• Anonym (Matte)

Måste jag ersätta?

Katten bodde hos en annan några veckor och under den tiden bets många kablar sönder, så till den grad att proppar gick. Saker åkte i golvet, plantor grävdes upp...
    Nu anser de att jag är ersättningsskyldig, medan jag tycker att det var deras eget ansvar att kattsäkra. Kan de göra något rent praktiskt för att kräva ersättning?

• Svar på tråden Måste jag ersätta?
  • Anonym (J)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 08:12:21 följande:
    Måste jag ersätta?

Katten bodde hos en annan några veckor och under den tiden bets många kablar sönder, så till den grad att proppar gick. Saker åkte i golvet, plantor grävdes upp...
    Nu anser de att jag är ersättningsskyldig, medan jag tycker att det var deras eget ansvar att kattsäkra. Kan de göra något rent praktiskt för att kräva ersättning?

Eftersom detta inte lär gå till domstol så handlar det mer om viken relation ni vill ha med varandra i framtiden än en lagtolkning.
  • Anonym (Vera)

Du kan vara säker på att de inte kommer att passa fin katt fler gånger Förhoppningsvis ingen annan heller. Hoppas det sprids. 

• Anonym (My)

Juridiskt vet jag inte vad som gäller men moraliskt tycker jag att du har ett ansvar. Katter brukar sällan tugga på kablar och gräva upp växter, så det borde du ha förvarnat om. 

• Anonym (Matte)
    Anonym (Vera) skrev 2024-11-01 08:18:45 följande:

Du kan vara säker på att de inte kommer att passa fin katt fler gånger Förhoppningsvis ingen annan heller. Hoppas det sprids. 

Katten är världens lugnaste hemma, kunde omöjligt förutse detta. Tycker de borde ha plockat undan det de är rädda om redan när de insåg hur orolig han blev där, inte låta kaoset fortgå i flera veckor. De fick betalt och säger sig ha varit kattvakter många gånger.
  • Anonym (Matte)
    Anonym (My) skrev 2024-11-01 08:23:25 följande:

Juridiskt vet jag inte vad som gäller men moraliskt tycker jag att du har ett ansvar. Katter brukar sällan tugga på kablar och gräva upp växter, så det borde du ha förvarnat om. 

Är inte alls speciellt ovanligt. Han har dock aldrig gjort det tidigare.
  • Anonym (Ja)

Ja, du har som ägare strikt ansvar för vad ditt djur gör så du är skyldig att betala för skadorna.

• Anonym (Matte)
    Anonym (Ja) skrev 2024-11-01 09:35:36 följande:

Ja, du har som ägare strikt ansvar för vad ditt djur gör så du är skyldig att betala för skadorna.

Men katten var ju under deras vård då. Okej att ersätta det som gick sönder första dagen på sin höjd, men inte allt under hela vistelsen. Det är deras fel att de inte gjorde något för att kattsäkra, de utsatte ju honom för risker iom det också.
  • Anonym (Linda)

Löjligaste jag hört.

Naturligtvis är det ditt ansvar som djurägare, om inte annat så moraliskt. En person som själv inte har katt kan omöjligt förväntas kattsäkra sitt hem bara för att man ombeds vara tillfällig vakt.

Om ditt barn hade plockat smink i en affär och ritat på golvet med det, hade du tyckt att det varit butikens ansvar att barnsäkra lokalen?

Om du hade haft en hund som sprungit lös och bajsat i någon annans trädgård, hade det varit trädgårdsägarnas fel som inte hundsäkrat sin egendom?

• Konny Leggins
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:42:37 följande:
    Men katten var ju under deras vård då. Okej att ersätta det som gick sönder första dagen på sin höjd, men inte allt under hela vistelsen. Det är deras fel att de inte gjorde något för att kattsäkra, de utsatte ju honom för risker iom det också.
    Du är så in i helvete enkelspårigt fel på det.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Matte) skrev 2024-11-01 09:42:37 följande:
    Kattsäkra....? Genom att dra ur varenda kabel i hemmet eller? Kanske låsa in katten i en liten garderob i två veckor?
Svar på tråden Måste jag ersätta?