Inlägg från: Anonym (Ja) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Ja)

Måste jag ersätta?

Ja, du har som ägare strikt ansvar för vad ditt djur gör så du är skyldig att betala för skadorna.

• Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:42:37 följande:
    Men katten var ju under deras vård då. Okej att ersätta det som gick sönder första dagen på sin höjd, men inte allt under hela vistelsen. Det är deras fel att de inte gjorde något för att kattsäkra, de utsatte ju honom för risker iom det också.
    Kattsäkra....? Genom att dra ur varenda kabel i hemmet eller? Kanske låsa in katten i en liten garderob i två veckor?
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:50:32 följande:
    Genom att plocka undan ömtåliga saker åtminstone. De har enligt egen utsago passat katter många gånger, så de borde veta vad det kan innebära. De lät det fortgå hela vistelsen utan att plocka undan något och informerade mig först efteråt vad som hänt.
    Att ställa bort krukväxter och porslinsfigurer är en sak, men det är ju inte bara et katten har förstört.

Som flera redan påpekat, bryr du dig öht om relationen till de här människorna? I så fall betalar du, ber om ursäkt (oavsett om du tycker att de har gjort fel) och skaffar annan kattvakt nästa gång. Kanske läge att fundera på kattpensionat istället.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 10:02:16 följande:
    Det var "inhyrd hjälp". De annonserade och hade bra omdömen tidigare. De fick betalt för att ta hand om honom.

De tog inte ens bort ömtåliga saker. 
    Ok, ja då har du väl råd att skita i att betala. Påpeka att de borde ha börjat plocka undan saker när de märkte läget. De hade också kunnat kontakta dig så du kunde ordna annan kattvakt. Och använd kattpensionat i fortsättningen. Där är det baske mig kattsäkrat iaf!
  • Anonym (Ja)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:10:52 följande:

Som jag förstår lagen har man som kattägare juridiskt ansvar för eventuellt elände som katter ställer till med. 

Ta det med ditt försäkringsbolag. Om de tycker att det är kattvaktens ansvar får hen ta det med sitt försäkringsbolag. 

Det gäller bara om man varit oaktsam, t ex om ts katt var känd för att tugga på kablar. Att en katt välter ner blomkrukor är något man får räkna med och inget som en ägare kan lastas för.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (G) skrev 2024-11-01 10:13:29 följande:
    Då beror det på om det anses vårdslöst av dig att lämna katten hos främlingar utan att veta om den klarar det.
    Jag skulle iaf svara nej på den frågan och det lär inte vara värt advokatkostnaderna för att ta reda på det heller.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-02 03:57:49 följande:
    Hur kan det vara vårdlöst om det var det enda alternativ som fanns? borde ju sättas i perspektiv? Lämnas helt ensam obestämd tid eller hos främlingar
    Det handlar inte om att du som djurägare varit vårdslös mot katten utan mot kattvakterna. Om du t ex skulle veta att katten brukar klösa på möbler, kissa på mattor och annat förstörande beteende, DÅ skulle det kallas vårdslöshet om du lämnar bort katten till andra utan att berätta de här sakerna.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (F) skrev 2024-11-02 06:34:43 följande:
    Så är det att ha djur. Saker händer i livet och de måste lämnas bort en tid. Då kan det bli främlingar eller katthem. Så klart du hade andra val än just den här personen du lämnade katten till.
    Vadå "så klart"? Jag har inte längre katt men när vi skulle på semestrar eller bort över helgen var alternativen att antingen ta med katten eller sätta henne på pensionat för nej, vi hade "så klart" ingen att lämna henne till annars! INGEN.
Svar på tråden Måste jag ersätta?