nyligen och jag undrar fortfarande varför. Och, snälla, respektera att det här inte är tråd om Gaza eller palestinier, det finns andra trådar för det. 

Jag hittade en intressant förklaring i en video. Uppenbarligen har en rabbi Raphael Shore skrivit en bok om ämnet, och gjort en film. Jag vill bara sammanfatta hans poäng här, men man kan förstås också se videon (det viktiga är i början, sedan är det mycket snack).

Hans poäng är uppenbarligen att den judiska religionen innehåller värderingar av humanism och att detta var raka motsatsen till en annan ideologi som växte sig stor runt 1900 och även i första halvan av 1900-talet - darwinism eller också socialdarwinism (man måste förstås diskutera dessa begrepp närmare, men det här ska inte bli för lång). Dvs. många människor på den tiden trodde på att det var fel att låta det handikappade/svaga leva och att ta hänsyn till det. Han säger Hitler var väldigt konsekvent där - han ville förinta judarna OCH andra som var humanister, nämligen t.ex. kristna och kommunister. Intressant teori. Vad tror ni? 

• Svar på tråden Vad är egentligen orsaken till antisemitism?
  • AndreaBD
    Anonym (Free Palestine) skrev 2024-11-08 16:18:59 följande:

Jag tycker att ordet antisemitism dyker upp så fort Israel får kritik av något slag. Tydligen får man inte säga ett ont ord om hur de beter sig. Som världsläget ser ut just nu är det inte konstigt att kritiken växer mot en regim som slaktar kvinnor och barn och snart har utplånat hela Gaza. Men vi är ju bara antisemiter så strunta i våra åsikter...

off topic
  • AndreaBD
    Anonym (Free Palestine) skrev 2024-11-08 16:45:54 följande:

I dina ögon kanske.  Varför har det plötsligt "dykt upp så mycket antisemitism igen nyligen" undrar du. Mitt svar är att mycket av det som kallas antisemitism helt enkelt är befogad kritik av en förtryckarstat. Två helt olika saker.

Jag pratar om antisemitism FÖRE grundandet av staten Israel. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nio) skrev 2024-11-08 17:26:44 följande:

Jag tror inte på den teorin. Hat mot judar har funnits betydligt längre tillbaka än så. 

Här finns svar på många av dina frågor: 
    https://antisemitismdaochnu.se/judisk-historia-och-antisemitismens-framvaxt/#inledning 

Jo, det har jag också tänkt på. Det kan ha funnits olika orsaker under olika tider. Har man en gång tidigare utsett den gruppen som boven, så kan det ju vara ren vana också. 

Men det här med humanism kan ha krockat med rådande ideologier på den tiden. Jag har något i huvudet om att det under medeltiden kan ha spelat en roll. Då var kristendomen ju inte heller den mest toleranta. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nio) skrev 2024-11-08 17:26:44 följande:

Jag tror inte på den teorin. Hat mot judar har funnits betydligt längre tillbaka än så. 

Här finns svar på många av dina frågor: 
    https://antisemitismdaochnu.se/judisk-historia-och-antisemitismens-framvaxt/#inledning 

Nu har jag kollat på sidan. Jag kanske borde ha sagt det i TS-inlägget, men jag ville inte skriva allt för långt - allt det där vet jag. Jag vet om judarnas historia, om alla myter som spreds på medeltiden, och även senare Dreyfuss-affären, Sions vises protokoll, m.m. 

Men jag tycker inte att det räcker för att förklara förintelsen. Då trodde man ju inte längre på berättelserna från medeltiden. Det som hände senast, Hamas och 7. oktober - där kan det ju bero på att det står en del negativt om judar i koranen och att några grupper av extremister tar det för ordagrant och delvis förstås om mellanöstenkonflikten. 

Jag har t.o.m. läst "mein Kampf"  (det mesta av det, boken är väldigt tråkig), och jag hittade inte någon riktig förklaring där heller. Hitler uttryckte bara att de var annorlunda, och att han började hata dem. 
  • AndreaBD
    Anonym (Nio) skrev 2024-11-08 17:59:42 följande:

Kanske insåg Hitler helt enkelt att detta var en redan misstänkliggjord folkgrupp som han kunde utnyttja för att ena och få med sig majoritetsbefolkningen? Det fanns redan fördomar att spinna vidare på. Han utsatte ju även andra minoriteter, plus funktionsnedsatta. 

Rasbiologi var ju hett då (särskilt i Sverige) så han kunde ju även luta sig mot modern forskning. :( 

Ja, även funktionsnedsatta passar ju in i den teorin att man var mot humanism för att det var motsatsen av rasbiologin. 

