• Anonym (Matte)

Måste jag ersätta?

Katten bodde hos en annan några veckor och under den tiden bets många kablar sönder, så till den grad att proppar gick. Saker åkte i golvet, plantor grävdes upp...
    Nu anser de att jag är ersättningsskyldig, medan jag tycker att det var deras eget ansvar att kattsäkra. Kan de göra något rent praktiskt för att kräva ersättning?

• Svar på tråden Måste jag ersätta?
  • Anonym (G)

Det är inte omöjligt att du kan använda din hemförsäkring för att täcka delar av kostnaderna. 

• Anonym (G)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 10:04:34 följande:
    Det var en akutsituation, så var inget planerat. 

Varför ska jag ersätta deras dumhet? Okej kablar, men saker de borde ha flyttat redan första gången något åkte i golvet ser jag verkligen inte hur det kan vara mitt ansvar.

Som jag förstår lagen har man som kattägare juridiskt ansvar för eventuellt elände som katter ställer till med. 

Ta det med ditt försäkringsbolag. Om de tycker att det är kattvaktens ansvar får hen ta det med sitt försäkringsbolag. 

• Anonym (Ja)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:10:52 följande:

Som jag förstår lagen har man som kattägare juridiskt ansvar för eventuellt elände som katter ställer till med. 

Ta det med ditt försäkringsbolag. Om de tycker att det är kattvaktens ansvar får hen ta det med sitt försäkringsbolag. 

Det gäller bara om man varit oaktsam, t ex om ts katt var känd för att tugga på kablar. Att en katt välter ner blomkrukor är något man får räkna med och inget som en ägare kan lastas för.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:13:29 följande:
    Då beror det på om det anses vårdslöst av dig att lämna katten hos främlingar utan att veta om den klarar det.
    Jag skulle iaf svara nej på den frågan och det lär inte vara värt advokatkostnaderna för att ta reda på det heller.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:13:29 följande:
    Då beror det på om det anses vårdslöst av dig att lämna katten hos främlingar utan att veta om den klarar det.
    Som jag sa så fanns det inget annat val.
  • Anonym
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 19:53:48 följande:
    Som jag sa så fanns det inget annat val.
    Det är ju helt irrelevant för vårdslöshetsfrågan.
  • Anonym (Matte)
    Anonym skrev 2024-11-01 21:58:15 följande:
    Det är ju helt irrelevant för vårdslöshetsfrågan.
    Hur kan det vara vårdlöst om det var det enda alternativ som fanns? borde ju sättas i perspektiv? Lämnas helt ensam obestämd tid eller hos främlingar
  • felicityporter

De har inget case. Som andra tidigare sagt: bryr du dig om dessa människor och vill fortsätta hålla en god relation bör du ersatta dem. Annars kan du skita i dem, de kommer aldrig klara av att avkräva dig ersättning rent juridiskt. Man kan tycka vad man vill om detta (jag vet att folk kommer nedrösta mig) men strikt juridiskt kommer de aldrig komma någonstans. Det är med andra ord helt upp till ditt egna samvete om du vill ersätta dem eller ej.

• Anonym (F)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-02 03:57:49 följande:
    Hur kan det vara vårdlöst om det var det enda alternativ som fanns? borde ju sättas i perspektiv? Lämnas helt ensam obestämd tid eller hos främlingar
    Så är det att ha djur. Saker händer i livet och de måste lämnas bort en tid. Då kan det bli främlingar eller katthem. Så klart du hade andra val än just den här personen du lämnade katten till.
  • Dexter dot com
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-02 03:57:49 följande:
    När man skaffar djur bör man självklart ha en plan för vem som tar hand om djuret om något händer mig som ägare. Att ha några pålitliga djurvakter är ju något man fixar innan man skaffar djur.
  • Anonym (Matte)
    Dexter dot com skrev 2024-11-02 06:43:12 följande:
    När man skaffar djur bör man självklart ha en plan för vem som tar hand om djuret om något händer mig som ägare. Att ha några pålitliga djurvakter är ju något man fixar innan man skaffar djur.
    1. Att anlita djurvakt kan vara denna plan. Alla har inte familj eller vänner som kan ställa upp och självklart ska man kunna ha husdjur ändå.
    2. Saker kan göra så att även de som tidigare sagt att de kan passa sen inte kan ändå.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (F) skrev 2024-11-02 06:34:43 följande:
    Så är det att ha djur. Saker händer i livet och de måste lämnas bort en tid. Då kan det bli främlingar eller katthem. Så klart du hade andra val än just den här personen du lämnade katten till.
    Det alternativ jag hade att tillgå var att lämna till främlingar, pensionat är på tok för dyrt och ligger dessutom en bra bit härifrån, så det gick inte. De hade bra omdömen och hade ingen anledning att tro något annat än att de visste vad de gjorde.
  • Anonym (Matte)
    felicityporter skrev 2024-11-02 04:24:37 följande:

De har inget case. Som andra tidigare sagt: bryr du dig om dessa människor och vill fortsätta hålla en god relation bör du ersatta dem. Annars kan du skita i dem, de kommer aldrig klara av att avkräva dig ersättning rent juridiskt. Man kan tycka vad man vill om detta (jag vet att folk kommer nedrösta mig) men strikt juridiskt kommer de aldrig komma någonstans. Det är med andra ord helt upp till ditt egna samvete om du vill ersätta dem eller ej.

Den enda jag har dåligt samvete inför är katten som tvingades leva i den miljön. Det är inte mitt fel att de vägrade plocka undan och jag har bara deras ord för att saker gick sönder alls.
Svar på tråden Måste jag ersätta?