Jo, fördomar fanns redan. Samtidigt hatade ju Hitler religion i allmänhet och kommunister. Och humanism har de gemensamt. Men, det är klart. det kan finnas flera ursaker. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-08 18:18:25 följande:

Historiskt sett vill jag nog påstå att mycket handlar om att judar förr varken fick äga mark eller vara medlemmar i något skrå. Hantverk och jordbruk var alltså omöjliga yrken. Återstod köpmannaskap och så småningom bankväsende. Hatet mot dem som hanterar pengar kvarstår långt in i våra dagar även om det inte längre är synonymt med judar - det var det nog fortfarande på Hitlers tid.

Sedan har vi ju alltid faktorn avundsjuka. Judar är ofta framgångsrika i det de ägnar sig åt och det är en grogrund för avundsjuka.

Ja, det där med pengarna är ju något som man hör mycket. Även nuförtiden. Jag minns att jag har hört kommentarer om Alan Greenspan, som tidigare var ordförande till centralbanken i USA: Då fick man höra att det var typiskt och så. 

Och att det skulle handla om avundsjuka har man också hört. Men det vore ganska illa om människan kan bli så avundsjuk. Det ligger säkert också något i det. "Son of Hamas" påstår också det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Bruse) skrev 2024-11-08 18:27:40 följande:
    Tyvärr har judar varit förföljda sedan tidig medeltid.
    Då förföljdes man för att kristna ansåg att dom var skyldiga till Jesus död. Något i sig som är helt absurt.
    Man gav sig även på den judiska befolkningen för att de sågs som "annorlunda, fel kultur, rika och tog ut ränta vid lån"
    Retoriken var densamma nu som då och otaliga progromer blev resultatet. Då som nu även om det idag tar sig lite andra uttryck.
    Shoa är det mest skrämmande exemplet.
    Men, det är ju inte riktigt rimligt nuförtiden? Redan på 1800-talet och i början av 1900-talet så hade många judar, t.ex. i Tyskland anpassat sig så bra att de inte längre var annorlunda. Man behövde nästan familjeforska för att komma fram till att de var judar. Och det var nog det nazisterna gjorde. Dvs. de gjorde efterforskningar vem som var jude.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2024-11-08 22:32:20 följande:

Judarna var Guds utvalda folk. Det klarar inte annat folk av att hantera. 

Det påstår väl många religioner på ett sätt eller annat. Jehovas vittnen? Mormoner? Muslimer också på sätt och vis. Dvs. religionen anses så självklart vara den rätta att man inte får lämna den.
  • AndreaBD
    Tukt skrev 2024-11-08 23:10:26 följande:

Tror det historiskt beror på en rad olika anledningar rent historiskt. Men i grunden att det är människor som kan ses som avvikande, men samtidigt bott med människor i det övriga samhället.
    Det blir ofta som en cirkelbevisning. Majoriteten ser de "avvikande" som konstiga, och de "konstiga" reagerar på ett sätt som för majoriteten ser irrationellt.
    Det är som mobbing helt enkelt. Den mobbade blir allt mer avhumaniserad och konstigare dess mer det pågår.
    Därmed inte sagt att det som händer i mellanöstern kan försvaras.

Möjligt,  som sagt - jag tänker ju också att det kan bli en vana. Den politiska diskussionen pågår i annan tråd. Jag ville gärna inte ha samma pajkastning här. 
  • AndreaBD
    Tukt skrev 2024-11-08 23:44:26 följande:
    En vana? Att mobba och förfölja? Glad Eller menar du mer att det blir en norm? För så är det nog.
    Jag menar att folk vänjer sig vid att det är "okej" att skylla på judarna. 
  • AndreaBD
    Mentat skrev 2024-11-08 18:47:58 följande:
    Påstår absolut inte att du har fel men tanken är ju en logisk kullerbytta i flera avseenden:
    1) Enligt kristendomen är Jesus inte död utan lever.
    2) För att bevisa att han var gudomlig måste han ju först dö för att sedan kunna återuppstå. Alltså borde man tacka judarna för att de hjälpte till att uppnå detta.

Religion och logik är dock som olja och vatten...
    Det har du rätt i. Det kan förstås vara så att folk inte tänker logiskt, utan reagerar mer känslomässigt.
  • AndreaBD
    Anonym (Tror det har olika orsaker) skrev 2024-11-08 23:59:16 följande:

Jag tror förövrigt att det här ämnet gör sig bäst om man delar upp antisemitism i tre underkategorier. 1) Muslimers antisemitism, 2) extremvänsterns antisemitism och 3) antisemitism från "vit makt"-håll.

Även om argumenten går ihop så tror jag man gör sig en otjänst om man gör det till samma sak och försöker komma tillrätta med det som samma sak.   

Det är sant. Uppenbarligen står det något om judar i koranen som man kan tolka väldigt negativt. Extremvänstern märks också i nuläget, men det är lite konstigt, eftersom det ju finns motsägelser där. De ignorerar att de har helt andra värderingar än palestinierna, ändå ska de hata judarna, för att de ska stödja palestinierna. Jag tänker alltså på kvinnors rättigheter och HBTQ.... 

Lustigt nog - den högerextrema sidan verkar inte hata judar lika mycket som tidigare. De riktigt extrema hatar nog judar OCH muslimer/invandrare, men det finns också de som är okej med judar numera. T.ex. Gert Wilders i Nederländerna. 
  • AndreaBD
    Anonym (Bruse) skrev 2024-11-09 00:20:18 följande:
    Det finns helt klart något rimligt i historien och Shoa.
    I de flesta länder som sedan okuperades av Nazityskland var jmånga judar en del av samhället.

I vissa länder t.ex Polen, Ukraina, Tyskland och Ungern bodde många i speciella judiska kvarter med judisk majoritet.
    Kvarter där skräddare, pantbanker/banker, juvelerare bla där man både jobbade och bodde.
    Dialekter kläder och traditioner var i flera länder (Polen, Ungern , Ukraina etc) specifika för majoritet av den judiska befolkningen där
    Grannar och andra var i många fall ganska pigga på angiveri och många judar blev förrådda.

Samtidigt var det endel av den judiskabefolkningen som inte såg sig som judar.

Situationen för det jjudiskafolket trappades upp  med speciella lagar för judar och inskränkningar i samhället.
    Det blev svårare svårare att leva.
    Min farmor berättade att till att början så ryckte man på axlarna och tänkte att det här fixar vi och snart kommer det bli normalt igen. Det blev det inte.
    Det var dock ganska stor skillnad mellan Tyskland och Polen (och övriga Östeuropa). Det du beskriver med särskilda kvarter var mest i Östeuropa. I Tyskland var judarna egentligen väldigt integrerade, många hade blivit kristna. Många var läkare eller jurister. 

Dialekt - ja. Det som man ansåg att vara den typiskt judiska dialekten när man pratar tyska var ungefär samma dialekt som i delar av Ostpreussen, alltså den delen av Tyskland då, som tillhör Polen nu. Min mammas familj kommer därifrån och jag minns att min morfar pratade så också. Utan att vara jude, det är helt enkelt tyska med polsk färgning. 

Var din farmor också tyska? Mina släktingar var nog också ganska naiva inför situationen med nazisterna.  
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-09 12:33:42 följande:
    Extremhögern hatar judar. (De beskyller t ex fortfarande judar för att "styra världen", samt anser att judar är "rasligt underlägsna", ungefär som nazismen. Många med denna uppfattning är nynazister.)

Ytterhögern hatar inte judar. Hit hör t ex SD, Alternativ för Tyskland, samt liknande motsvarigheter i andra länder. Att de skulle hata judar är ett missförstånd, men en vanlig anklagelse från vänster, trots att antisemitismen ofta är mer utbredd inom vänstern numera.

Många inom ytterhögern hatar eller misstror muslimer betydligt mer än judar.
    Det är ju inte helt uppenbar var man ska dra gränsen. Generellt håller jag ju med dig. Men det finns eller åtminstone har funnits folk i SD eller AfD, med nazistbakgrund. Min förmodan är att fler skulle vara antisemitiska om de inte just nu hade invandrare/muslimer som hatobjekt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-11-09 12:23:50 följande:

Det finns ju inte en anledning utan många. Västerländsk antisemitism har funnits sen medeltiden och varit utbredd ända till slutet av andra världskriget. Det betyder inte att alla européer / västerlänningar var antisemiter, eller ens de flesta. Men det var vanligt samt mer eller mindre rumsrent på många håll. Inte att vilja utrota judar, men att inte lita på dem, inte vilja ha med dem att göra, beskylla dem för allt möjligt, förespråka ghetton, ibland förespråka förvisning.

Nazisterna var bara mer extrema än de flesta andra antisemiter. Och pogromer har ju blossat upp här och var sen urminnes tider.

Dagens Mellanöstern-antisemitism är delvis av ett annat slag, och handlar inte bara om (legitim) kritik mot Israel. Det går djupare och är mer våldsamt än så. Bland västerlänningar är dagens antisemitism oftast begränsad till extremhögern, samt sällan rumsren utanför denna. Antisemitismen inom vänstern hänger ihop med den antisemitism som är utbredd i Mellanöstern och förkläs ofta till Israelkritik. (Det betyder inte att det inte finns legitim Israelkritik.)

Det är sant. I Västeuropa fanns fördomar, men inte hat mot judar, och nazisterna var mer extrema. Och det var mer extremt i Östeuropa. Jo, pogromer förr i tiden - då var ju bakgrunden också att folk hade konstiga vidskepelser..... Ungefär som med häxorna. 

Jo, det finns något religiöst bakom den muslimska antisemitism. Dock har jag också hört att det inte var så i början. Att det verkligen handlade om landet då. Men inte heller om hur mycket land, utan att det var arabiskt land och att judar inte skulle ha det. 
Svar på tråden Vad är egentligen orsaken till antisemitism?